Osäker på delforum så hoppas det inte blir alltför galet!
Vi har en liten tomt på cirka 500 kvm i sluttning, delvis byggd i terrasser. På ena sidan av huset finns vår nuvarande parkering, följt av trappor och platåer ned till den lilla gräsmattan. På andra sidan av huset, tillika utsiktspunkt från altan och vardagsrum, finns en stor bred asfalterad plan som tidigare lett bilar till ett dåvarande garage, nuvarande bostadsyta på baksidan av huset. Det är alltså en bred väg i sluttning som slutar i en yta stor nog att vända en bil för att köra in den i garaget. Därefter kommer den lilla gräsmattan på en lägre nivå. Asfalten troligen från 60-talet, sprucken, bucklig, mossbeklädd och jäklig.
Jag har tänkt att vi får stå ut med detta då huset troligen kommer behöva dräneras inom några år och det känns dumt att investera i detta innan dess (de flesta andra har gjort fina platsatta gångar, planteringar, terrasser osv på denna yta). MEN det är svårt att låta bli att leka med tanken på en quickfix då det är en så stor del av vår lilla tomt och dessutom blickfånget från huset. Har därför följande frågor innan jag eventuellt skrider till verket med att leta lämpliga entreprenörer och begära offerter etc:
1. Är det ett omfattande arbete att schakta bort sisådär 100 kvm gammal asfalt (deponering krävs vad jag förstår), jämna till marken i en tydlig backe och plan yta nedtill för att så gräsmatta? Eller är det gjort på en förmiddag?
2. Backen används dagligen året om för att leda cyklar till och från sin parkering vid källarentrén så jag antar en enkel gång ändå skulle behövas för att inte förstöra en gräsmatta. Är det olämpligt eller omöjligt att ha en grusgång i nedförsbacke? Vad finns det annars för enklare lösningar som inte innebär dyr och avancerad plattsättning?
Så tacksam för vägledning från alla proffs på forumet!
Vi har en liten tomt på cirka 500 kvm i sluttning, delvis byggd i terrasser. På ena sidan av huset finns vår nuvarande parkering, följt av trappor och platåer ned till den lilla gräsmattan. På andra sidan av huset, tillika utsiktspunkt från altan och vardagsrum, finns en stor bred asfalterad plan som tidigare lett bilar till ett dåvarande garage, nuvarande bostadsyta på baksidan av huset. Det är alltså en bred väg i sluttning som slutar i en yta stor nog att vända en bil för att köra in den i garaget. Därefter kommer den lilla gräsmattan på en lägre nivå. Asfalten troligen från 60-talet, sprucken, bucklig, mossbeklädd och jäklig.
Jag har tänkt att vi får stå ut med detta då huset troligen kommer behöva dräneras inom några år och det känns dumt att investera i detta innan dess (de flesta andra har gjort fina platsatta gångar, planteringar, terrasser osv på denna yta). MEN det är svårt att låta bli att leka med tanken på en quickfix då det är en så stor del av vår lilla tomt och dessutom blickfånget från huset. Har därför följande frågor innan jag eventuellt skrider till verket med att leta lämpliga entreprenörer och begära offerter etc:
1. Är det ett omfattande arbete att schakta bort sisådär 100 kvm gammal asfalt (deponering krävs vad jag förstår), jämna till marken i en tydlig backe och plan yta nedtill för att så gräsmatta? Eller är det gjort på en förmiddag?
2. Backen används dagligen året om för att leda cyklar till och från sin parkering vid källarentrén så jag antar en enkel gång ändå skulle behövas för att inte förstöra en gräsmatta. Är det olämpligt eller omöjligt att ha en grusgång i nedförsbacke? Vad finns det annars för enklare lösningar som inte innebär dyr och avancerad plattsättning?
Så tacksam för vägledning från alla proffs på forumet!
OM asfalten är körd och ska tas bort, så är det bara en liten grävare som klarar det. Ligger asfalten dikt med hålet under utbyggnaden och är skapligt där, så behåll den biten. Under asfalten finns med säkerhet ett bärlager och hur djupt det är vet ingen. Att bara lägga jord på direkt är kanske inte bra, då regn dräneras bort och en matta kan bli brun. Det bör vara minst 2 decimeter jord under en gräsmatta. Att göra en gång med grus, bör du inte göra, ligger liksom inte kvar riktigt, utan minst kanske 2 rader plattor är nog bäst, intill huset och utbyggnaden, det ska gå att leda en cykel utan att gå på gräset.
Du har rätt, jag tror jag höftade det till 80 kvm förra sommaren men har för mig jag inte räknade exakt allt så avrundade uppåt. Å andra sidan är huset cirka 100 kvm och uppenbart större.V växelventil skrev:
Tack för svar. Menar du att man inte kan lägga jord direkt på asfalten för att regn dräneras bort genom den? Närliggande fråga - kan det tillföra fukt till grunden att byta ut asfalt mot jord? Det hade varit en dealbreaker för oss…J jonaserik skrev:OM asfalten är körd och ska tas bort, så är det bara en liten grävare som klarar det. Ligger asfalten dikt med hålet under utbyggnaden och är skapligt där, så behåll den biten. Under asfalten finns med säkerhet ett bärlager och hur djupt det är vet ingen. Att bara lägga jord på direkt är kanske inte bra, då regn dräneras bort och en matta kan bli brun. Det bör vara minst 2 decimeter jord under en gräsmatta. Att göra en gång med grus, bör du inte göra, ligger liksom inte kvar riktigt, utan minst kanske 2 rader plattor är nog bäst, intill huset och utbyggnaden, det ska gå att leda en cykel utan att gå på gräset.
Klart vill du få ett jordskred ska du lägga jord direkt på asfalten, inte bra. Den måste bort och ca 20 cm under den, sen fylla med jord 20 cm, och så gräset, mylla ner och packa hårt. Mycket vatten i början, plaskvått i minst 14 dagar.
En nysådd gräsmatta ska vattnas ofta och lite. Den ska definitivt inte vara plaskvåt. Fuktig är ledordet.
Det är viktigt att marken lutar från huset för att ni inte ska tillföra mer fukt till grunden.
Det är viktigt att marken lutar från huset för att ni inte ska tillföra mer fukt till grunden.
En enkel fråga då på det med vatten vid nysådd, fukt eller plask. Du kanske inte har sett hur dom gör golfbanors green. Då sås det och spridarna står på 24/7 i minst 14 dagar, detta för att alla korn ska gro, det minsta ett korn torkar så är det kört. det växer ut som en liten fot och får den inte vatten utan bara fukt torkar den.mexitegel skrev:
Nej, jag spelar inte golf. TS ska heller inte anlägga en golfbana verkar som. När man sår vall på åkern vattnar man inte alls som jämförelse, men gräset växer ändå. Båda jämförelserna är lika irrelevanta.
Så här skriver Weibulls, en av Sveriges största försäljare av gräsfrö:
Nysådd gräsmatta
För en nysådd gräsmatta gäller motsatsen. Du ska vattna ofta och lite. Om du vattnar för mycket på en gång kan fröna flyta omkring på ytan och klumpa ihop sig. För bästa resultat ska du vattna en nysådd gräsmatta tre till fyra gånger om dagen beroende på jordtyp. Det är också viktigt att fortsätta att vattna din gräsmatta regelbundet tills grodden har kommit upp och börjat växa. Det kan ta upp till fyra veckor beroende på vilken typ av gräsfrö du har sått. När grodden har börjat växa söker den sig ner i jorden för att bilda ett rotsystem. Detta gör att grodden blir extra känslig för torka. Om du avbryter bevattningen kan grodden torka in och dö, även om det för blotta ögat inte ser ut som att den har börjat växa.
Hur tror du de skulle hantera en reklamation om man vattnar som du förordar?
Nelson garden som också säljer stora volymer gräsfrö säger samma sak:
Vattna din nysådda gräsmatta lite och ofta. När den har vuxit upp är det däremot bättre att vattna rikligt och sällan för att vattnet ska nå hela vägen ner till rötterna. Vattna gärna på kvällen. När solen ligger på hinner vattnet nämligen avdunsta innan det tränger ner till rötterna.
Listan kan göras längre om du vill.
Så här skriver Weibulls, en av Sveriges största försäljare av gräsfrö:
Nysådd gräsmatta
För en nysådd gräsmatta gäller motsatsen. Du ska vattna ofta och lite. Om du vattnar för mycket på en gång kan fröna flyta omkring på ytan och klumpa ihop sig. För bästa resultat ska du vattna en nysådd gräsmatta tre till fyra gånger om dagen beroende på jordtyp. Det är också viktigt att fortsätta att vattna din gräsmatta regelbundet tills grodden har kommit upp och börjat växa. Det kan ta upp till fyra veckor beroende på vilken typ av gräsfrö du har sått. När grodden har börjat växa söker den sig ner i jorden för att bilda ett rotsystem. Detta gör att grodden blir extra känslig för torka. Om du avbryter bevattningen kan grodden torka in och dö, även om det för blotta ögat inte ser ut som att den har börjat växa.
Hur tror du de skulle hantera en reklamation om man vattnar som du förordar?
Nelson garden som också säljer stora volymer gräsfrö säger samma sak:
Vattna din nysådda gräsmatta lite och ofta. När den har vuxit upp är det däremot bättre att vattna rikligt och sällan för att vattnet ska nå hela vägen ner till rötterna. Vattna gärna på kvällen. När solen ligger på hinner vattnet nämligen avdunsta innan det tränger ner till rötterna.
Listan kan göras längre om du vill.
Kan du reklamera en nysådd gräsmatta så lycka till.mexitegel skrev:
Sen det med som du kopierat in , Tja vad säga om det, vet bara vad jag själv gjort och på golfbanor tillsammans med folk som anlägger dom, Så dom har då helt fel, detta med att vattna. Gamla uvar som varit med förr styrde upp allt. Så där är det nog delade meningar och jag vet hur det ser ut vid färdig matta.
Självklart kan man det, konsumentköplagen gäller, men har du inte följt rekommendationerna från inköpsstället utan kört på som någon okänd på ett internetforum sagt att gamla uvar på en golfklubb gör så är du rätt körd. Helt riktigt.J jonaserik skrev:
Var och en är salig på sin tro och det finns sällsynt mycket kompetens och erfarenhet på detta forumet. Därför ska man vara ödmjuk när man torgför sin åsikt.
Något med ödmjukhet är nog att ta i en del och gäller även dig. Oavsett det så är det bara den praktiska delen som är en verklighet och den får man av andra som varit med förr. Sen att står en del på någon påse eller inte, är inte fel för den oinvigde, men det är en annan ska. Bara att det minsta som ett korn blir för lite blött så dör det. Vatten är liv för allt på detta klot.mexitegel skrev:
Självklart kan man det, konsumentköplagen gäller, men har du inte följt rekommendationerna från inköpsstället utan kört på som någon okänd på ett internetforum sagt att gamla uvar på en golfklubb gör så är du rätt körd. Helt riktigt.
Var och en är salig på sin tro och det finns sällsynt mycket kompetens och erfarenhet på detta forumet. Därför ska man vara ödmjuk när man torgför sin åsikt.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Se även till att få rätt kvalitet jord av entreprenören. Jag blev lurad av firma som levererade jord som duger till ingenting. Enligt labbanalys var den helt oduglig som såjord.
Varför jag inte reklamerade? Ja, det gjorde jag men då blev idioten så otrevlig att jag inte vill gå vidare.
Varför jag inte reklamerade? Ja, det gjorde jag men då blev idioten så otrevlig att jag inte vill gå vidare.