Bästa svaret

QF1 motorskydd inställt på 6A

1F kontaktor

W1 plint

SB1 handmanövrerad brytare för underhåll av motorn

Är mina amatörmässiga gissningar (skämshatten på).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
QF1 motorskydd inställt på 6A

1F kontaktor

W1 plint

SB1 handmanövrerad brytare för underhåll av motorn

Är mina amatörmässiga gissningar (skämshatten på).
SB1, även kallad arbetsbrytare
 
  • Gilla
egoZoltan
  • Laddar…
tommib
SB.... Skulle nog översatt det med säkerhetsbrytare. Det är dock helt synonymt med arbetsbrytare som föreslås ovan.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
QF1 är termiskt motorskydd (heter nog motorskyddsbrytare) på 6A, det har även två hjälpkontakter som ev finns på ett annat ritningsblad.

1F är kontaktor där 1-6 är huvudkontakterna, denna har sin manöverspole A1 & A2 på annat blad, likaså ev hjälpkontakter.

W1 är kabelnumret, jag saknar plintnummer

SB1 är säkerhetsbrytare, med hjälpkontakter 13-14 och 21-22

M1 är en trefasmotor.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Alla ettor är bara löpande beteckningar för att särskilja sakerna,
Dvs W2 är kabel nr 2, QF2, 2F SB2, M2 osv är nästa komponent av samma sort.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen alla!
 
Mikael_L
Går du en utbildning?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
1F
Är sidan i ritningen där kontaktorn finns
??
Betyder att du inte gett de kontaktorerna någon beteckning
Ser ut som att det är Easy El det är ritat i
Kan inte din lärare hjälpa dig?
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Mikael_L
Ja kontaktorn borde hetat K1, eller Q1.

Så 1F kan ju vara hänvisning.

Men själva frågan var ju endast vad postbeteckningen betydde.

Man kan vara observant på att postbeteckningar varierar. De varierar över tid, mellan länder, beställare kan ha krav, företag kan ha sina egna standarder.

Men SB är jag ganska säker betyder SäkerhetsBrytare här.
Men kan ibland ha andra postbeteckningar, t.ex. Q och QS har jag sett.
 
  • Gilla
egoZoltan och 1 till
  • Laddar…
Nu när grundfrågan är avhandlad, är det någon som har koll på vilket beteckningsystem som används?

Spontant skulle jag sagt SS-EN 81346-2, men varken QF eller SB är eller har någonsin varit definierade av denna standard, de borde istället heta QA och QB respektive. M stämmer för motor, men borde varit två bokstäver, likaså förbindningen W1.

Vad jag minns av min KKB stämmer det inte med denna heller, och det stämmer inte enligt gamla ASEA Dok-80. Den gamla svenska standarden har jag inte koll på, är det den?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
QF1 är termiskt motorskydd (heter nog motorskyddsbrytare) på 6A, det har även två hjälpkontakter som ev finns på ett annat ritningsblad.

1F är kontaktor där 1-6 är huvudkontakterna, denna har sin manöverspole A1 & A2 på annat blad, likaså ev hjälpkontakter.

W1 är kabelnumret, jag saknar plintnummer

SB1 är säkerhetsbrytare, med hjälpkontakter 13-14 och 21-22

M1 är en trefasmotor.
Asch. Såklart är w en kabelhänvisning... Aja ;)
 
Elektriskt kopplingsschema, teknisk ritning, skisserade komponenter, märkningar, installationssystem plan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Osäker om alla kabelnummer ska vara tvåsiffriga... Säkert är det så men det finns kanske många olika standarder.

Här tex är kabelmärkningen enkelsiffrig. Det är ett schemablad till en travers.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Går du en utbildning?
Nej, jag går en validering, som en tre dagars prov.
 
U Uffe A skrev:
1F
Är sidan i ritningen där kontaktorn finns
??
Betyder att du inte gett de kontaktorerna någon beteckning
Ser ut som att det är Easy El det är ritat i
Kan inte din lärare hjälpa dig?
Jag har ingen lärare, ska bara på ett prov.
Jag letade efter alla möjliga ritningar på nätet för att uppdatera mina kunskaper. Jag gick i skolan för länge sedan, jag tog examen 1979. Ja, det här är en EasyEl-ritning. Denna SB1 var inte rätt för mig.
S = tryckknapp, omkopplare
B = termiskt överlastrelä
Men detta är inte ett termiskt ritmärke..
Jag tänkte att det var bättre att fråga :-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.