Hej,
Jag undrade om jag har dragit kablarna rätt. Bortse från färgerna på kablarna då jag ska köpa rätt färg imorgon.
Tack på förhand för alla svar.
Jag undrade om jag har dragit kablarna rätt. Bortse från färgerna på kablarna då jag ska köpa rätt färg imorgon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand för alla svar.
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är rätt så under förutsättning att strömbrytaren sluter när man trycker på knappen.
Det syn också för mycket koppar vid ena anslutningen till L, antingen att ledaren är skalad för långt eller ej instucken i botten.
Det syn också för mycket koppar vid ena anslutningen till L, antingen att ledaren är skalad för långt eller ej instucken i botten.
Gällande kabel L syn vet jag då den passar bra direkt i strömbrytaren. Jag kommer klippa bort lite koppar senare. Vad menar du att strömbrytaren sluter?Bo.Siltberg skrev:
När den är inkopplad så släcks inte lampan förrän man trycker ner-upp-ner snabbt. Enligt instruktioner ska det räcka med trycka upp 1 gång snabbt för att sätta på och igen upp för att släcka.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det låter som om strömbrytare är felkopplad. Du har väl försett den med en fjäder så att den bli återfjädrande? Då är det viktigt att den sluter när du trycker på vippan. Här låter det som att den normalt är sluten och bryter när du trycker på knappen. Du kan prova att flytta ledaren till den andra utgången på strömbrytaren.
På bilden finns det ingen fjäder monterad !
Pucken saknar anslutning för NOLLA vilket innebär att den i huvudsak är avsedd för halogenlampa.
Om man ansluter LED finns det en risk att LED lyser svagt i mörker då en liten ström på någon mA går genom lasten.
Pucken saknar anslutning för NOLLA vilket innebär att den i huvudsak är avsedd för halogenlampa.
Om man ansluter LED finns det en risk att LED lyser svagt i mörker då en liten ström på någon mA går genom lasten.
Det ser ut som allt är rätt kopplat så jag är inne på Bos fundering på avsaknad av fjäder.
Fjädern sitter på vippan på den modellen av brytare så det går inte att se om TS har en fjäder. Dimmern är till för LED och fungerar för det även om pucken inte är min favorit. Den har problem med att dimra ner tillräckligt på de olika spottar jag har testat.
Fjädern sitter på vippan på den modellen av brytare så det går inte att se om TS har en fjäder. Dimmern är till för LED och fungerar för det även om pucken inte är min favorit. Den har problem med att dimra ner tillräckligt på de olika spottar jag har testat.
Ner upp ner snabbt = trycka en gång snabbt. När man emulerar en fjäder....D Djinn skrev:
Jag gissar också att det är problemet.
Om lampan konstant dimmar upp och ner vid spänningssättning, när den väl lyser, så sitter fjädern på fel sida.
Tack för alla svar. Jag vill pointera att pucken är för led och strömbrytaren är försedd med fjäder. Dock har jag kopplat 2 fjäder till den är det rätt? Eller ska jag endast koppla 1? Det följde med 4 fjäder, 2 olika storlekar.
När man trycker upp så går den ju inte tillbaks ner utan den stannar uppe med fjädring. Sedan trycker jag ner så släck inte lampan.
När man trycker upp så går den ju inte tillbaks ner utan den stannar uppe med fjädring. Sedan trycker jag ner så släck inte lampan.
Jag ska prova detBo.Siltberg skrev:
Det låter som om strömbrytare är felkopplad. Du har väl försett den med en fjäder så att den bli återfjädrande? Då är det viktigt att den sluter när du trycker på vippan. Här låter det som att den normalt är sluten och bryter när du trycker på knappen. Du kan prova att flytta ledaren till den andra utgången på strömbrytaren.
2 fjädrar av varje sort, du har 2 brytare.
2 st passar Schneider dom andra är till Elko.
Du ska bara montera 1 fjäder.
På din första bild är det en rund kopp i den röda plasten strax under den ditritade triangeln, där skall den sitta.
2 st passar Schneider dom andra är till Elko.
Du ska bara montera 1 fjäder.
På din första bild är det en rund kopp i den röda plasten strax under den ditritade triangeln, där skall den sitta.
Nej, du tänker på Eljo/Schneider. På elko sätter man fjädern på en liten plastpigg på själva vippan.L Leif i Skåne skrev:
Var får du att det är två brytare?
TS, se till att du bara har en fjäder monterad på vippan som styr denna dimmer. Fjädern ska sitta på den övre delen av vippan när strömbrytaren är monterad med texten rättvänd. Om det ändå skiter sig, prova att byta plats på fjädern till den nedre delen. Jag tror att det där är en trappkopplare så du kan uppnå samma effekt genom att flytta tändtråden till den andra utgången men normen är att man trycker in strömbrytarens övre del för att tända.
Jag försökte förklara varför TS fått två olika typer av fjädrar och att dom passar till olika tillverkare.tommib skrev:
Nej, du tänker på Eljo/Schneider. På elko sätter man fjädern på en liten plastpigg på själva vippan.
Var får du att det är två brytare?
TS, se till att du bara har en fjäder monterad på vippan som styr denna dimmer. Fjädern ska sitta på den övre delen av vippan när strömbrytaren är monterad med texten rättvänd. Om det ändå skiter sig, prova att byta plats på fjädern till den nedre delen. Jag tror att det där är en trappkopplare så du kan uppnå samma effekt genom att flytta tändtråden till den andra utgången men normen är att man trycker in strömbrytarens övre del för att tända.
Det är svårt att avgöra om det är en enkeltrapp eller en kron brytare.
Har TS en eller två knappar att trycka på när den är monterad?
Som du sa var den rätt inkopplad. Problemet var att jag använde båda fjädern under knappen, som killen på Bauhaus sa. När jag tog bort det ena så funkade den som den skulle. Men jag gillade inte hur långsam den var så jag byte ut den mot en riktig dimmer som blev bara 20kr dyrare än pucken.Bo.Siltberg skrev:
Det funkade, men var för långsam och inte tillräcklig noggrann för småjusteringar.L Leif i Skåne skrev: