Vi ska sätta trappstegsmattor i vår trapp. Nertill där den är rak är det ju lätt, då sätter man mattan mitt på trappsteget, men längre upp svänger den lite åt vänster, det är fyra trappsteg som är svängda och därmed längre än de raka trappstegen. Hur ska man tänka när man mätar och sätter fast trappstegsmattorna där? Ska man ha likt avstånd från kanten åt det håll som svänger eller ska man ha likt avstånd från sidan mot väggen på höger sida liksom? Förstår ni hur jag menar? Hur mätar man då då trappen är svängd?

Jag hade mallar stora pappersark som jag la mot kanterna tejpade ihop i mitten och skar längs steget. Mönstret ( Vävningen ) hade jag hela tiden rak mot sättsteget.

Nä alltså det är som färdiga mattor som ser ut som halvmånar som man bara ska klistra fast. Det jag funderar över är avstånden från kanterna där det svänger så det blir en följsam sväng på mattorna från den raka delen?

C
Lägg ut dom och prova dig fram innan du klistrar fast dom?

Du ska följa gånglinjen, så följ cheetahs förslag. Troligen blir det så att du vill sätta dem med samma avstånd från mittpunkten som de raka har, jag TROR att det kommer att se rakt och snyggt ut.

cheetah1 skrev:
Lägg ut dom och prova dig fram innan du klistrar fast dom?
Testa det, vi satte såna där nu i helgen faktiskt och vi valde att ha dom centrerade på alla steg. Det blir inte riktigt i gånglinjen för man tenderar att gena lite i kurvan men det ser bra ut och det är ändå så att man inte kliver utanför mattorna.

mlkjhr skrev:
Testa det, vi satte såna där nu i helgen faktiskt och vi valde att ha dom centrerade på alla steg. Det blir inte riktigt i gånglinjen för man tenderar att gena lite i kurvan men det ser bra ut och det är ändå så att man inte kliver utanför mattorna.

Vi gjorde samma som ni i slutändan, vi valde att centrera dem på alla trappsteg oavsett längd och sväng. Det blev bra! Någon skulle man kanske ändra lite på,men det blev en bra lösning. Jag är så nöjd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.