797 läst ·
5 svar
797 läst
5 svar
Sätta upp äldre luftvärmepump
Jag har fått en äldre luftvärmepump, IVT 12KHR-N. Jag tänkte sätta upp den som en komplement till min andra.
Den ska ha fungerat korrekt när den togs ner. Den togs dock inte ner på bästa sätt, dvs den kördes inte i kylläge, stängde bara vid utedelen. Så det hade pyst ut en del köldmedium. Rörena har inte varit tättade heller så kan ha kommit in lite skit.
Min fråga är lite så här, är det värt att sätta upp den eller är risken stor att den kommer fungera dåligt? Den är som sagt tänkt som en komplement i en del av huset där den andra luftvärmepumpen inte riktigt når.
Jag kommer få hjälp med elen. Men kommer behöva en kyltekniker som vakuumsuger och fyller på med mer köldmedium? Vad kan det kosta på ett ungefär?
Den ska ha fungerat korrekt när den togs ner. Den togs dock inte ner på bästa sätt, dvs den kördes inte i kylläge, stängde bara vid utedelen. Så det hade pyst ut en del köldmedium. Rörena har inte varit tättade heller så kan ha kommit in lite skit.
Min fråga är lite så här, är det värt att sätta upp den eller är risken stor att den kommer fungera dåligt? Den är som sagt tänkt som en komplement i en del av huset där den andra luftvärmepumpen inte riktigt når.
Jag kommer få hjälp med elen. Men kommer behöva en kyltekniker som vakuumsuger och fyller på med mer köldmedium? Vad kan det kosta på ett ungefär?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Nya rör och troligen över 1Kg köldmedia R410 och sen arbete och stora frågan är kylmontörens restid och om du har konsoll och kanaler för att dölja rören.V vass skrev:Jag har fått en äldre luftvärmepump, IVT 12KHR-N. Jag tänkte sätta upp den som en komplement till min andra.
Kan nog kosta mellan 4000-6000:- beroende på vad du har för installationsmaterial och hur lång resväg det är.
Sen får du hoppas att den verkligen fungerade som den ska , då är det märkligt att den plockades ner!
Okej, rören mellan utedelen och innedelen menar du? Dom skulle inte gå att rengöra på något sätt? för dom är ju separerade nu liksom och fristående.C Comfort Thomas skrev:Nya rör och troligen över 1Kg köldmedia R410 och sen arbete och stora frågan är kylmontörens restid och om du har konsoll och kanaler för att dölja rören.
Kan nog kosta mellan 4000-6000:- beroende på vad du har för installationsmaterial och hur lång resväg det är.
Sen får du hoppas att den verkligen fungerade som den ska , då är det märkligt att den plockades ner!
Jag är lite fundersam på den lilla biten av rör som går till innedelen, dom har inte varit tättade heller..
Kanaler fick jag med så det har jag.
Jag har fått den av svärfar och den togs ner pga av byte av värmesystem och renovering av rummet där den satt.
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Om dom befintliga rören går att använda beror på hur mycket skit som är i dom och innerdelen då rören tydligen inte varit pluggade där heller.V vass skrev:Okej, rören mellan utedelen och innedelen menar du? Dom skulle inte gå att rengöra på något sätt? för dom är ju separerade nu liksom och fristående.
Jag är lite fundersam på den lilla biten av rör som går till innedelen, dom har inte varit tättade heller..
Kanaler fick jag med så det har jag.
Jag har fått den av svärfar och den togs ner pga av byte av värmesystem och renovering av rummet där den satt.
Blåsa med typ kvävgas är det man kan göra.
Men du får hitta någon kylmontör först för att kolla eventuellt pris när han/hon sett förutsättningarna
Okej förstår, tack för svar! Känns tveksamt att det kommer vara värt detC Comfort Thomas skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Beror på kostnaden och hur länge den håller vilket är omöjligt att svara på.
Klicka här för att svara