C Crippe_Crull skrev:
Gällande plantering av gräsmatta så handlar det väl om ambitionsnivå. Vill man ha en vanliga svenne-matta så behöver man nog inte göra projektet särskilt omfattande.

Förra sommaren gjorde jag om en grusad parkeringsplats till gräsmatta genom att ta bort det lösa gruset så att jag kom ner till den hårdgjorda ytan. Därefter på med diverse jord och gräsfrön. På vissa ställen tog sig fint. På andra lite svårare. Dessa fick en ny omgång med jord och frön och till slut var hela yta grön. Gräsmattan ser ut att ha överlevt vintern. Om jag är snäll får denna yta en giv med dressjord så att det börjar byggas upp lite motståndskraft mot torka och lite mikroliv.

Inte enligt skolboken så klart men bra mycket enklare än att schakta bort x ton med bärlager.
Japp, speciellt om man som TS har planerat att köra en grävmaskin i gräsmattan inom några år för att dränera om. Därefter behöver ju hela tomten göras om igen helt oavsett vad man gör för arbete i år.
 
M Maria_G skrev:
Tillgången på gratis parkering längs gatan är mycket god. Där vi bor är det inte vanligt med hemmaboende barn med egen bil (fem minuter från tunnelbana och cykelavstånd till stan), intresse för vare sig husvagn och båt är litet och vi är inte bilberoende i vardagen så osannolikt att vi skulle bli med två bilar en dag. Men jag har lekt med tanken att iaf spara en parkeringsplats närmast grinden, om inte annat för att det kan vara attraktivt för någon framtida köpare eventuellt.
Hej
Även om det just nu inte finns större behov av parkering så kan det komma senare (eller som sagt för framtida ägare). Parkering på egen mark har flera värden: grannarna har mindre anledning att gnälla, du behöver inte ta hänsyn till städdag på vintern, bättre försäkringsvillkor, närmare till bilen, kan ställa upp annat än en bil osv.
 
kvirre kvirre skrev:
Hej
Även om det just nu inte finns större behov av parkering så kan det komma senare (eller som sagt för framtida ägare). Parkering på egen mark har flera värden: grannarna har mindre anledning att gnälla, du behöver inte ta hänsyn till städdag på vintern, bättre försäkringsvillkor, närmare till bilen, kan ställa upp annat än en bil osv.
Som ett par på 40+ som hittills inte varit bilberoende i livet så hamnar det långt ner på priolistan även om jag hör vad du säger. Känner även att jag behöver föra till handlingarna att parkeringen på gatan bokstavligen är närmare entrén än denna yta samt att städdagar ej förekommer. Samtliga grannar parkerar också rutinmässigt på gatan, och två bilar på längden funkar att ha på parkeringen om det kniper. Det är ju heller inget som hindrar från att smälla upp några plattor till en parkering i framtiden om det skulle krävas, att det har såtts 10-20 kvm gräs på platsen tidigare känns inte som ett hinder eller stor merkostnad. Som det är nu har vi områdets största parkeringsplats utan behov, liksom områdets minsta gräsmatta. Grannen har tre bilar, en motorcykel och en bilburen vuxen son på dagligt besök på mindre yta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M Maria_G skrev:
Som ett par på 40+ som hittills inte varit bilberoende i livet så hamnar det långt ner på priolistan även om jag hör vad du säger. Känner även att jag behöver föra till handlingarna att parkeringen på gatan bokstavligen är närmare entrén än denna yta samt att städdagar ej förekommer. Samtliga grannar parkerar också rutinmässigt på gatan, och två bilar på längden funkar att ha på parkeringen om det kniper. Det är ju heller inget som hindrar från att smälla upp några plattor till en parkering i framtiden om det skulle krävas, att det har såtts 10-20 kvm gräs på platsen tidigare känns inte som ett hinder eller stor merkostnad. Som det är nu har vi områdets största parkeringsplats utan behov, liksom områdets minsta gräsmatta. Grannen har tre bilar, en motorcykel och en bilburen vuxen son på dagligt besök på mindre yta.
ja självklart kan man skapa nytt i framtiden, vid behov. Och din ursprungliga fråga var ju hur bli av med asfalten!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.