10 982 läst ·
21 svar
11k läst
21 svar
Schneider dimmepuck installation
Den dimmern du råkat köpa är en gammal konstruktion från 80-90 talet långt innan den moderna LED belysningen blev uppfunnen!
Tre Japaner fick NOBEL pris i fysik så sent som 2014 för att dom uppfann en blå led med hög effekt, med ett gult filter får man vitt ljus.
Ditt problem är att du saknar nolla men den finns oftast i en dosa uppe vid taket. För en el-person är det enkelt att komplettera med med en kort kabel ner till brytaren och då kan man sätta en modern dimmer typ PLEJD
Läs inlägg #78 nedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6#post-2974279
Tre Japaner fick NOBEL pris i fysik så sent som 2014 för att dom uppfann en blå led med hög effekt, med ett gult filter får man vitt ljus.
Ditt problem är att du saknar nolla men den finns oftast i en dosa uppe vid taket. För en el-person är det enkelt att komplettera med med en kort kabel ner till brytaren och då kan man sätta en modern dimmer typ PLEJD
Läs inlägg #78 nedan.
https://www.byggahus.se/forum/threads/plejd.306197/page-6#post-2974279
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det där med Elko och fjädrar. OCH det där "tydliga" sätet för fjäder på själva brytaren.
Första gången jag försökte montera en sådan här hemma, så försökte jag få in fjädern där. Man ser ju tydligt att det är där den skall sitta. Jag höll på i minst en timme, fjädern flög iväg över hela rummet flera gånger, jag blev skogstokig. Måste var fel fjäder.
Men så mycket enklare det blev när man upptäckte att det finns ett lika tydligt fäste för fjädern på vippan....
Första gången jag försökte montera en sådan här hemma, så försökte jag få in fjädern där. Man ser ju tydligt att det är där den skall sitta. Jag höll på i minst en timme, fjädern flög iväg över hela rummet flera gånger, jag blev skogstokig. Måste var fel fjäder.
Men så mycket enklare det blev när man upptäckte att det finns ett lika tydligt fäste för fjädern på vippan....
Jag vill bara säga Byggahus.se är riktig bra. Fick min problem löst snabbt. 
Vad refererar du till, pucken jag köpte?L Leif i Skåne skrev:Den dimmern du råkat köpa är en gammal konstruktion från 80-90 talet långt innan den moderna LED belysningen blev uppfunnen!
Läs inlägg #78 nedan.
[länk]
Mig veterligen fanns inte dos-dimmer på 80-talet. Processortekniken var inte så utvecklad att det gick att göra så här små grejor med ett vettigt konsumentpris.
Byggde min första dimmer från en Josty Kit-byggsats i mitten på 70-talet.
Josty kom även ut med ett par roliga dimmermodeller med touchkontroll. Den första modellen jag byggde var baserad på cmos-kretsar, sedan kom en typ med en specifik dimmer/touchkrets från Siemens.
Modellerna gick ej att montera i en väggdosa.
Byggde min första dimmer från en Josty Kit-byggsats i mitten på 70-talet.
Josty kom även ut med ett par roliga dimmermodeller med touchkontroll. Den första modellen jag byggde var baserad på cmos-kretsar, sedan kom en typ med en specifik dimmer/touchkrets från Siemens.
Modellerna gick ej att montera i en väggdosa.
Nej, nu har du fel.L Leif i Skåne skrev:
Schneiders dosdimmer är relativt ny och finessen med deras puck är just att man ska slippa dra nolla. Det är/var ett av deras starkaste säljargument när den kom ut på marknaden, alla andra puckar krävde nolla.
Jag vet många kollegor som använder pucken, den fungerar utmärkt till vissa spotlights. Dessutom bra mycket billigare än Plejd.
Såg nu att den finns med blåtandsstyrning också, ska bli intressant att testa den.Elektroskandia skrev:LED universal dimmer, 4-200W/VA puckdimmer för ljusreglering. Vid reglering av bakkantstyrd LED lampa (RC) 4-100VA. Framkantstyrd LED lampa (RL) 4-20VA. Glödljus, (R) och de flesta typer av elektroniska (C)/ konventionella transformatorer(L) 4-200W/VA, 230V halogen lampor 5-150W (R). Växlingsbart driftläge till RL LED, justerbar min/max ljusstyrka, mjukstartsfunktion. Skuvanslutning, trappomkopplingsbar. Neutralledare behövs ej.
https://www.elektroskandia.se/Produkt?artnr=1360432
Ok jag ger mig.Müssli skrev:
Men jag baserade mitt inlägg på erfarenhet, i vårt uterummet har vi en ”kristallkrona” som vi köpte på auktion, den hade speciella Led lampor för kristallkronor.
Ja köpte Schneider pucken av lokalt elföretag.
Det som hände var att det inte gick att släcka helt, dimmning /till/från fungerade normalt men vid från var det ett svagt ljus.
Jag skaffade nya lampor typ E14 halogen 25W, dessa fungerade mot dimmern men efter någon dag märkte jag att fast lampan var släckt, var de varm när man kände på den med handen. Alltså läckte dimmer några watt genom lampan.
Jag bytade då till en billig dosdimmer med nolla som fungerar än i dag.
Jag betvivlar inte att Schneider-dimmern 4-200 W funkar mot vissa led-lampor som inte lyser vid några Watt genom sig.
Hälsningar Leif
Du har rätt.E etompau skrev:
Det som fanns då var vriddimmer av triac typ.
Normalt funkade den bara mot resistivitet last, me jag dimmade en trafo med framgång redan 1984, det jag fick komplettera med var en kondensator parallellt med lasten annars gick det inte att dimma en trafo till noll.
Klicka här för att svara