I vårt hus (från 1926) har den förra ägaren satt innertak i form av gips- och träplattor som klickar i varandra. Den takbelysningen som finns är standard 240 V med krok att hänga en lampa i. Jag vill docka sätta in spotar i taket.

Standarsättet att montera spotlights på är ju att sänka taket med reglar och allt. Det är ett ganska digert jobb som tar tid.
Men om man istället fräser ut spår för kabel i det befintliga taket, och sedan monterar nytt gips över (eller under då) detta, där men monterar tunna Led-spots som inte bygger mer än 2-3 cm, så har man ju löst biffen!

Är detta förfarande helt idiotiskt?

Som jag ser det:
Fördelar:
- Går snabbt
- Billigare

Nackdelar:
- Finns kanske inga 230-spottar som bygger så lite i höjd?
- Brandfara?
- Man följer det gamla taket (vilket innebär att defekter som t ex lutning följer med).

Tankar/Åsikter?

Hur ser det ut ovanför dessa gips/träplattor? En lösning kan vara att köra hålsåg, trycka dit ROT-dosor och montera LED-spottar som är anpassade för att passa i sådana dosor. Har du plast direkt ovanför kan det bli klurigt men är det en liten luftspalt och ROT-dosan kan trycka upp plast/isolering kan det funka. När du gjort alla hålen kan man ofta komma åt och dra flexrör mellan dosorna och håller man sig till lågspänningsgrejor och inte drar 230V borde det vara gott nog tills innertaket ska bytas?

Kombineras alltså med att sätta LED-trafon någonstans och dra lågspänning därifrån. Finns en del fyrkantiga plastboxar för LED-trafos att montera försänkt.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för svaret Tomtom!
Det är väl egentligen det som är den stora frågan – Hur det ser ut ovanför. Eftersom huset är från 1926 så är väl ganska kraftiga träreglar en gissning, utan möjilghet att dra kabel över/under, och kanske med massa isolering (ovanför taket finns ett badrum ska tilläggas). Att kolla detta blir ju ett helt projekt i sig, även om det kanske är det som måste göras ändå, eftersom ditt förslag på lösning är ett alternativ som jag har tänkt på.
Men då blir det plötsligt ett större projekt, och min önskan här är "snabbt och roligt". :geek:

Ett alternativ man kan tänka sig är att sätta snygga kabelkanaler mellan utanpåliggande spottar. Klipper man dem riktigt snyggt (eller hålsågar i samma diameter som spottarna) kanske det kan vara fullt tillräckligt? Låter som det är en lösning som ska vara "tills man sätter igång renoveringen" och då kanske det kan kvitta så länge det blir raka rader?

Förstår jag trådstarten rätt med att du annars tänkte sätta dit spottar utanpåliggande och sen montera dit heltäckande gipsskivor för att täcka frässpåren? I så fall undrar jag om det inte är enklare att spika dit en tunn läkt, säg 20mm som du sen fäster de nya gipsskivorna i. Blir nog enklare än att skriva ny gips över gamla och pricka alla gamla reglar rätt. Finns ju en risk att de sitter lite snett idag och att när du sätter nya blir det lite mer snett så hamnar skruven utanför regeln... Då får du dessutom en 20mm spalt att lägga flexrör i mellan spottarna och du spiller fräsa spår. Nackdelen är ju förstås 20mm lägre tak + ny gips.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Först vill du inte ha låga spottar, för de ger inte det ljus du vill ha, en spott har reflektor och den tar plats.
Jag drog 3 rader i mitt förra kök, tog reda på hur reglarna låg så jag kunde borra och dra kablar i facken mellan hålen, under isoleringen.
Har du tur som jag hade finns det bara längsgående reglar, och då är det ganska enkelt, problemet är att ta reda på den saken.

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.