19 194 läst ·
129 svar
19k läst
129 svar
Sätta in panna, klarar man det själv?
Men vad spelar det för roll att det ser lite annorlunda ut?Stefan_h skrev:Jag håller med Rogge.. trots att jag e lekman... Har vart hantverkare, monterat ihop nya båtar till kunder efter kundens spec... Ibland fick vi in beg båtar där kunderna själv hållt på. Det kan verkligen se ut som hej kom o hjälp mig... Det stämmer att en yrkesman oavsett yrke egentligen vet hur ett jobb ska göras för att få de snyggt... Visst kunden kan själv göra det o anse att det ser bra ut men en yrkesman ser skillnad.. De kan man aldrig komma ifrån...
En nedböjning på ett rör för att förhindra att värme stiger i röret. Lämpligt före ex en blandningsventil för tappvarmvatten. Om man sätter ventilen ovanför varmvattenberedaren kommer värme att stiga och ventilen kommer alltid att vara varm, vilket i sin tur skadar ventilen. Om man gör en värmefälla/värmespärr före ventilen svalnar den när man inte använder varmvatten. Liknande lösningar kan göras för att förhindra självcirkulation.Tomtebo skrev:
MathiasS skrev:
Att det ser lite annorlundas ut e en sak men ofta så blir de ju knasigt gjort oxå.. Det är min erfarenhet... Jag har rivit en hel del i både vvs o el i båtar ( o i ett hus )... De blir onödigt mycke rör o skarvar o kopplingar... fler orsaker till läckage.... Det är den erfarenheten jag har ivarjefall...
Går det månne att hitta en bild nånstans på hur en sån ser ut?johan_mattsson skrev:En nedböjning på ett rör för att förhindra att värme stiger i röret. Lämpligt före ex en blandningsventil för tappvarmvatten. Om man sätter ventilen ovanför varmvattenberedaren kommer värme att stiga och ventilen kommer alltid att vara varm, vilket i sin tur skadar ventilen. Om man gör en värmefälla/värmespärr före ventilen svalnar den när man inte använder varmvatten. Liknande lösningar kan göras för att förhindra självcirkulation.
Jag har problem med att mitt kallvatten i köket alltid är ganska varmt från början när man spolar, och det beror på att kallvattenröret till köket också går in i pannan som sitter rakt under i källaren, och värms upp av pannan. Går detta alltså att hindra/mildra med en värmefälla?
Blir du klart till vintern tror du?synpunkter skrev:Gådeberg - du verkar vara inne på samma projekt som jag. Jag (ett åkeri) körde iväg en container med 10 ton betong, sprängsten, grus m.m. från ett uppbilat och uppgrävt källargolv idag. Men, jag har sparat källargolvet den bit som går från garagedörren till till pannrummet tills jag fått in acken... Sen blir det 10 ton till... Och däremellan lite rörmokeri, eller lite gjutning vad vet jag.
Jag är nervös. Har hackat ur halva tvättstugan nu. Måste snart dra hit lite slavar!
vvs_rogge: Jag gick skogsbruks skola. Bara för att man har en utbildning måste man inte kunna det man läst. Vi var 11 som tog studenten dom flesta med normala betyg. Tror vi är 5 som kör maskin nu. Dom andra gör helt andra saker pga. dom var/är helt värdelösa eller saknar helt intresse. Så ett betyg från en utbildning säger ingenting.
Jag vill verkligen inte stödja dom rörkrökarna som bara skiter i mig. Jag gör och blir väl tvungen att göra det själv för jag tänker inte böna och be om att få ge någon 100´för att få nåt fgjort
Bifogar en liten enkel bild...Tomtebo skrev:Går det månne att hitta en bild nånstans på hur en sån ser ut?
Jag har problem med att mitt kallvatten i köket alltid är ganska varmt från början när man spolar, och det beror på att kallvattenröret till köket också går in i pannan som sitter rakt under i källaren, och värms upp av pannan. Går detta alltså att hindra/mildra med en värmefälla?
Idag klarar inte dessa gesällprovet.
Anlag för hantverk?
Visst är det så!
Yep!Det stämmer att en yrkesman oavsett yrke egentligen vet hur ett jobb
Snyggt, proffsigt och materialkännedom!
ska göras för att få de snyggt... Visst kunden kan själv göra det o anse att det ser bra ut men en yrkesman ser skillnad.. De kan man aldrig komma ifrån...
Troligen!
Proffs, yrkesman!
Till rogge_vvs: Jag tycker att det är jävligt orättvist att påstå att "professionella
Absolut inga övermänniskor men de kan det de gör och det blir bra!
Vad har du förhandlat bort?
Stämmer!
rogge
Kan bara medd rogge_vvs att en kille som gick vvs året före mej 85-86 som hade 5:a i vvs o va ruskigt duktig o gjorde snygga jobb som f-n.. Han har egen firma till några år tillbaka o det är inte alls lika snygga installationer han gör idag som han gjorde på elevbygget (radhus som vi elever gjorde) då lärarna hängde som gamar över en..
Men därimot har han lärt sej o ta duktigt betalt, t.o.m tar han upp saker som inte har levererats/installerats.. >
De va som då man va ute på praktik hos rörfirmor o man hela tiden fick höra att du har mycket att lära kvar "för så noga kan man bara va på skolan"
Likadant då vi va o såg på ett visningshus för 2,6 mille (myresjöhus) o såg hur värdelös alla lister va fastsatta.. Det glipade både här o där så man blev då inte imponerad.. Hade då varit mycket missnöjd om jag gjort de så dåligt..
En annan hantverkar grupp som fixar till ackorden är målare då dom blandar i lite svartfärg i den vita takfärgen.. Då blir den lite grå o dom bara behöver måla en gång istället för två.. :
Dessa exempel är nått som man inte lär sej på skolan utan av dom färdig utbildade..
Men därimot har han lärt sej o ta duktigt betalt, t.o.m tar han upp saker som inte har levererats/installerats.. >
De va som då man va ute på praktik hos rörfirmor o man hela tiden fick höra att du har mycket att lära kvar "för så noga kan man bara va på skolan"
Likadant då vi va o såg på ett visningshus för 2,6 mille (myresjöhus) o såg hur värdelös alla lister va fastsatta.. Det glipade både här o där så man blev då inte imponerad.. Hade då varit mycket missnöjd om jag gjort de så dåligt..
En annan hantverkar grupp som fixar till ackorden är målare då dom blandar i lite svartfärg i den vita takfärgen.. Då blir den lite grå o dom bara behöver måla en gång istället för två.. :
Dessa exempel är nått som man inte lär sej på skolan utan av dom färdig utbildade..
Menar att det krävs lite intresse för att gå ett yreksprogram för att det ska kunna bli nåt av det sen. Hjälper inte med ett fint betyg och gesällprov.rogge_vvs skrev:
Tror det är svårt att läsa till sig den där "blicken" för vissa saker men få ned den på ett papper klarar många.
Men om var finns dina über rörmockare? Hade dom funnits hade jag inte tvekat en sekund på att anlita en men verkar som man måste vara en välbärgad man i 50års ålder för att dom ska vilja göra nåt åt en.
Ringde till farsan röris för lääängesen. Han hörde aldrig av sig. Sen var farsan inne hos han och pratade lite och undrade om han varit ute hos den där killen som ringt om panna. Han svara då: Ne de undra jag om det vare något seriöst, blir nog inget.
Nehe sa farsan då, men de är min son. Och då blev de annat ljud ringde upp mig direkt och lovade dyrt och heligt att han skulle komma om 2dagar. Han inte sett han än och detta var i april....
Tack så mycket! Vilket minimimått bör kröken ha för att det skall fungera?johan_mattsson skrev:
Finns fler namn för det än "värmefälla" och "värmespärr" på fackspråk?
gådeberg, det där du säger om rörmokare (eg. hantverkare i största allmänhet) som aldrig hör av sig tror jag inte handlar om kundens ålder, snarare att de ändå har fullt med jobb och att det du vill ha gjort är något de inte tror sig tjäna så bra på alternativt att det är ett "jobbigt" jobb. J-a oskick i alla fall, bättre då att de säger nej.
Jag har fått kontakt med en röris som jag e helnöjd med.. Har haft han här för några mindre jobb men han ska koppla in pannan här när jag konverterar ifrån direktel till ved... Han säger det rakt ut att han har alldeles för mycket o göra o de är djungelns lag som gäller.. Den som skriker högst o mest för först hjälp...
Jag brukar köra med 20cm på 22mm koppar, vad som är minimi eller rätt vet jag inte.Tomtebo skrev:
En fackman vet antagligen både vad det heter och hur mycket man behöver böja ned!
problemet är kanske mest att det finns för få rörisar... om de varit konkurrensutsatta så hade branschen varit självsanerad... nu skulle ju tom jag som bara bytta tre packningar i hela mitt liv kunna få jobb...
i mitt läge just nu så bryr jag mig eg varken om huruvida det blir snyggt runt pannan eller om rörisen är trevlig. en som kunde komma före snön hade varit välkommen men de finns inta att hitta - och skulle man hitta ngn som kunde komma på studs så skulle man ju bli orolig...!
ska lobba alla mina elever så att de hamnar på hantverkarprogrammet...
i mitt läge just nu så bryr jag mig eg varken om huruvida det blir snyggt runt pannan eller om rörisen är trevlig. en som kunde komma före snön hade varit välkommen men de finns inta att hitta - och skulle man hitta ngn som kunde komma på studs så skulle man ju bli orolig...!
ska lobba alla mina elever så att de hamnar på hantverkarprogrammet...
Det går upp o ner i rörbranschen som i de flesta andra branscher. Och du skulle inte få något arbete hos mig iaf.
Stämmer till viss del, men skriker du för mycket så är det absolut inte bra.Jag har fått kontakt med en röris som jag e helnöjd med.. Har haft han här för några mindre jobb men han ska koppla in pannan här när jag konverterar ifrån direktel till ved... Han säger det rakt ut att han har alldeles för mycket o göra o de är djungelns lag som gäller.. Den som skriker högst o mest för först hjälp...
Gesällprovet klarar de inte utan både handlag och något innanför pannbenet. Klarar de inte det får de inget certifikat eller blir fullbetalda.
Finns inga uberrörmockare. Och du behöver inte vara välbärgad i 50-års åldern. Det du ska göra är att göra det enkelt för en entreprenör att utföra ditt arbete. De har inte tid eller möjlighet att vara konsult, konstruktör åt dig utan att de isf får betalt för det.
Då har du förmodligen bra betalt eller?