Roterande VVX är inte att jämställa med återluft.
Ett korrekt byggt och injusterat system med renblåsningszon har ingen återluftföring.

Raukas
Boverket har inte förbjudit återluft !

BBR säger:

6:2525 Återluft
Återluft till rum ska ha så god luftkvalitet att negativa hälsoeffekter undviks och
besvärande lukt inte sprids. Återföring av frånluft från kök, hygienrum eller liknande
utrymmen får inte ske. Återluft i bostäder tillåts endast om installationen
utformas så att luft från en bostad återförs till en och samma bostad.
(BFS 2006:12).
Allmänt råd
Återluftsflödet bör kunna stängas av vid behov. (BFS 2006:12).

Nu gäller det överhuvudtaget inte aggregat med roterande VVX utan det avser aggregat med blandningsdelar som används för att öka luftlödet och möjliggöra att värma eller kyla lokaler med luftburna klimatsystem.

Aggregat med roterande VVX används idag i alla typer av byggnader tex skolor, förskolor, sjukhus, kontor och bostäder.

Inez.
Man behöver inte ha dubbla luftflödet bara för att det är Roterande växlare det är en överdrift, återluftföringen är minimal, för att behöva ha dubbla luftflödet så skulle aggregatet läcka 50% av frånluften till tilluften och det antagandet känns bara fånigt.

Viktigare vid val av luftbehandlingsaggrgat är energiförbrukningen och återvinningen samt storlek på aggregatet så att det passar där du vill ha det och kommer åt att serva det när det behövs.

Roterande växlare tar generellt sett mindre plats än korsströms och motströms växlare och aggregaten kan vara små och kompakta med hög verkningsgrad.
Det finns motströmsaggregat med hög verkningsgrad tex som redan nämnts REC (temovex) men dessa tar stor plats.

Välj ett aggrgat med effektiva fläktar EC eller DC fläktar med hög fläktverkningsgrad samt hög temperaturverkningsgrad på värmeväxlaren min 75% altså roterande eller motström.

Såg att du skrev att aggregatet såldes av Ahlsell ch det enda jag kunde hitta i deras katalog var detta.
http://www.ahlsell.se/upload/a_collection Ventilationsaggregat.pdf
Har aldrig hör talas om det förut men om man tittar på databladet så ser det helt OK ut och har EC fläktar.
det heter IOFS inget med ECO men det kanske är det du menar.
Men kolla som sagt lite mer på storleken och utformningen det kanske finns andra som passar bättre där du vill placera aggregatet.

/Patrik

scenic46 skrev:
Helt bra fungerande balanserade system, perfekt behovsstyrda finns knappast ännu, då industrin inte vill använda optimal motorteknik av kostnads-, konkurrens- och vinstskäl. Det är en del jag kommer att ägna tid åt att marknadsundersöka/ studera vilka som har vad och hur man kan "pressa" tillverkarna till optimal teknik.
Som sagts ventilationen är det allra svåraste att lösa för ett hälsosamt inneklimat.D.S.
Blir lite intresserad vad du saknar som inte finns idag.
Vad vill du behovsstyra och hur?
Vilken (idag känd) motorteknik vill inte tillverkarna använda?

Berätta mer!

/Patrik

Jag är rätt säker på att det är det aggregatet som är i fråga...det var från Ahsell och ec.

Ojdå...råkade trycka på enter innan jag var klar! Pasta, du menar att det skulle ändå vara ok med roterande? Det här är verkligen svårt! Den här firman garanterar INTE att man kommer ner under 200 beq men kan uppvisa flertalet lyckade saneringar, används av kommunen. Om man i värsta scenario tänker sig att det nu efter rekommendation blir roterande och det visar sig inte vara tillräckligt, inte dimensionerat för hel luftomsättning...kan man byta till korsström då (chi-ching!)? Det verkar ju löjligt att jag som lekman ska ifrågasätta hans erfarenhet om detta...även om jag inte drar mig för att fråga, fråga fråga.

Det jag menar är att skillnaden mellan korsströmsväxlaren och roterande växlare inte gör att flödet behöver fördubblas.
Jag tycker gott och väl att att man kan dimensionera anläggningen till 1 omsättning men till att börja med köra på 1/2 oms för att se var man hamnar, behövs det så kan man öka omsättningen och hitta rätt nivå men detta oavsett typ av VVX eftersom jag anser att den har marginell eller ingen inverkan på ventilationseffektiviteten / luftutbytet.

Tror inte någon entreprenör oavsett vilken typ av VVX det är vågar garantera nivå efter åtgärd utan bara som du säger lämna referenser till lyckade saneringar.

Du kan inte bara byta värmeväxlare i ett aggregat, du måste byta hela aggregatet på grund avv att korsströmsväxlaren ser helt anorlunda ut och byter plats på luftströmmarna desutom tar korsströmsväxlaren större plats.

Lycka till !

/Patrik

Ok, jag ska fråga om han kan dimensionera anläggningen till 1 omsättning. Ska se vilken storlek på rören han ska använda. Jag har för mig att han sa att de var lite större. Önskar jag hade läst mer innan han förklarade. Garanti lämnar ju några radonsanerare men de kanske tar betydligt mer betalt. Ingen aning. Referenserna sa ju mycket.

En fråga till; vi har ju gamla tvåglasfönster. Behöver man inte täta dom ordentligt innan FTX-installation?

Här kommer lite synpunkter från mig (ej vetenskap, utan mer än känsla):
- Välj en motströmsväxlare. Så slipper du oroa dig för eventuellt läckage. Vissa säger att roterande kan läcka, vissa att de inte gör det (om det är rätt justerat). Kvittar vad som är rätt, välj det säkra alternativet.
- Välj ett aggregat som reglerar flödet själv. Då bör det bli ett stabilare flöde (tryck i huset) under lång tid, då filtren ändrar tryckfall p.g.a. smuts.
- Förbered med mätdon på till och frånluft huvudkanalen. Om du skulle vilja ha ännu mera koll på flödena i framtiden. Jag monterade MBU 90 från Lindab. Går även att mäta med andra sensorer genom bara ett hål i röret. Dock så måste det vara rak sträcka (jämt flöde inne i röret).

Om huset förses med FTX så är det nog bra att täta andra små luft läckage lite här och där, t.ex. fönster. Även andra ställen bör kollas upp. Gamla hus är ju med flit gjorda lite otäta och kan även bli det med tiden då trä rör på sig och krymper.

PS. TemoVex (RecIndovent) dök upp i tråden. Kan upplysa om att de har en uppdaterad 400 maskin med EC fläktar och annan styrning.

Hade också satsat på korsströms VVX, vi har installerat ca 25st från Systemair, Temovex (REC) och Flexivent - alla med ca en halv oms per timme och vi har ALLTID underskridit gränsvärdet.

Förvirrande...jo, det är ett roterande system. Han menar att det inte blir mycket luft som kommer tillbaks. Ett tag använde han korsströms men gick tillbaks till de andra. Han är övertygad om att vi kommer kunna klara detta, räknat med 0,7 i omsättning. Han har sanerat många skolor, daghem och det blir bra resultat. Rören är 16 och 10 i mått. Jag ska nog lägga mig för kvällen nu och fundera. Läsa om allt imorgon. Undrar när man tar examen ;-)?

Bäst värmeåtervinning med roterande växlare, det är nog helt klart.
Ibland kan man höra den roterande delen genom ventilerna men är det ett bra aggregat samt väl ljuddämpat borde inte detta vara några problem.
Kanaldimensionerna låter som det skall vara vid alla typer av aggregat, alltså ingen förstoring pga det tror jag.

Ibland får man släppa taget lite och hoppas det blir bra, inte göra för stor sak av det hela. Det låter som han vet vad han gör och jag är övertygad om att det kommer bli bra i slutändan.

Ja, Raukas...ibland får man släppa taget lite. Det var bra sagt. Igen, tack för all hjälp.

Kanske borde vi skriva en kort beskrivning om F contra FT, FTX och energieffektivitet, ren luft, god hälsa och mest energieffektivt och kanske lägsta energikostnad. - MEN:
Vad är viktigast: Hälsa, som inte går att köpa, eller lägst driftskostnad?

Idag har jag läst en bok jag sökt länge "Bygga och bo på 80-talet" av Nils-Eric Lindskoug & Mats Wolgast, utgiven 1977!! där civ.ing. Lindskoug och doktorn i biomedicin M.Wolgast beskriver framtidens hus och de idéer som sedan utmynnade i Wolgast tidiga lågenergihus.
Redan då visste man att roterande värmeväxlare var energieffektivast. Men sedan kommer frågan är det den tekniken som ger bäst inneklimat och hälsa??

I en debattserie i VVS-Forum (nr.9/2007 och framåt) mellan professor Christer Harrysson, Örebro Universitet (kritisk forskare gentemot byggindustrin) och ägaren till ventilationsföretaget AB C.A.Östberg och Hans Östberg. Nog kan det vara så att Östbergs roterande värmeväxlare är effektivast och även fått energipris
- MEN ger det aggregatet bäst inneklimat i längden??
Så valet står i dessa sammanhang - vad är viktigast: Hög energieffektivitet eller bra innemiljö och god hälsa.
Valet är Ditt!

Ovannämnda tre skrifter från Svensk Ventilation ger den intresserade amatören en grund att stå på inför diskussioner med energirådgivare och leverantörer/ entreprenörer:
Skrifterna är klart objektiva då organisationen ägs av hela vent.branschen:
1. Andnöd - en handbok om luften i våra bostäder
2. Luften inne dödar
3. Bäst i klassen - en bok om lönsamt inneklimat
Dessa tre till kampanjprsi inkl.moms och porto SEK 131:-.

Energirådgivarna/ kommunala enrgicentrum har skrifterna:
1. Småhus - Ventlation och funktionskontroll (Boverket 1995) gratis
2. Eleffektivoch god ventilation (Nutek 1995) gratis
3. Vad lätt det vore, om radon var grönt... (Boverket) www.radonguiden.se eller skicka efter gratis
4. Hälsobesvär av inomhusmiljön (Arbets & miljömedicin) www.sll.se/anm
5. Åtgärder mot radon i bostäder (Boverket/ Formas rev.2004) gratis på nätet

På nätet funnet:
6. Människan och innemiljön (kopior föredrag) Lundsuniversitet 2005 - gratis på nätet
7. Inneboken - en bok för alla som brysr sig om en hälsosam innnemiljö (Folkhälsoinstitutet/ Socialstyrelsen) Jag hittade den på nätet (hur?) men finns annars på Sv. Byggtjänst (82 A4 sid.)
8. Sjuka hus - en handbok (www.sjukahus.se/handbook) delar för småhus

För riktigt faktahungriga:
1. Kemiska ämnen i inomhusmiljön (Socialstyrelsen) gratis på nätet
2. Små hus -stora problem - en intervjustudie om inomhusmiljön i sv. småhus (Malmö Högskola 2007 - 120p. uppsats)

Några vetenskapsmän som stått i spetsen i dessa frågor:
1. Carl-Eric Hagentoft, LTH / CTH
2. Ingemar Samuelsson, SP
3. Carl-Gustav Bornehag, Karlstads Högskola/ Danmarks Tekniska Universitet (Karlstadssudien)
4. Jesper Arfvidsson, LTH
5. Lars-Eric Harderup, LTH

Mer om fukt, som en del runt innemiljön så rekommenderas följande :
1. Eva Sikander, SP
2. Lars-Erik Nevander (Bl.a. Fukthandboken - standardverket i frågan)

Så slutar jag i detta ämne/ scenic46

Tack för den sammanställningen.

En sak som, jag tror, många inte tänker på när någon säger/skriver att roterande värmeväxlare är effektivare är att då jämförs det med korsväxlare. Nu för tiden finns det motströmsväxlare, flera av dom mer effektiva än roterande. Så att roterande har den bästa verkningsgraden, stämmer inte nu för tiden. Däremot så kan de ha andra fördelar, t.ex. detta med avfrostning.

Kanske även skall förtydligas att korsströmsväxlare och motströmsväxlare är i grunden samma teknik (plattvärmeväxlare) med samma fördelar och nackdelar.
Motströmsväxlaren har dock högre verkningsgrad.
Bildexempel: Östek

Efter att ha läst denna tråden var jag tvungen att registrera mej. Många intressanta åsikter har ventilerats, men jag ville även bidra med mina.

Roterande växlare med friska tätningar brukar ligga på run 5% läckage, tar man då ett aggregat som är lite mer genomtänkt (frånluftfläkten sitter på avluftsidan av rotorn och tilluftfläkten sitter på uteluftsidan av rotorn) så blir läckaget ännu mindre pga det posetiva tryckförhållandet.

En motströmsväxlare bygger betydligt mer än en konventionell korsströmsväxlare eftersom den "effektiva" delen görs i en del av växlaren där luftströmmarna rör sej parralelt med varandra (fast åt motsatt håll) på detta viset kan man komma upp i samma och ibland tillochmed bättre verkningsgrad än en roterande växlare.

Har du vattenburen värme i huset med kapacitet över så tycker jag att du ska ha vattenburen värme i aggregatet, det ger en behagligare luft som inte är lika torr som vid el värme. Installationen blir självklart lite dyrare men om du har någon form av värmepums lösning (bergvärme eller luft/vatten värmepump) så kommer det att kännas bättre i plånboken när det blir kallt ute. Har du bergvärme så kan det ju dessutom vara en idé att dra fram kyla till aggregatet eftersom hålet i princip gör kylan gratis.

Ur service synpunkt tycker jag att du ska kontrollera så att fläkten är utrustad med B-hjul eller liknande stora skovlar så att du slipper rengöra så ofta som sas här ovan, ett modernt hjul och ett väl underhållet aggregat ska i princip vara fritt från rengöring.

Hoppas jag inte förvirrade dej ytterligare, lycka till med din ventilations installation.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.