397 läst ·
4 svar
397 läst
4 svar
Sättningar eller bara gammalt hus?
Hej!
Vi har nyligen flyttat in i ett hus från 1905.
Det är ett timrat småhus med torpargrund.
Vi hade tänkt renovera ett av rummen på övervåningen för vår dotter men insåg att lutningen på golvet var lite väl mycket för att det skulle vara bekvämt för henne (skiljer 4 cm i höjd från golvet vid tröskeln och rummets ytterkant).
Säljaren och besiktningsmannen sa vid genomgången att golvets lutning bara beror på att det är ett gammalt hus.
Golvet i vardagsrummet nedanför är plant och fint.
Så, det jag undrar är om vi kan lita på besiktningsmannen och bara justera golvet i sovrummet på övervåningen, eller är det bäst att komma med ett expertutlåtande?
Vi har nyligen flyttat in i ett hus från 1905.
Det är ett timrat småhus med torpargrund.
Vi hade tänkt renovera ett av rummen på övervåningen för vår dotter men insåg att lutningen på golvet var lite väl mycket för att det skulle vara bekvämt för henne (skiljer 4 cm i höjd från golvet vid tröskeln och rummets ytterkant).
Säljaren och besiktningsmannen sa vid genomgången att golvets lutning bara beror på att det är ett gammalt hus.
Golvet i vardagsrummet nedanför är plant och fint.
Så, det jag undrar är om vi kan lita på besiktningsmannen och bara justera golvet i sovrummet på övervåningen, eller är det bäst att komma med ett expertutlåtande?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
I regel helt normalt med så gamla hus. Jag skulle inte vara orolig OM inte väggarna under lägsta punkten börjat bågna vertikalt.
Är golvet högre vid tröskeln eller vid ytterväggen?
Är golvet högre vid tröskeln eller vid ytterväggen?
Timmerhus, då har antagligen väggtimret sjunkit ihop över åren. Helt normalt. Skorstensstocken sjunker inte ihop. Alltså lutar det från skorstenen. Så gör det i vårt hus också även om vi inte bor i timmerhus. Ena hörnet på huset har nog satt sig.
Dock tycker jag att 4 cm lutning är obetydligt. Vi hade i vår vindskammare en golvlutning på 20-30 cm över ca 3,5 m. Det var knappt förnimbart så därför anser jag att 4 cm är oväsentligt och inget som märks om man inte vet om det eller letar efter golvlutning.
Dock tycker jag att 4 cm lutning är obetydligt. Vi hade i vår vindskammare en golvlutning på 20-30 cm över ca 3,5 m. Det var knappt förnimbart så därför anser jag att 4 cm är oväsentligt och inget som märks om man inte vet om det eller letar efter golvlutning.
Klicka här för att svara