19 194 läst ·
129 svar
19k läst
129 svar
Sätta in panna, klarar man det själv?
Det roar, och sporrar, mig att det finns dom som tvekar om just jag (som inte en person här på forumet känner eller vet vad jag kan) kommer att klara det eller inte. Jag sa faktiskt bara att jag var akademiker, inte att jag "inte hade någon kunskap om ämnet" (vvs). Det finns kanske ibland men inte nödvändigtvis något motsatsförhållande däremellan. För min egen del hoppas och tror jag att det kommer att gå bra. Det blir säkert ganska roligt också. Om inte annat så finns det ju några trevliga världsmästare här som jag kan fråga.
Hade han betalat för en elektriker (som han ju nu hade gjort, eftersom jag var där), hade det nog gått att släcka lyset i källaren utan att skruva ut glödlampan. Men farlig var inte installationen, annat än att man kunde bränna sig på glödlampan. Han hade en grytlapp liggande lagom till hands, visade det sig...
Proffset som hjälpte mig att byta panna använde klämringskopplingar, men där finns det tydligen en debatt inom rörläggarkåren om huruvida det är bra eller ej, så den behöver vi inte köra i repris här.
Proffset som hjälpte mig att byta panna använde klämringskopplingar, men där finns det tydligen en debatt inom rörläggarkåren om huruvida det är bra eller ej, så den behöver vi inte köra i repris här.
Håller med helt!synpunkter skrev:Det roar, och sporrar, mig att det finns dom som tvekar om just jag (som inte en person här på forumet känner eller vet vad jag kan) kommer att klara det eller inte. Jag sa faktiskt bara att jag var akademiker, inte att jag "inte hade någon kunskap om ämnet" (vvs). Det finns kanske ibland men inte nödvändigtvis något motsatsförhållande däremellan. För min egen del hoppas och tror jag att det kommer att gå bra. Det blir säkert ganska roligt också. Om inte annat så finns det ju några trevliga världsmästare här som jag kan fråga.
Vi fixar nog detta förhoppningsvis innan vintern..
Man kan ju hoppas att en person med yrkeskunnande och erfarenhet gör ett snyggt arbete - det hade ju varit konstigt annars. Men det är ingen naturlag.Jag tror du kommer få problem med att få ihop en bra/snygg/proffsig installation när du ska göra allt själv och inte har någon kunskap om ämnet. Det är inte så enkelt som det ser ut när en hantverkare är i farten även om många tror att de är lika duktiga så syns det i de flesta fall direkt när en amatör varit i farten.
Jag bodde nyligen i ett hus där pannan var installerad av en etablerad rörmokare med många års erfarenhet - och det såg rent ut sagt ut som f-n! Rören gick snett och vint, fram och tillbaka, skarvat, proppat, påsvetsat, järn och koppar, in i väggen och ut igen, blånorna hängde... Det var hopplöst att försöka reda ut bara en sån sak som vilka rör som gick till och från pannan. Man såg att det inte var en amatör som gjort installationen, för han hade aldrig fått ihop det så rörigt som det var. Så att du anlitar en yrkesman är ingen garanti för att det blir snyggt.
Ack så sant. Det finns otroligt många hantverkare utan yrkesstolthet och känsla för vad som är snyggt. (Obs! Inget påhopp på hantverkare, ty hantverkare är ett tvärsnitt av befolkningen och samma gäller för befolkningen som helhet.)andersmc skrev:
Dessutom är ju smaken olika. Om man garanterat skall bli nöjd utifrån egna smakpreferenser så gäller det att vara insatt och antingen göra det själv eller säga åt hantverkaren hur det skall göras.
Lustigt inlägg - jag har anlitat såna där auktoriserade certifierade och medlemmar i branschförening-rörmokare två gånger. Den första lyckades vattenfylla övre plan på huset så det rann ner till plan 1 och vidare till källaren. Den andra behövde två gånger på sig att få en klämkoppling tät och ville på fullt allvar ha betalt för att komma tillbaka och göra det rätt/tätt. Aldrig mer. Klart det finns bra yrkesmän inom VVS, men jag känner ingen sådan och vill inte chansa ännu en gång.
P.S. Försäkringsbolagen kräver inte att en rörmokare gjort jobbet.
P.S. Försäkringsbolagen kräver inte att en rörmokare gjort jobbet.
Jag designade/dimensionerade/beställde hem prylar själv MEN en riktig röris fick bocka/löda/klämma ihop det 
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/vvs_installationer/vvs_installationer_9.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/vvs_installationer/vvs_installationer_10.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/vvs_installationer/vvs_installationer_9.jpg
http://www.familjenlindstrom.se/images/byggahus/vvs/vvs_installationer/vvs_installationer_10.jpg
Kan hålla med båda parter i tråden.
Men jag kan råda dig att ha bilen full tankad och att se till att en välsorterad rörfirma har öppet.
Har jobbat som vvs och olje montör i 25 år och om man ska hjälpa en kompis att sätta in en panna en helg varit och titta och som man tror räknat ut varenda hj... pryl som ska gå så fattas det alltid delar.
Det är skillnad om man har en välsorterad servicebil med sig med svets massor av delar.
Sen kan jag hålla med om att alla skulle inte fått bli rörmokare det finns värdelösa även inom denna yrkeskår. Fast inte är det alla vi andra är PROFFS.
Men jag kan råda dig att ha bilen full tankad och att se till att en välsorterad rörfirma har öppet.
Har jobbat som vvs och olje montör i 25 år och om man ska hjälpa en kompis att sätta in en panna en helg varit och titta och som man tror räknat ut varenda hj... pryl som ska gå så fattas det alltid delar.
Det är skillnad om man har en välsorterad servicebil med sig med svets massor av delar.
Sen kan jag hålla med om att alla skulle inte fått bli rörmokare det finns värdelösa även inom denna yrkeskår. Fast inte är det alla vi andra är PROFFS.
Känner igen det där. Håller på och byter panna, trodde jag beställt allt+lite extrapryttlar från Rinkaby men lika f-n måste jag hänga på låset till järnhandlarn imorrn!
Hoppas acetylenet räcker också, det får jag inte tag i förrän på måndag, gonatt!
Hoppas acetylenet räcker också, det får jag inte tag i förrän på måndag, gonatt!