Jag ska byta till ett renova uttag och har bekymmret att jag har tre jord kablar och tre blå (neutralledare?) som ska in i två hål, se bild. Hur ska jag göra?

• Grönt vägguttag med metallram, visande fyra kabelhål för jordkablar och neutralledare, mot en träbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, en ledare per hål.
Det andra hålet är för vidarekoppling.

snaggletooth snaggletooth skrev:
Nej, en ledare per hål.
Det andra hålet är för vidarekoppling.
Okej 👍 vad gör gör jag då med den tredje kabeln?

Skarva bakom uttaget, så det blir en ledare kvar av varje sort till uttaget. Finns plats för det. Du kan använda Wago eller annat som skrav.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Okej, läste tydligen inte så noga, men något är konstigt här.
Du har sex trådar totalt, två av dom måste vara fas.

Purre
Bild på ledarna?

J jonaserik skrev:
Skarva bakom uttaget, så det blir en ledare kvar av varje sort till uttaget. Finns plats för det. Du kan använda Wago eller annat som skrav.
Kan du förklara lite tydligare, hänger inte helt med. En wago klämma är alltså det som behövs?

• Tre utskurna hål med sladdar i vägg, samt gröna elektriska kopplingsklämmor, visas i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Purre
Ja den där kommer behöva någon form av kopplingsklämma för att få ihop det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Hur var det monterat i det gamla uttaget? Alltid bra att ta foton innan man river.

När det gäller skarvning med t.ex Wago så kopplar du de tre trådarna, för resp. färg till varsin Wago och drar en ny från Wagon till kontakten.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R roli skrev:
Hur var det monterat i det gamla uttaget? Alltid bra att ta foton innan man river.

När det gäller skarvning med t.ex Wago så kopplar du de tre trådarna, för resp. färg till varsin Wago och drar en ny från Wagon till kontakten.
Då var de tre hål i uttaget så varje ledare hade sin plats

Eftersom det nya uttaget endast har två hål för kablar så är det enda alternativet att skarva kablarna före uttaget och dra en ny kabel från skarven till uttaget.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Fredrik250 skrev:
Jag ska byta till ett renova uttag och har bekymmret att jag har tre jord kablar och tre blå (neutralledare?) som ska in i två hål, se bild. Hur ska jag göra?
Har nån av de blåa används som tändtråd? Annars bara sätta wago eller nån annan klämma

J J-banan skrev:
Har nån av de blåa används som tändtråd? Annars bara sätta wago eller nån annan klämma
Hur vet jag om den användes som tändtråd?

F Fredrik250 skrev:
Hur vet jag om den användes som tändtråd?
Nej jag missuppfattade, fick för mig att det var strömställare du skulle byta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.