19 194 läst ·
129 svar
19k läst
129 svar
Sätta in panna, klarar man det själv?
Som väntat blev det ett omdiskuterat ämne. Jag tror att nästan alla någorlunda händiga kan sätta in en panna, men det syns utan tvekan om det varit en yrkesman (OBS inga klantskallar som kallar sig yrkesman/rörmontör se ovan i tråden) som installerat. Har du yrkesmän som installerar så vet de precis hur de ska få till en snygg och proffsig installation efter några minuters funderingar och de vet vad de gör hela tiden behöver inte rådfråga någon eller köra i skytteltrafik efter material. De har kontakter, erfarenheter och materialkännedom om det skulle uppstå något problem så att en snabb lösning kan ordnas.
De flesta har väl ett arbete idag där inte vem som helst kan ta över utan en inkörningsperiod. Rörmontörens inkörningsperiod är 3 år i yrkeskola, minst 3600 timmar med olika installationer i verkligheten som lärling. Gesällprov som ska klaras, därefter tar det mellan 5-10 år innan de är mogna att ta en större entreprenad på kanske 5000 timmars kalkylerad tid.
Då kallas de platsansvariga eller lagbasar och sköter rördelen på bygget med allt det innebär (OBS går inte förklara för en lekman) materialbeställning, viss arbetsledning, samordningsmöten, ackordsberäkning och sen ska han förstås arbeta också, med avloppsinstallationen, vatteninstallationen, värmeinstallationen, kylinstallationen, fjärrvärmen, gasinstallationen mm. Är det lite mer avancerat är det mycket svets och då ska de kunna licenssvetsa med gassvets, elsvets, tigsvets, mig/mag i svart, rostfritt, titan mm.
Så för en yrkesman är ett pannbyte a piece of cake där de inte behöver anstränga sig särskilt mycket för att få till en snygg och proffsig installation och du kan lita på att det är riktigt utfört.
Så jag framhåller fortfarande att du ska arbeta över, tjäna in slantarna och sen anlita ett proffs som gör sitt arbete medan du tittar på och förundras över deras skicklighet
Angående försäkring vid egna rörarbeten så vet jag av erfarenhet att försäkringsbolagen tillåter sina kunder att göra i princip allting men händer det någonting så är första frågan vem har installerat detta. Och det är då problemen börjar.........
rogge
De flesta har väl ett arbete idag där inte vem som helst kan ta över utan en inkörningsperiod. Rörmontörens inkörningsperiod är 3 år i yrkeskola, minst 3600 timmar med olika installationer i verkligheten som lärling. Gesällprov som ska klaras, därefter tar det mellan 5-10 år innan de är mogna att ta en större entreprenad på kanske 5000 timmars kalkylerad tid.
Då kallas de platsansvariga eller lagbasar och sköter rördelen på bygget med allt det innebär (OBS går inte förklara för en lekman) materialbeställning, viss arbetsledning, samordningsmöten, ackordsberäkning och sen ska han förstås arbeta också, med avloppsinstallationen, vatteninstallationen, värmeinstallationen, kylinstallationen, fjärrvärmen, gasinstallationen mm. Är det lite mer avancerat är det mycket svets och då ska de kunna licenssvetsa med gassvets, elsvets, tigsvets, mig/mag i svart, rostfritt, titan mm.
Så för en yrkesman är ett pannbyte a piece of cake där de inte behöver anstränga sig särskilt mycket för att få till en snygg och proffsig installation och du kan lita på att det är riktigt utfört.
Så jag framhåller fortfarande att du ska arbeta över, tjäna in slantarna och sen anlita ett proffs som gör sitt arbete medan du tittar på och förundras över deras skicklighet
Angående försäkring vid egna rörarbeten så vet jag av erfarenhet att försäkringsbolagen tillåter sina kunder att göra i princip allting men händer det någonting så är första frågan vem har installerat detta. Och det är då problemen börjar.........
rogge
Menar du att de inte ersätter vattenskadan om man gjort en dålig lödning själv, men ersätter om en rörmokare gjort det?rogge_vvs skrev:
:-?
Tyvärr så känner jag inte (och har inte ens hört talas om) någon rörmokare av den kvaliten som Rogge verkar ha eller den science fiction-rörmokare som han beskriver. Nu är det så att de rörmokare jag råkat ut för har varit extrema sopor. Det sätter sina spår. Sen är det ju också så att om man totalrenoverar gamla hus och har det som största intresse (och hänger på detta forum emellanåt) så kan man inte ringa runt till s.k. yrkesmän så fort man ska göra nåt. Vidare är det väl i ärlighetens namn så att jag har en subjektiv mycket skeptisk uppfattning om hantverkare i allmänhet, särskilt här i Sthlm. Av någon konstig anledning kan en hantverkare som är en sopa och gör dåliga jobb överleva, vilket inte är fallet inom seriösare fungerande branscher. Jag själv gillar att pula, jag tar tid på mig, jag funderar, jag är noggrann, jag lär mig, och oftast så blir det minst lika bra som om jag hade anlitat en s.k. hantverkare. Det är alltså inte en rent ekonomisk fråga i mitt, och i många andras, fall.
Ja i princip, som jag sagt tidigare så drar dom ner på ersättningen om du som hobbyröris gjort jobbet själv.Faidros skrev:
Snart kommer moderatorn som talat med Trygg att påstå nogot annat, enda sättet för dig Mattias att upptäcka detta är ju tyvärr att råka ut för skiten.
Så glöm nu inte vad jag säger, man får ersättning men inte lika stor som om en fackman gjort det !
..//N
Jag anlitade en stor vvs kedja som instalerade min anlägning och jag är jäkligt nöjd med dom. Tänkte först göra det själv men när jag såg hur mycket jobb det var och vad mycket man skulle tänka på så är jag glad att jag inte gjorde det.
Riktigt bra kommentar, jag orkade inte säga något förut men nu måste jag hålla med!synpunkter skrev:Tyvärr så känner jag inte (och har inte ens hört talas om) någon rörmokare av den kvaliten som Rogge verkar ha eller den science fiction-rörmokare som han beskriver. Nu är det så att de rörmokare jag råkat ut för har varit extrema sopor. Det sätter sina spår. Sen är det ju också så att om man totalrenoverar gamla hus och har det som största intresse (och hänger på detta forum emellanåt) så kan man inte ringa runt till s.k. yrkesmän så fort man ska göra nåt. Vidare är det väl i ärlighetens namn så att jag har en subjektiv mycket skeptisk uppfattning om hantverkare i allmänhet, särskilt här i Sthlm. Av någon konstig anledning kan en hantverkare som är en sopa och gör dåliga jobb överleva, vilket inte är fallet inom seriösare fungerande branscher. Jag själv gillar att pula, jag tar tid på mig, jag funderar, jag är noggrann, jag lär mig, och oftast så blir det minst lika bra som om jag hade anlitat en s.k. hantverkare. Det är alltså inte en rent ekonomisk fråga i mitt, och i många andras, fall.
Jag tycker sällan att det så kallade hantverkare gjort är speciellt märkvärdigt! Hantverkare brukar få till ett bra resultat snabbt. Är man däremot praktisk och har god känsla för vad som ser vettigt ut kan man faktiskt få till det bättre men det tar längre tid. Har man dessutom sett en väldig massa installationer utförda av fackmän, både bra och dåliga, lär man sig vad som ser bra ut. Är man osäker ska man kanske inte börja med att löda skarvar som ska byggas in eller något liknande, men med lite sunt förnuft går det mesta. Tänk efter före vilka ledningar som ska vara och rita gärna skisser på installationen så kan man få till det snyggt. Börja inte att dra några rör förrän du vet precis vilka ledningar som ska vart. Naturligtvis vet yrkesmän saker som inte är självklara för vem som helst ex. knep som värmefällor.
Till rogge_vvs: Jag tycker att det är jävligt orättvist att påstå att "professionella VVS:are" skulle vara något slags övermänniskor, lite yrkesstolthet är väl aldrig fel men tråden handlade inte om VVS entreprenad utan om ett pannbyte.
problemet för mig är att det inte finns en röris i hela skåne att få tag på inom vettig tid..
jag tror också att en hyggligt erfaren röris gör ett snyggare jobb men är tyvärr tvungen att överlåta allt det praktiska på mig själv, har därför löst det med att i princip inga kopplingar kommer vara synliga utan döljas bakom en LÖS garderob i närheten av en golvbrunn...
igår lyckades jag iaf få ut en mkt trevlig röris med försäljningsfirma som tittade på rören så ska det väl lättare bli rätt när jag skruvar ihop det hela med honom som mentor - han hade ju tyvärr inte heller tid att hjälpa mig..
Rogge: du verkar ju vettig, det är inte så att du bor i skåneland och inte har så många jobb för tillfället?
tack alla på forumet som tipsar och klurar det gör också det hela lättare
jag tror också att en hyggligt erfaren röris gör ett snyggare jobb men är tyvärr tvungen att överlåta allt det praktiska på mig själv, har därför löst det med att i princip inga kopplingar kommer vara synliga utan döljas bakom en LÖS garderob i närheten av en golvbrunn...
igår lyckades jag iaf få ut en mkt trevlig röris med försäljningsfirma som tittade på rören så ska det väl lättare bli rätt när jag skruvar ihop det hela med honom som mentor - han hade ju tyvärr inte heller tid att hjälpa mig..
Rogge: du verkar ju vettig, det är inte så att du bor i skåneland och inte har så många jobb för tillfället?
tack alla på forumet som tipsar och klurar det gör också det hela lättare
Visst finns det olika sorters hantverkare, bra och dåliga.
Rörläggaren som jag anlitade till pannbytet gjorde ett snyggt och raskt jobb. Mycket av det han gjorde kunde jag tänkt ut själv, men en del saker hade jag inte en tanke på i förväg.
Han var där en dag först, och gjorde förberedelser och kollade jobbet. Sen kom vi överens om en vecka när jobbet skulle göras. Dagen innan kom en lastbil med rör och andra mojänger. Sen kom Peter och Björn och härjade några dagar, och så var det klart. Han hade en bit att köra (han var ju handplockad från Skåne, så det var inte den närmsta möjliga rörläggaren), men det var bara någon ynka sak som fattades vid ett tillfälle.
När ett rör frös sönder i vintras fick jag ta närmsta rörläggaren akut. Han kom efter några timmar, joxade en halvtimme eller så, och så var det fixat. Fast det läckte.
Jag satte en burk under och tänkte att det blir kanske tätt efter ett tag. Det var gängan till en kulventil, så jag kunde inte bara dra åt den heller, för då hamnade handtaget fel.
När fakturan sedan kom, kollade jag ventilen. Det läckte fortfarande, så jag ringde till firman några gånger. Ingen svarade, varvid jag skickade ett fax och förklarade att jag inte hade något emot att betala fakturan, som var rimlig, men de fick komma och fixa så att det blev tätt först, för det hade droppat sedan första dagen.
Inte ett ljud till svar. Ingen kom eller ringde. Efter ett tag gjorde jag om det hela själv, så det blev tätt.
Så visst finns det mer eller mindre seriösa rörläggare.
Rörläggaren som jag anlitade till pannbytet gjorde ett snyggt och raskt jobb. Mycket av det han gjorde kunde jag tänkt ut själv, men en del saker hade jag inte en tanke på i förväg.
Han var där en dag först, och gjorde förberedelser och kollade jobbet. Sen kom vi överens om en vecka när jobbet skulle göras. Dagen innan kom en lastbil med rör och andra mojänger. Sen kom Peter och Björn och härjade några dagar, och så var det klart. Han hade en bit att köra (han var ju handplockad från Skåne, så det var inte den närmsta möjliga rörläggaren), men det var bara någon ynka sak som fattades vid ett tillfälle.
När ett rör frös sönder i vintras fick jag ta närmsta rörläggaren akut. Han kom efter några timmar, joxade en halvtimme eller så, och så var det fixat. Fast det läckte.
Jag satte en burk under och tänkte att det blir kanske tätt efter ett tag. Det var gängan till en kulventil, så jag kunde inte bara dra åt den heller, för då hamnade handtaget fel.
När fakturan sedan kom, kollade jag ventilen. Det läckte fortfarande, så jag ringde till firman några gånger. Ingen svarade, varvid jag skickade ett fax och förklarade att jag inte hade något emot att betala fakturan, som var rimlig, men de fick komma och fixa så att det blev tätt först, för det hade droppat sedan första dagen.
Inte ett ljud till svar. Ingen kom eller ringde. Efter ett tag gjorde jag om det hela själv, så det blev tätt.
Så visst finns det mer eller mindre seriösa rörläggare.
Visst finns det bra och dåliga rörmokare.
Men i vilken yrkesgrupp finns det inte det i ? ta bilhandlare tex.
Tyvärr är det väl så att alla som kallar sig rörmokare inte är det egentligen dom kanske började som fastihetsskötare och bytte kranpackningar.
Jag håller med rogge om man gått igenom en vvs-utbildning idag så bör man kunna sitt jobb.
Om man läser i forumet så kan det vara svårt att få vissa vvs-firmor att skicka en offert. Då är dom säkert överhopade med jobb pga att det är en firma som gör bra jobb och allaredan har ett kundnät som gör att dom inte hinner med mer.
Om en vvs-firma som har lite att göra idag är det något fel.
Det roliga med dom som tar in offerter så tar dom nästan alltid den billigaste, i detta läget ska man fråga sig varför kan någon vara flera tusen billigare än andra.
Svaret är tyvärr alla är inte lika seriösa och man får oftast vad man betalar för.
Vad det gäller försäkringen så när jag gjort iordning mitt badrum och meddelade detta till försäkringsbolaget så fick jag till svar att dom kolla det om var godkänt först när man fick en skada. Man kan ju gissa sig till svaret.
.
Men i vilken yrkesgrupp finns det inte det i ? ta bilhandlare tex.
Tyvärr är det väl så att alla som kallar sig rörmokare inte är det egentligen dom kanske började som fastihetsskötare och bytte kranpackningar.
Jag håller med rogge om man gått igenom en vvs-utbildning idag så bör man kunna sitt jobb.
Om man läser i forumet så kan det vara svårt att få vissa vvs-firmor att skicka en offert. Då är dom säkert överhopade med jobb pga att det är en firma som gör bra jobb och allaredan har ett kundnät som gör att dom inte hinner med mer.
Om en vvs-firma som har lite att göra idag är det något fel.
Det roliga med dom som tar in offerter så tar dom nästan alltid den billigaste, i detta läget ska man fråga sig varför kan någon vara flera tusen billigare än andra.
Svaret är tyvärr alla är inte lika seriösa och man får oftast vad man betalar för.
Vad det gäller försäkringen så när jag gjort iordning mitt badrum och meddelade detta till försäkringsbolaget så fick jag till svar att dom kolla det om var godkänt först när man fick en skada. Man kan ju gissa sig till svaret.
.
Att man gått igenom en utbildning ger inga som helst garantier för att man faktiskt är lämplig för jobbet. Du kan ändå vara helt olämplig som person; slarvig, sakna ordningssinne, sakna servicekänsla, sakna yrkesstolthet, sakna förmåga att sätta dig in i kundens situation osv.svette skrev:
Och branscher som är heta, såsom rörmokeriyrket är idag är tyvärr alltid extra utsatta för inkompetenta lycksökare.
Ja, det är säkert så.dejmon skrev:
Frågan är bara hur länge jag ska vänta på att mina lödningar och kopplingar börjar läcka.
Det skulle också vara intressant att höra hur en fackmannamässigt monterad koppling eller lödningn defineras - är det en sådan som inte läcker tro?
Jag tror dock att du har helt rätt i att försäkringsbolaget är lite jobbigare att tampas med om man gjort sakerna själv men även dom har regler att hålla sig till. Har man tort på fötterna och vet vad man gjort så litar jag på att det går bra.
Angående att jobba övertid för att ha råd med hantverkarna: Jag har inte haft övertidsersättning på 5 år. Det blir ju allt vanligare att kontorsråttor har andra ersättningsformer. Vi får väl sticka ut å råna gamla tanter för att ha råd...
Det har jag inte sagt men som jag skrev tidigare det finns bra och dålig innom alla yrken. Den finns dåliga kassörskor också!!Tomtebo skrev:Att man gått igenom en utbildning ger inga som helst garantier för att man faktiskt är lämplig för jobbet. Du kan ändå vara helt olämplig som person; slarvig, sakna ordningssinne, sakna servicekänsla, sakna yrkesstolthet, sakna förmåga att sätta dig in i kundens situation osv.
Och branscher som är heta, såsom rörmokeriyrket är idag är tyvärr alltid extra utsatta för inkompetenta lycksökare.
Om det fanns ett behörighetkrav skulle säkert denna branschen bli mycket bättre.
Idag kan vem som helst i princip kallas sig rörmokare.
Tyvärr är det folk som anlitar dom annars skulle dom inte överleva!!
Men med den utbildningen finns alla möjligheter för att det ska bli bra montörer.
Jag håller med Rogge.. trots att jag e lekman... Har vart hantverkare, monterat ihop nya båtar till kunder efter kundens spec... Ibland fick vi in beg båtar där kunderna själv hållt på. Det kan verkligen se ut som hej kom o hjälp mig... Det stämmer att en yrkesman oavsett yrke egentligen vet hur ett jobb ska göras för att få de snyggt... Visst kunden kan själv göra det o anse att det ser bra ut men en yrkesman ser skillnad.. De kan man aldrig komma ifrån...