Hej!

Jag hade tänkt att hänga upp en större spegel på väggen. Men väggen är av lättbetong och är ungefär 8 cm bred.

Jag är osäker hur tung spegeln är men uppskattar 8-13kg , den hängs upp med en lina på ryggen.

Min fråga är ifall ni tror att väggen klarar av den vikten med en enkel skruv + plugg?

Uppskattar svar, tack!

Jaja mensann! Med rätt skruv/plugg/krok fixar du det lätt. Vill du höja marginalen ännu mer sätter du två krokar med 10 cm distans bredvid varandra och slår linan kring båda. Vips har du halverat belastningen på varje krok.

tack så mycket för svar! Går det bra med vilken plugg som helst eller beheöver man en specefikt för lättbetong?

T
Det brukar gå bra med vanlig plastplugg - bara du borrar med rätt dimension på borret för pluggen och att skruven är rätt för pluggen. Både diamenter och längd.

Det är inte så mycket belastningen som är problemet som att skruven ska sitta kvar och inte ramla ut. Lite beroende på typ av lättbetong så kan du behöva olika saker. Vanlig universalplugg funkar ofta (men se till att borra ett så litet hål du bara kan).

Mina lättbetongväggar som pulveriseras bara du tittar på dem kör jag uteslutande den här typen av plugg i. https://www.fast-fastening.com/fast/IboxServlet?p=IXK003&LVL3=324311 Med de så borrar du ett ordentligt mycket mindre hål (kanske 2-3 mm för en 6 mm-plug) och sen hamrar du in den med en hammare.

M MeraBygg skrev:
Hej!

Jag hade tänkt att hänga upp en större spegel på väggen. Men väggen är av lättbetong och är ungefär 8 cm bred.

Jag är osäker hur tung spegeln är men uppskattar 8-13kg , den hängs upp med en lina på ryggen.

Min fråga är ifall ni tror att väggen klarar av den vikten med en enkel skruv + plugg?

Uppskattar svar, tack!
Det kan bli svårt att få plats med en större spegel på en vägg som endast är 8 cm bred.

Möjlig att du får fasa av kanterna något så att den får plats.

• Haha
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.