Bästa svaret
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
QF1 motorskydd inställt på 6A
1F kontaktor
W1 plint
SB1 handmanövrerad brytare för underhåll av motorn
Är mina amatörmässiga gissningar (skämshatten på).
1F kontaktor
W1 plint
SB1 handmanövrerad brytare för underhåll av motorn
Är mina amatörmässiga gissningar (skämshatten på).
QF1 är termiskt motorskydd (heter nog motorskyddsbrytare) på 6A, det har även två hjälpkontakter som ev finns på ett annat ritningsblad.
1F är kontaktor där 1-6 är huvudkontakterna, denna har sin manöverspole A1 & A2 på annat blad, likaså ev hjälpkontakter.
W1 är kabelnumret, jag saknar plintnummer
SB1 är säkerhetsbrytare, med hjälpkontakter 13-14 och 21-22
M1 är en trefasmotor.
1F är kontaktor där 1-6 är huvudkontakterna, denna har sin manöverspole A1 & A2 på annat blad, likaså ev hjälpkontakter.
M1 är en trefasmotor.
Ja kontaktorn borde hetat K1, eller Q1.
Så 1F kan ju vara hänvisning.
Men själva frågan var ju endast vad postbeteckningen betydde.
Man kan vara observant på att postbeteckningar varierar. De varierar över tid, mellan länder, beställare kan ha krav, företag kan ha sina egna standarder.
Men SB är jag ganska säker betyder SäkerhetsBrytare här.
Men kan ibland ha andra postbeteckningar, t.ex. Q och QS har jag sett.
Så 1F kan ju vara hänvisning.
Men själva frågan var ju endast vad postbeteckningen betydde.
Man kan vara observant på att postbeteckningar varierar. De varierar över tid, mellan länder, beställare kan ha krav, företag kan ha sina egna standarder.
Men SB är jag ganska säker betyder SäkerhetsBrytare här.
Men kan ibland ha andra postbeteckningar, t.ex. Q och QS har jag sett.
Nu när grundfrågan är avhandlad, är det någon som har koll på vilket beteckningsystem som används?
Spontant skulle jag sagt SS-EN 81346-2, men varken QF eller SB är eller har någonsin varit definierade av denna standard, de borde istället heta QA och QB respektive. M stämmer för motor, men borde varit två bokstäver, likaså förbindningen W1.
Vad jag minns av min KKB stämmer det inte med denna heller, och det stämmer inte enligt gamla ASEA Dok-80. Den gamla svenska standarden har jag inte koll på, är det den?
Spontant skulle jag sagt SS-EN 81346-2, men varken QF eller SB är eller har någonsin varit definierade av denna standard, de borde istället heta QA och QB respektive. M stämmer för motor, men borde varit två bokstäver, likaså förbindningen W1.
Vad jag minns av min KKB stämmer det inte med denna heller, och det stämmer inte enligt gamla ASEA Dok-80. Den gamla svenska standarden har jag inte koll på, är det den?
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Asch. Såklart är w en kabelhänvisning... AjaMikael_L skrev:
QF1 är termiskt motorskydd (heter nog motorskyddsbrytare) på 6A, det har även två hjälpkontakter som ev finns på ett annat ritningsblad.
M1 är en trefasmotor.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Jag har ingen lärare, ska bara på ett prov.U Uffe A skrev:
Jag letade efter alla möjliga ritningar på nätet för att uppdatera mina kunskaper. Jag gick i skolan för länge sedan, jag tog examen 1979. Ja, det här är en EasyEl-ritning. Denna SB1 var inte rätt för mig.
S = tryckknapp, omkopplare
B = termiskt överlastrelä
Men detta är inte ett termiskt ritmärke..
Jag tänkte att det var bättre att fråga