Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja kontaktorn borde hetat K1, eller Q1.

Så 1F kan ju vara hänvisning.

Men själva frågan var ju endast vad postbeteckningen betydde.

Man kan vara observant på att postbeteckningar varierar. De varierar över tid, mellan länder, beställare kan ha krav, företag kan ha sina egna standarder.

Men SB är jag ganska säker betyder SäkerhetsBrytare här.
Men kan ibland ha andra postbeteckningar, t.ex. Q och QS har jag sett.
Ja, i mitt land (Ungern) markerar vi det också med QS. Jag förstod inte SB-märkningen, eftersom den inte är termisk.

M Millox skrev:
Nu när grundfrågan är avhandlad, är det någon som har koll på vilket beteckningsystem som används?

Spontant skulle jag sagt SS-EN 81346-2, men varken QF eller SB är eller har någonsin varit definierade av denna standard, de borde istället heta QA och QB respektive. M stämmer för motor, men borde varit två bokstäver, likaså förbindningen W1.

Vad jag minns av min KKB stämmer det inte med denna heller, och det stämmer inte enligt gamla ASEA Dok-80. Den gamla svenska standarden har jag inte koll på, är det den?
Det är som du säger en blandning från flera principer och inte direkt entydigt gjort heller. Mest får det mig att tänka på något från bygg/fastighetssidan och då tex ventilation och övrig VS, det de brukar kalla SÖV. Där hittas det på olika tvåbokstavsbeteckningar likt SB här. Vissa av de andra posterna är tydligt influerade av gamla IEC 750 där man kunde rimligt få till QF, QB som i exemplet och då kabeln WP och plinten XE eller XP.

Tyvärr är det ytterst svårt att få in enhetliga och mer generellt accepterade sätt i den branschen. Lite mer så industriellt men där finns ju då lokal påverkan via vissa större företag med interna "standarder" men de har ju ofta rot i den större omvärlden. Ett bra exempel är som du nämner gamla ASEA med deras mer heltäckande försök i form av DOK 80.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
QF1 motorskydd inställt på 6A

1F kontaktor

W1 plint

SB1 handmanövrerad brytare för underhåll av motorn

Är mina amatörmässiga gissningar (skämshatten på).
Tabell med eltekniska symboler och deras funktioner, till exempel brytare och säkringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack! :)

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gissar att det är det här nedan?
Fast det verkar vara bara en delmängd, detta verkar vara del 1 och 5.

[länk]

[länk]
Ja det du har där är delar av vad jag kallade DOK 80 tidigare.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag gissar att det är det här nedan?
Fast det verkar vara bara en delmängd, detta verkar vara del 1 och 5.

[länk]

[länk]
Jupp, den är det. Finns minst 11 delar som man kan hitta vissa av på nätet, nummer 10 och 11 är rätt användbara, grafiska symboler och instruktioner för kretsschema.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.