Bra Inez. Vi får också lära oss ett o annat - helt klart :)

Jag kör roterande... HERU 130S installerat i somras.
Hade 370 Bq/m³ innan mätning, blåbetong hus från 1964.
Kör flöde på 80 l/s på 227m³= ganska precis boverkets rekommendation på 0,5 omsättning per timme.
Svar om jag lyckades kommer inom de närmsta dagarna, skickade in radonmätarna i tisdags (2/12)

Jag rekommenderar ett FTX med roterande växlare.
Det blir billigare i längden på grund av den höga verkningsgraden på växlaren, ca 80%.
Filterbyta bör ske ca 1 gång om året. Rekommendationer varierar väldigt ofta men företagen brukar oftast vilja skriva ett service avtal eller liknande såvidare du inte vill göra det själv.
Enda problemet jag kommer på nu är om dom har vält HERUs stora aggregat.
Brukar bli väldigt mycket buller i dom så erforderlig ljuddämpning rekommenderas.

Angående diskussionen med roterande kontra platt,
Att det skulle vara osunt pga av 5% läckage vilket alltid förekommer med roterande förstår jag inte.
Luften byts ju ut och 5% återluft har ingen märkbar påverkan.

djb skrev:
Angående diskussionen med roterande kontra platt,
Att det skulle vara osunt pga av 5% läckage vilket alltid förekommer med roterande förstår jag inte.
Luften byts ju ut och 5% återluft har ingen märkbar påverkan.
Hur blir det när man även kopplar in garaget i systemet. Har myndigheterna åsikt om 5% läckage?
Menar ett vanligt bilgarage där man enast förvarar bilar.

Oftast har man ett eget system för just garaget.
Kör man med roterande växlare blir den förstörd pga av avgaserna.
Finns avfuktare typ munters/aridius för garage där man förvarar bilen som ger ett bättre inneklimat och lägre luftfuktighet som förhindrar att bilen rostar.

Angående bullrig HERU så rekommenderar jag Lindabs ljuddämpare SLCU 200 1200 100, kör den på tilluften och aggregatljudet är lika med noll på tilluften.
På frånluften har jag SLCU 200 900 50, den lämnar en hel del mer att önska men man kan leva med lite ljud på toalett och i badrum.

fredrikol skrev:
Angående bullrig HERU så rekommenderar jag Lindabs ljuddämpare SLCU 200 1200 100, kör den på tilluften och aggregatljudet är lika med noll på tilluften.
På frånluften har jag SLCU 200 900 50, den lämnar en hel del mer att önska men man kan leva med lite ljud på toalett och i badrum.
Tolkar jag dig rätt så har du 200-rör ut och in från växlaren. Vad har du för dimensioner på rören i övrigt?
Beror den sämre dämpningen på frånluften enbart på den mindre ljuddämparen eller får man normalt högre ljud från denna.

>>> stenen
Stämmer bra, har 200 rör ut från växlaren, anslutningen på HERU 130S är Ø200.
De delas sedan till Ø160-rör som sedan bli Ø100 eller Ø125 vid donen.
Den sämre dämpningen beror enbart på dämparen, aggregatet låter betydligt mer på tilluften (alltså utan dämpare).

Fredrikol: Ska bli intressant att få ta del av dina resultat!

Vårt system kommer sättas in i slutet av nästa månad. Om ni är intresserade kan jag följa upp hur det går med installation/resultat etc....

Hej!
Fick resultatet från Gammadata idag efter en stunds väntan.
Resultatet på långtidsmätningen blev ett årsmedelvärde på 60 Bq/m³!
Detta trots att jag varit så dum att jag använt en läckande roterande värmeväxlare som är helt oduglig vid radonsanering. :)

Grattis, då är du bara lite självlysande nudå... ;)

Grattis till ett bra val!
200 är väl gränsvärdet och du ligger ju långt under det.
Torr luft kanske är minst lika skadligt ??? vad är gränsvärdena där?

inez skrev:
Fredrikol: Ska bli intressant att få ta del av dina resultat!

Vårt system kommer sättas in i slutet av nästa månad. Om ni är intresserade kan jag följa upp hur det går med installation/resultat etc....
inez! Hur gick det med installationen? Vad blev det för aggregat och är du nöjd?

hheheh skrev:
inez! Hur gick det med installationen? Vad blev det för aggregat och är du nöjd?
Jo, nu är det installerat och det blev det aggregatet som firman rekommenderade för vårt hus som jag skrivit om tidigare. Verkar kanske inte vara det mest omtalade på forumet som t.ex Heru etc men ärligt talat så "kapitulerade" jag och hoppas att det ska fungera bra. Det har bara varit igång fyra dagar och luften känns bättre inomhus. Men vi ska ju kontrollera/mäta radonvärdet också för det känner man ju ingen skilland ;-). Jag vet inte vad jag gör om det inte blivit bättre. Ska definitivt återkomma! Kul att det finns intresse här på forumet! Det är skönt att vi inte har blåbetong överallt t.ex i bjälklaget och vi har inte så mycket i källaren heller. Men övervåningen har hela stommen i materialet.

fredrikol skrev:
Hej!
Fick resultatet från Gammadata idag efter en stunds väntan.
Resultatet på långtidsmätningen blev ett årsmedelvärde på 60 Bq/m³!
Detta trots att jag varit så dum att jag använt en läckande roterande värmeväxlare som är helt oduglig vid radonsanering. :)
Helt missat att du skrivit! Kul med det fina resultatet! Härligt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.