4 343 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Sätta upp en ny undercentral
Hej
Vi har idag 2 centraler på nedervåningen, en per plan.
Dock sitter de på en masonitvägg som delar av hallen så väggen ska bort och centralerna flyttas.
Övervåningen ska få en undercentral.
Eftersom det endast är belysning, vägguttag på övervåningen är tanken att varje rum får en 10:a.
Vilket blir tot. 4st.
Skulle det räcka då att bestycka undercentralen med 16a ?
Dimension och beteckning på matarkabel har jag inte koll på, nån som vet?
Hade tänkt mig 5x6mm2
Läste i en annan tråd att man INTE får förlägga matarkabeln till i detta fall undercentral dold.
OM den inte ligger mekaniskt skyddad.
En vän till mig har fått elen utbytt av en elfirma och jag kan ju meddela att hans matarkabel till undercentral inte ligger mekaniskt skyddad i rör överallt, är det korrekt?
Vi har idag 2 centraler på nedervåningen, en per plan.
Dock sitter de på en masonitvägg som delar av hallen så väggen ska bort och centralerna flyttas.
Övervåningen ska få en undercentral.
Eftersom det endast är belysning, vägguttag på övervåningen är tanken att varje rum får en 10:a.
Vilket blir tot. 4st.
Skulle det räcka då att bestycka undercentralen med 16a ?
Dimension och beteckning på matarkabel har jag inte koll på, nån som vet?
Hade tänkt mig 5x6mm2
Läste i en annan tråd att man INTE får förlägga matarkabeln till i detta fall undercentral dold.
OM den inte ligger mekaniskt skyddad.
En vän till mig har fått elen utbytt av en elfirma och jag kan ju meddela att hans matarkabel till undercentral inte ligger mekaniskt skyddad i rör överallt, är det korrekt?
Klicka här för att svara