18 221 läst ·
83 svar
18k läst
83 svar
Sätta in FTX - vad ska vi tänka på?
Bra med fler synpunkter.
Är det verkligen i princip fritt från rengöring?
Uteluftsgaller/uteluftskanal/uteluftsdel blir ju smutsigt och skall regelbundet rengöras.
Samma sak med frånluftsidan innan filtret!
(Hör iof kanske inte till huvuddelan av aggregatet.)
Ofta föreskrivs rengöring av värmeväxlare ca 1 ggr/år, små partiklar går ju genom filterna och även en mindre beläggning smuts tar bort en del av verkningsgraden enligt mina kunskaper.
VIKTIGT: Se alltid till att filter tätar ordentligt mot alla aggregatväggar och lucka samt att påsarna på filtren är hela!!!!
Är det verkligen i princip fritt från rengöring?
Uteluftsgaller/uteluftskanal/uteluftsdel blir ju smutsigt och skall regelbundet rengöras.
Samma sak med frånluftsidan innan filtret!
(Hör iof kanske inte till huvuddelan av aggregatet.)
Ofta föreskrivs rengöring av värmeväxlare ca 1 ggr/år, små partiklar går ju genom filterna och även en mindre beläggning smuts tar bort en del av verkningsgraden enligt mina kunskaper.
VIKTIGT: Se alltid till att filter tätar ordentligt mot alla aggregatväggar och lucka samt att påsarna på filtren är hela!!!!
för minska smuts i rören - och behov av rengöring av kanalerna - så har jag installerat strutfilter (G3) i varje frånluftsdon - dessa dammsuger jag varannan månad (och då är det mycket smuts i dem) - har också bytt några filter i badrum/kök där de inte går att dammsuga ren.
Jag har dessutom ett enklare filter(G3) i låda före aggregatet både på frånluftssidan och på uteluftsidan. Frånluftsidan går bra att dammsuga rent men uteluft delen blir skitigt så att jag måste byta - men det filtret är billigt. Orsaken till dessa filter är att minska partikelmängden som kommer till de dyra pollenfiltren(F7) i aggregatet och på så sätt förlänga deras livslängd.
ang G3, F7 - detta anger hur bra ett filter filtrerar partiklar - G3 är grovfilter och F7 tar bort partiklar ned till pollenstorlek.
jag har också installerat böjbara ljuddämpare innan varje från/tillluftsdon - men jag är inte säker på om det verkligen gjorde nytta - för det går ändå höra ljud från donen.
Jag har dessutom ett enklare filter(G3) i låda före aggregatet både på frånluftssidan och på uteluftsidan. Frånluftsidan går bra att dammsuga rent men uteluft delen blir skitigt så att jag måste byta - men det filtret är billigt. Orsaken till dessa filter är att minska partikelmängden som kommer till de dyra pollenfiltren(F7) i aggregatet och på så sätt förlänga deras livslängd.
ang G3, F7 - detta anger hur bra ett filter filtrerar partiklar - G3 är grovfilter och F7 tar bort partiklar ned till pollenstorlek.
jag har också installerat böjbara ljuddämpare innan varje från/tillluftsdon - men jag är inte säker på om det verkligen gjorde nytta - för det går ändå höra ljud från donen.
Redigerat:
Kom och tänka på att installerakyla till FTX-aggregatet kräver mycket höga luftflöden för att detta ska kunna ge en sänkning av rumstemperaturen.
Kan en eller flera separata cirkulationskylare isf vara en lösning?
Du som har en massa filter, har du kollat hur luftflödena är med filtren vid olika försmutsningsgrad?
Kan en eller flera separata cirkulationskylare isf vara en lösning?
Du som har en massa filter, har du kollat hur luftflödena är med filtren vid olika försmutsningsgrad?
Tack för Din uppskattning. Dock har jag långt ifrån den kompetens jag anser jag bör ha för att driva en tråd i ämnet. Mitt mål är att konstruera ett hälsosamt lågenergihus, minst lika energisnålt som passivhus, men med enklare och mer "traditionella" metoder. I detta smmanhang skall jag träffa professor Christer Harrysson i dessa frågor. Han är ju en opponent mot en del system i passivhusen m.m.. Ganska intressant att läsa vad han skriver i olika sammanhang. Han var Husdoktor hos Villaägarnas Riksförbund en del år bl.a.. Hans hemsida: http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik/
Industrin vill tjäna pengar men man (jag) blir ganska förskräckt när jag läser en bok i ämnena FRÅN 1977!! "Bygga och Bo på 80-talet" och konstaterar att utöver en högre effektivitet så har systemen inte utvecklats beträffande kvalitetsproblem (ex. värmepumpar) och inte heller utveckling av luftbehandlingssystemen i stort. Dvs. på 30år har inte mycket hänt. Den som vill får väl gå i taket pga detta utlåtande men med att ha läst massor litteratur, forskningsrapporter, boverk, miljöinstitut m.m. m.m. så är det att konstatera att mycket snack och flotta målbeskrivningar men mycket lite verkstad.
Industrin vill tjäna pengar men man (jag) blir ganska förskräckt när jag läser en bok i ämnena FRÅN 1977!! "Bygga och Bo på 80-talet" och konstaterar att utöver en högre effektivitet så har systemen inte utvecklats beträffande kvalitetsproblem (ex. värmepumpar) och inte heller utveckling av luftbehandlingssystemen i stort. Dvs. på 30år har inte mycket hänt. Den som vill får väl gå i taket pga detta utlåtande men med att ha läst massor litteratur, forskningsrapporter, boverk, miljöinstitut m.m. m.m. så är det att konstatera att mycket snack och flotta målbeskrivningar men mycket lite verkstad.
Har inte läst hela tråden men mitt tips som jag fått lära mig den hårda vägen är - spara inte på ljuddämparna! SÄTT IN LJUDDÄMPARE MELLAN RUMMEN! De fungerar annars lätt som en trådlös Walkie-talkie. Hemma hos oss blir vendonet i sovrummet som en högtalare som spelar upp allt som sker i vardagsrummet och tvärt om... Inte alltid så kul!
mvh plexi
mvh plexi
Jag kan tycka att det är en viss likriktning mot FTX. Är det verkligen så bra och sparar man verkligen så mycket? För Inez del kanske det är den rätta lösningen för att få en bukt på radonet. Jag tycker man ska vara kritisk och jämföra andra lösningar. Vi byggde nytt för två år sedan och valde då en enkel F-vent. tillsammans med en enkel fjärrvärmeväxlare. Jag har sedan gjort en automatisk styrning av fläkten som reglerar flödet efter utetemperaturen. Över normalföde på sommaren och något under på vintern. Dessutom har jag kopplat ihop ventialtionen med larmet så att fläkten går ner på lägsta när borta läget på larmet aktiveras. Vårat hus förbrukar ca 68kWh/m2 (värme och varmvatten, 5 i hushållet)
Inez grundfråga om FTX och radon i deras hus har lett tråden långt.
Systemvalen är ju, som jag ser det lite beroende på vilket uppvärmningssystem man har eller kan/ får installera. Kommunala bestämmelser, geografiska förutsättningar m.m. kan hindra som tillgång till fjärrvärme, direkt närhet till vattentäckt (vattenskyddsområde) kan hindra bergvärme, markvärme etc.. Det sista prövas i instanserna från och till i vissa kommuner.
(Det är inte lätt vara tjänsteman på miljö-/ byggkontor i dessa situationer - ena sidan vattenskyddsområde med dess restriktioner, Miljöbalken, riskbedömningarna med hänsyn till volymer vätskor, markens infiltrationsmöjligheter etc. OCH viljan att ge medborgarna möjlighet att installera miljövänliga system ur energisynpunkt. P.S. Jag är inte sådan tjänsteman men har jobbat runt dom i flera år och sett problemen)
FTX har i en forskningsrapport jämförts med FVP (frånluftsvärmepump). I Luleå är FTX mer lönsamt än FVP, men inte från typ Gävle och neråt.
F-ventilation utan återvinning på nägot sätt är väl knappast optimalt energimässigt idag men lämnar valmöjlighet till hur man vill lösa tillluften. FTX har en ganska dyr installation och kräver som påpekats noggrann skötsel för att inte kunna ge negativa hälsomässiga effekter.
Fritidhus: För nybyggen kräver en del kommuner, oavsett BBR etc. att minst enkel F-ventilation skall installeras.
Där finns massor möjligheter utan att få dyra installationer men ändå undvika elvärmeelement. T.ex. nämnd Air-Star (vissa har klagat på ljudet), solvärmefläkt, termostatstyrda tilluftsventiler, frånlufts/ fuktstyrd badrumsfläkt (t.ex. Pax 260), Franke-Futurum köksfläkt (F260-10 Non-Stop) med lågt kontinuerligt varvtal för F-ventlation, Luft/luftvärmepump, Braskamin. Frågan är här när och hur man använder huset över året.
Villor: Där blir frågorna mer komplexa. En värmeåtervinning av frånluft bör ske beaktande miljö och framtida energikostnader dvs. ta vara på värmeenergin i frånluften. Frågan är bara hur och vilket system passar husets och de boendes förutsättningar bäst.
Systemvalen är ju, som jag ser det lite beroende på vilket uppvärmningssystem man har eller kan/ får installera. Kommunala bestämmelser, geografiska förutsättningar m.m. kan hindra som tillgång till fjärrvärme, direkt närhet till vattentäckt (vattenskyddsområde) kan hindra bergvärme, markvärme etc.. Det sista prövas i instanserna från och till i vissa kommuner.
(Det är inte lätt vara tjänsteman på miljö-/ byggkontor i dessa situationer - ena sidan vattenskyddsområde med dess restriktioner, Miljöbalken, riskbedömningarna med hänsyn till volymer vätskor, markens infiltrationsmöjligheter etc. OCH viljan att ge medborgarna möjlighet att installera miljövänliga system ur energisynpunkt. P.S. Jag är inte sådan tjänsteman men har jobbat runt dom i flera år och sett problemen)
FTX har i en forskningsrapport jämförts med FVP (frånluftsvärmepump). I Luleå är FTX mer lönsamt än FVP, men inte från typ Gävle och neråt.
F-ventilation utan återvinning på nägot sätt är väl knappast optimalt energimässigt idag men lämnar valmöjlighet till hur man vill lösa tillluften. FTX har en ganska dyr installation och kräver som påpekats noggrann skötsel för att inte kunna ge negativa hälsomässiga effekter.
Fritidhus: För nybyggen kräver en del kommuner, oavsett BBR etc. att minst enkel F-ventilation skall installeras.
Där finns massor möjligheter utan att få dyra installationer men ändå undvika elvärmeelement. T.ex. nämnd Air-Star (vissa har klagat på ljudet), solvärmefläkt, termostatstyrda tilluftsventiler, frånlufts/ fuktstyrd badrumsfläkt (t.ex. Pax 260), Franke-Futurum köksfläkt (F260-10 Non-Stop) med lågt kontinuerligt varvtal för F-ventlation, Luft/luftvärmepump, Braskamin. Frågan är här när och hur man använder huset över året.
Villor: Där blir frågorna mer komplexa. En värmeåtervinning av frånluft bör ske beaktande miljö och framtida energikostnader dvs. ta vara på värmeenergin i frånluften. Frågan är bara hur och vilket system passar husets och de boendes förutsättningar bäst.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
roterande vvx med EC fläktar gäller idag.
en korsströmsväxlare har betydligt sämre verksningsgrad än en roterande växlare, och en motströmsväxlare (som åxå är en plattvärmeväxlare) är avsevärt mycke större än en roterande växlare och änsålänge dyrare som jag har förstått det.
Medlem
· Västra Götaland
· 4 inlägg
Och så slipper man dräneringsröret från kondensvattnet som blir i korsströmsväxlare. Kan ju bli tät där med åren och is om aggregatet är på vind.(om röret är dåligt isolerat).
Nackdel med roterande är fler rörliga delar. En motor som snurrar växlarn.(kan ju gå sönder om10 år. Kostar nog 2-3000kr en sådan.
Stor fördel är ju att roterande inte återvinner något på sommaren när det är varmt.
På korsströmsväxlare får man stoppa i en "sommarkassett" för att slippa återvinningen.
Ca 4% av den gamla luften kommer tillbaka med roterande vvx. Tillbaka i huset. Är det en villa spelar det väl ingen roll. Men hyreshus? Lassarett? Undra hur sjukhussjukan sprids?
Nackdel med roterande är fler rörliga delar. En motor som snurrar växlarn.(kan ju gå sönder om10 år. Kostar nog 2-3000kr en sådan.
Stor fördel är ju att roterande inte återvinner något på sommaren när det är varmt.
På korsströmsväxlare får man stoppa i en "sommarkassett" för att slippa återvinningen.
Ca 4% av den gamla luften kommer tillbaka med roterande vvx. Tillbaka i huset. Är det en villa spelar det väl ingen roll. Men hyreshus? Lassarett? Undra hur sjukhussjukan sprids?
Undrar lite var den siffran kommer ifrån, en korrekt utformad renblåsningszon (har man bara på större roterande växlare) gör att man inte har någon överföring från frånluft->tilluft.Skorstensfejarmästarn skrev:
Och även plattväxlare av olika varianter har en risk för läckage efter något är när packningar inte sluter tätt mot luckor m.m.
Men för att vara på säkra sidan när det gäller radon rekommenderas i dom flesta fall någon form av plattvärmeväxare.
Jag inflikar bara lite här att jag tagit kontakt med flera olika radonsanerare i landet och samtliga har sagt att det är roterande värmeväxlare som rekommenderas idag med rätt justering. Ingen har tyckt att man ska välja korsström istället. Det kan man väl tycka olika om så klart men jag tänkte bara tillägga det i den här tråden som jag läser både med fasa och intresse;-).