2 942 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Särskild Fastighetstaxering
Hej.
Jag håller på att bygga nytt hus som beräknas vara klart om cirka 2 månader.
Häromveckan dök det upp ett brev från skatteverket att jag ska göra en fastighetsdeklaration för huset för 2012 pga beviljat bygglov så vill de ha in nya uppgifter.
Men huset är ju inte klart förräns i April 2013?
Känns ju snarare som det är 1 år för tidigt att deklarera småhus.
Hur gör man i ett sånt här läge?
Fyller i uppgifterna som huset vore klart eller hänvisar till att man inte är färdig?
Jag håller på att bygga nytt hus som beräknas vara klart om cirka 2 månader.
Häromveckan dök det upp ett brev från skatteverket att jag ska göra en fastighetsdeklaration för huset för 2012 pga beviljat bygglov så vill de ha in nya uppgifter.
Men huset är ju inte klart förräns i April 2013?
Känns ju snarare som det är 1 år för tidigt att deklarera småhus.
Hur gör man i ett sånt här läge?
Fyller i uppgifterna som huset vore klart eller hänvisar till att man inte är färdig?
Man fyller i det som gäller/gällde den dag som frågan avser, om det är 2012 så är det väl det som gäller. Det var så förr att alla administrativa kostnader bygglov etc. var avdragsgilla om huset inte var färdigt och slutbesiktigat samma år som kostnaderna betalats, vet inte om det är så fortfarande men värt att kolla.
Taxeringen skall fyllas i med uppgifter om hur pass färdigt huset är den 1/1 -13.
För en fastighet med ett 'hus under byggnad' skall man betala statlig fastighetsskatt som är 1% av taxeringsvärdet för tomten OCH 1% av halva nedlagda byggkostnaden fram till 1/1 -13.
Som ett exempel kan vi anta att tax.värdet på tomten är 1 miljon och att dina byggkostnader uppgått till 1,5 miljoner fram till 1/1 -13. Du får då en fastighetsskatt att betala för år 2012 som är 10.000 + 7.500 = 17.500 kronor.
Så länge huset inte är färdigt kommer du varje år att betala statlig fastighetsskatt. Det år som huset är färdigbyggt kallas värdeår och det är från dess du kommer att "få" 5 års avgiftsfrihet och därefter en 1/2 avgiftsfrihet under de där på kommande 5 åren.
Den skatt man betalar för obebyggda tomter och för hus under uppförande är en statlig skatt. För tomt med hus betalar man en kommunal fastighetsavgift, som är maximerad till ca 7.000 (den indexuppräknas lite varje år).
Det finns således en klar fördel att få sitt hus färdigbyggt inom ett och samma kalenderår.
För en fastighet med ett 'hus under byggnad' skall man betala statlig fastighetsskatt som är 1% av taxeringsvärdet för tomten OCH 1% av halva nedlagda byggkostnaden fram till 1/1 -13.
Som ett exempel kan vi anta att tax.värdet på tomten är 1 miljon och att dina byggkostnader uppgått till 1,5 miljoner fram till 1/1 -13. Du får då en fastighetsskatt att betala för år 2012 som är 10.000 + 7.500 = 17.500 kronor.
Så länge huset inte är färdigt kommer du varje år att betala statlig fastighetsskatt. Det år som huset är färdigbyggt kallas värdeår och det är från dess du kommer att "få" 5 års avgiftsfrihet och därefter en 1/2 avgiftsfrihet under de där på kommande 5 åren.
Den skatt man betalar för obebyggda tomter och för hus under uppförande är en statlig skatt. För tomt med hus betalar man en kommunal fastighetsavgift, som är maximerad till ca 7.000 (den indexuppräknas lite varje år).
Det finns således en klar fördel att få sitt hus färdigbyggt inom ett och samma kalenderår.
OK då är jag med på hur det ska göras, tur som väl vara vi väl knappt på miljonen när vi passerade årsskiftet, inklusive värdet på tomten.
Dock så kan man ju bli lite sne över det där då kommunen fördröjde vår byggstart då huset egentligen skulle börjat byggas i Augusti men de drog ut på alla papper så vi inte kom igång förräns i mitten på oktober.
Dock så kan man ju bli lite sne över det där då kommunen fördröjde vår byggstart då huset egentligen skulle börjat byggas i Augusti men de drog ut på alla papper så vi inte kom igång förräns i mitten på oktober.
Jag antar det är en fördel att inte skryta för mycket i fastighetsdeklarationen och inte runda av siffror uppåt?Hemmakatten skrev:Taxeringen skall fyllas i med uppgifter om hur pass färdigt huset är den 1/1 -13.
Har i mitt fall mycket eget arbete och låga utgifter. Ska jag ange exakt på kronan vad jag lånat bara eller ska alla kostnader och pengar jag lagt ut in och blir det till min fördel eller nackdel?
Ingår tomtpriset i byggkostnaden? Hur bör jag beräkna byggkostnaden? Bara ta upp det som fram till 1/1 belastat byggkreditivet och således bör synas i några register...? Eller kan man hävda att banken betalar och mina byggkostnader är vad jag fram till 1/1 har betalat i kreditivränta? 
Jag är i samma sist och har exakt samma frågor. Tacksam för svar._kiM__ skrev:
Nu är jag ingen skattejurist, men mitt sunda förnuft säjer mig att byggkostnaden är den samma oavsett om man betalat bygglov/anslutningar/material/hantverkare/KA med pengar ur egen ficka eller om man lånat pengarna. Jag tror inte tomtpriset räknas in i byggkostnaden, detta grundar jag på att tomten beskattas "separat" baserat på taxeringsvärdet.
Tomtpriset räknas inte, lika så inte kostnader för bygglovet.
Själv har jag det ganska enkelt efter att kolalt upp lite.
Jag har köpt tomt och bygglovet för "egna" pengar.
Utöver det har jag använt ca 50 000kr av egna pengar för div tjänster och material.
Sen har allt annat gått på byggkrediten, alltså frågar jag bara min bankkontakt vad byggkrediten låg på 1/1.
Så Byggkostnaden är med andra ord nyttjad byggkredit 1/1 + 50 000kr.
Tomten har jag redan fått taxeringsvärde på och behöver ju därmed inte bry mig om den biten.
Eget arbete är ju jättesvårt att värdera, hämta fika till snickarna eller stå i kö på Ikea för att beställa kök?
Får väl dra till med några 1000kr men det mesta egna arbetet påbörjade jag efter nyår då jag fick klartecken på att huset var tillräckligt tort.
Sen är det ju för övrigt otroligt svårt att sammanställa alla paket skruv och småskit som man köpt här och var, jag har väl kvitto på 90% av grejerna, men det är ju 2-3 dagars jobb att bara gå igenom alla kvitton.
Själv har jag det ganska enkelt efter att kolalt upp lite.
Jag har köpt tomt och bygglovet för "egna" pengar.
Utöver det har jag använt ca 50 000kr av egna pengar för div tjänster och material.
Sen har allt annat gått på byggkrediten, alltså frågar jag bara min bankkontakt vad byggkrediten låg på 1/1.
Så Byggkostnaden är med andra ord nyttjad byggkredit 1/1 + 50 000kr.
Tomten har jag redan fått taxeringsvärde på och behöver ju därmed inte bry mig om den biten.
Eget arbete är ju jättesvårt att värdera, hämta fika till snickarna eller stå i kö på Ikea för att beställa kök?
Får väl dra till med några 1000kr men det mesta egna arbetet påbörjade jag efter nyår då jag fick klartecken på att huset var tillräckligt tort.
Sen är det ju för övrigt otroligt svårt att sammanställa alla paket skruv och småskit som man köpt här och var, jag har väl kvitto på 90% av grejerna, men det är ju 2-3 dagars jobb att bara gå igenom alla kvitton.
Redigerat:
Eget arbete har inget ekonomiskt värde i detta sammanhang, det är inget du betalat tvärtom det är något du sparat. Likadant värderas det inte vid försäljning, det gör bara vinsten större och där med den skattepliktiga förtjänsten.
Redigerat:
Jo men enligt skatteverket ska man även beräkna värdet av det egna arbetet.cecar33 skrev:
Men då måste de väl också ange ett pris per timma som de godkänner eller är det något som man själv bestämmer och dom godkänner respektive förkastar? Får en högavlönad göra större avdrag en lågavlönad? eller anger man bara antal timmar som skatteverket prissätter?Pumba skrev:
Viket är bäst i detta läge dyrt eller billigt vi har ju ingen fastighetsskatt utan enbart max taxa som nästan alla fastigheter når upp till i dag. Principen ju dyrare desto mindre reavinst vid försäljning gäller ju normalt
Ni blandar ihop lite äpplen och päron.. Nedlagda kostnader är enbart en parameter för att beräkna taxeringsvärdet på, och används inte inom inkomstbeskattningen. Halva nedlagda kostnaden blir byggnadens taxeringsvärde. Det finns absolut inget maxtak på byggnad som ej är klart, så har ni väldigt högt markvärde - bygg klart innan 2013 nått sitt slut (då det är hur fastigheten ser ut den 1/1 vart år som sätter nivån för året).cecar33 skrev:Men då måste de väl också ange ett pris per timma som de godkänner eller är det något som man själv bestämmer och dom godkänner respektive förkastar? Får en högavlönad göra större avdrag en lågavlönad? eller anger man bara antal timmar som skatteverket prissätter?
Viket är bäst i detta läge dyrt eller billigt vi har ju ingen fastighetsskatt utan enbart max taxa som nästan alla fastigheter når upp till i dag. Principen ju dyrare desto mindre reavinst vid försäljning gäller ju normalt
Klicka här för att svara