Har haft golvvärmen på badrummet på ovanvåningen avstängd över vad som varit en väldigt varm vår och sommar (bor i södra Skåne). Tänker att det är dags att dra på den igen - det är ett badrum som totalrenoverades och fick golvvärme så sent som för ett år sen så vi hade igång golvvärmen i ett helt år innan jag stängde av det i våras.

Är det något särskilt att tänka på nu när man drar igång det igen till hösten? När badrummet var nyrenoverat så fick vi instruktioner att börja med låg värme och gradvis öka, men det gäller väl bara första gången man drar på golvvärmen i ett nyrenoverat badrum (såsom jag fått förklarat för mig här på forumet så skulle man antingen vänta länge med att dra på golvvärmen eller börja försiktigt i syfte att cementen i klinkersfixet skulle få chans att härda ordentligt).

Att man ska dra igång ingjuten/inspacklad golvvärmen försiktigt vid driftsättning beror på att betongen/flytspacklet behöver brinna/härda/torka tillräckligt i lagom takt.

Även om du drar igång golvvärmen nu så kommer temperaturen i golvvärmeslingorna inte vara mycket högre än rumstemperaturen, å eftersom det är i övervåningen så är det rumstemperatur även under golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.