Du skall fylla i vad du hade på tomten den 1 januari. Fanns där inget hus, fyller du i det. Fanns där ett halvfärdigt hus, fyller du i vad som fanns: tak, grund, brädväggar e.dy. och nedlagda kostnader per den 1 januari. Det står i instruktionsbroschyren till fastighetsdeklarationen vad man skall fylla i.

Några små frågor:

Ringer ni själva till skattemyndigheten och ber om att få hemskickat en Särskild Fastighetsdeklaration eller får ni den automatiskt hemskickad?

Ska man fylla i en Särskild Fastighetsdeklaration innan man skickat in slutbeviset (eller vad det nu heter) till byggnadsnämnden? Man har ju 5 år på sig att bygga klart huset och är det inte helt klart så skickar man ju inte in några papper. Eller? (I mitt fall gäller det en utbyggnad, ej nybygge).

Vi fick också vår automatiskt. Men den kom före slutbeviset, så det verkar inte vara det som styr. Jag tror att det är bygglovet som styr. I vår blankett stod under anledning "Sökt bygglov".

:)

Fick min av samma anledning som Evas ovanför!
Till mig sa Skatteverket att de gör så för att skynda på vårt byggande. Eftersom man ska betala en schablonskatt på vad som gjorts under året, så vill man självklart bli färdig för att få den efterlängtade skattefriheten i 5 år.

Hmm, men så sa dom! ???

Helena med
Sverige Stugan

http://www.rsv.se/rattsinfo/rattsprotokoll/

Väldigt mkt mattnyttigt där, bl.a

Ålder
Om byggnationen pågick under flera år anger du det
år som huset till övervägande del kunde tas i bruk.

Mao: är man folkbokförd i huset men deklarerar inte att det är beboeligt så kan man komma att behöva förklara sig.....Det har inte heller med slutbesiktningen att göra.

Mao: är man folkbokförd i huset men deklarerar inte att det är beboeligt så kan man komma att behöva förklara sig.....Det har inte heller med slutbesiktningen att göra.
Gör du en tillbyggnad så är det väl inget som säger att man inte kan bo i den gamla delen av huset under tiden?! Man betalar ju i alla fall skatt för det taxeringsvärde huset haft innan tillbyggnaden.

Vad jag undrar är i fall den som bygger ut har skyldighet att ringa till skattemyndigheten och säga "Hej, vi håller på att bygga ut, är inte klara än, men vill gärna fylla i en Särskild Fastighetsdeklaration ändå för det är ju så roligt att få högre taxeringsvärde!" ?? Eller om det är upp till skattemyndigheten att skicka ut en blankett?

[länk]
Väldigt mkt mattnyttigt där
Vart hittade du den matnyttiga infon? ;) Vilket år till att börja med? Finns ju så himla mycket andra fall som inte har med fastigheter att göra och jag tänkte att man kanske kunde slippa titta igenom alla i fall du kan ge en hint om vart du hittade det?? :D
Thanx!

Vi fick också vår utskickad automatiskt. Skälet var att vi har en inredningsbar övervåning och det är nu 5 år sedan vårt ursprungliga bygglov beviljades.

Vi har inrett ö-våningen (klart förra året) och nu sålt huset. Vågar inte annat än fylla i och skicka in, man vill ju kunna dra av kostnaderna när man söker uppskov med reavinsten.....
De nya ägarna lär väl inte bli så glada, nu åker tax.värdet upp rejält antagligen............
Har informerat vår mäklare att vi gör så här så jag hoppas han fört informationen vidare.

Kolumnen på vä sidan: "fastighetstaxering" sedan "huvudmeny"

Om det är något du har sökt bygglov för är det liksom "officiellt". Du behöver dock bara ta upp det vid nästa taxeringstillfälle, men då kan det vara upp till dig att begära blanketen där du kan fylla i nödvändiga kompleteringar.
Det där med beboeligt eller ej har jag skrivit då någon har berättat att dem redan bor i deras nybyggda hus men inte deklarerar som "bostad".

Är det inte så att deklarationen ska återspegla hur fastigheten såg ut vid årsskiftet?

General Failure skrev:
Är det inte så att deklarationen ska återspegla hur fastigheten såg ut vid årsskiftet?
Jo, så är det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.