Hej

Vi har idag 2 centraler på nedervåningen, en per plan.
Dock sitter de på en masonitvägg som delar av hallen så väggen ska bort och centralerna flyttas.
Övervåningen ska få en undercentral.

Eftersom det endast är belysning, vägguttag på övervåningen är tanken att varje rum får en 10:a.
Vilket blir tot. 4st.
Skulle det räcka då att bestycka undercentralen med 16a ?

Dimension och beteckning på matarkabel har jag inte koll på, nån som vet?
Hade tänkt mig 5x6mm2

Läste i en annan tråd att man INTE får förlägga matarkabeln till i detta fall undercentral dold.
OM den inte ligger mekaniskt skyddad.
En vän till mig har fått elen utbytt av en elfirma och jag kan ju meddela att hans matarkabel till undercentral inte ligger mekaniskt skyddad i rör överallt, är det korrekt?
 
Om den ligger i vägg skall den vara skyddad av vp rör eller spiksydd i varje regel ligger den utanpåliggande behövs enbart mekaniskt skydd från golvet och cirkus 1 meter upp.
 
Detta jobb gjorde jag för många år sedan. jag tog bort undercentralen och matade upp några linor till övervåningen. Som du sjölv säger så har du ingen krävande anslutning och det brukar man inte ha på ovanvåningen.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.