I mitt lättbetonghus från 1955 finns ett par äldre sättningsskador som inte rört på sig under mina 4½ år i huset.
Idag började jag knacka ner gammal puts runt garageporten inför omputsning av den väggen.
Konstaterade då att husets ytterhörn som är murat i förband numera är att betrakta som en generalskarv.
Ovanför garageporten är det en platsgjuten betongbalk, vad jag kan se så har man endast lagt upp balken på den på korta väggsnutten, inte hela vägen över motstående väggs murverk. Däremot går den hela vägen upp till bjälklag utan spricka i takvinkeln, så jag misstänker att den kan vara ihopgjuten med bjälklaget som också är betong, då kanske inte upplagsfunderingen är något att bråka om?
lilla väggsnutten låter hyffsat ihålig när man knackar på den från båda sidor. Blocken är cirka 250mm tjocka.
Frågan blir ju, kan/bör/skall man åtgärda detta? Tänker mig att även om man stämpar balken och murar om så blir det en generaskarv, lite svårt att mura om i förband i hörnet?
Tanken är att det skall monteras en takskjutport i garaget och slagporten kommer ryka, takskjutporten borde ju ge något mindre belastning på väggen är slagporten (när den står uppstäld och vinden tar tag i den osv.