Hej,

Jag ska sätta upp lite små lådor på väggen i ett rutmönster. 4st lådor som monteras kloss på rad i 3 st rader. Tänkte först att jag skulle använda någon slags z-profil på baksidan (en på väggen och en på lådorna) men jag hittar inget bra att köpa. Tänkte att det var smidigare att montera en lång profil och sen hänga på alla lådorna på den raden på den profilen.

Nån som har några tips på hur man kan göra?
Viktigt att lådorna hamnar kloss mot varandra så att det inte glipar.

Skruva genom lådorna in i väggen

• Gilla
dunde
  • Laddar…
Det är bara masonitvägg bakom. Lite oklart hur tjock masoniten är. Hade tänkt sätta upp skenan med metallexpander. Tänkte att det blir lättare att sätta up en hel skena man hänger lådorna på för att inte behöva mäta in varje låda för sig.

BirgitS
Om det ska bära någon större vikt så kanske det är bäst att skruva fast skenan reglarna bakom masoniten.

Hur mycket vikt blir det per skena?

När det gäller att se till att lådorna inte glipar är det ju säkrast att skruva ihop lådorna, på samma sätt som man gör med köksskåp och bokhyllor.

Det blir inga större vikter. På sin höjd några böcker i varje. Ja skruva ihop dem är möjligt om man måste för att det inte ska glipa men hade helst sluppit.

Men vad är det för skena du tänker då?
Har försökt leta men hittar inget bra.

BirgitS
Jag skrev om skena därför att du gjorde det. Ikea har skenor till sina köksskåp men jag har ingen aning om hur de ser ut och används.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.