4 154 läst ·
25 svar
4k läst
25 svar
Särskild Fastighetsdeklaration
Sida 1 av 2
Jaha nu sitter man har som ett frågetecken. betala skatt på mitt eget arbete i tillbygget, och inte nog med det ja ska t.o.m lägga på moms.
Ja ja tar inte mycket mer än ca 50 öre i timmen, hur gör ni?
Sen ska jag dessutom gissa hur mycket kostnader som återstår, kan jag skymta en fälla inför nästa år.
Hur gör ni med denna lapp?
Ja ja tar inte mycket mer än ca 50 öre i timmen, hur gör ni?
Sen ska jag dessutom gissa hur mycket kostnader som återstår, kan jag skymta en fälla inför nästa år.
Hur gör ni med denna lapp?
Hur mycket uppskattar ni det egna arbetet till då?
jag som icke fackman, kan ju knappast värdera mitt arbete till några större summor. Jag gör fel oftaare och jobbar deffinitivt långsammare en grannen som är snickare till yrket.
Detta är ju inte klokt,det jag gör på min fritid ska jag skatta för, MED MOMS.
ARGHHHHHH!!
jag som icke fackman, kan ju knappast värdera mitt arbete till några större summor. Jag gör fel oftaare och jobbar deffinitivt långsammare en grannen som är snickare till yrket.
Detta är ju inte klokt,det jag gör på min fritid ska jag skatta för, MED MOMS.
ARGHHHHHH!!
Det låter som en Kafkaroman om man inte läst det själv. Något som man nog inte förstår när man skapar såna spelregler är att man gör medelsvensson till en notorisk lögnare/skattesmitare. Självklart kommer alla att ange fel siffror för att slippa en orättfärdig skatt. Varför inte ljuga i de andra skatteunderlagen också när man ändå är igång. I förlängningen skapar man ett samhälle där medborgaren väger eventuella risker för påföljder mot den vinst den gör på att smita med skatten eller bidragsfuska.
mvh
David
mvh
David
Bra fråga. Vet inte varför man måste ange kostnader när taxeringsvärdet bestäms av poängsystemet. Det används kanske för att bestämma reavinsten när du säljer huset.the_donk skrev:
Apropå det: Säg att man ljuger satan för att få ner taxeringsvärdet och några år senare bestämmer sig för att sälja huset. Tror ni att köparna tycker att de får betala ett förhögt K/B-värde? Fattar RSV misstankar när de ser ett orimligt K/B-värde? Kan köparen stämma en för att man angett ett felaktigt taxeringsvärde som staten senare justerar upp?
mvh
David
Edit: Förstår ej riktigt definitionen av K/B-värdet eller köpeskillingskoefficienten utifrån Svenskfast's definition. Det kanske inte alls har att göra med taxeringsvärdet.
Det kan vara en bra idé att skattedeklarationen skall NÅGORLUNDA överensstämma med vad man har angett för värde på banken, om nu man har använt "eget arbete" som argument i förhandlingarna. Fö har det inget att göra med framtida taxeringsvärde eller K/B index eller något annat. Det är bara att dem kan inte uppskatta hur mkt byggnationen är värt just nu: dem vet inte hur långt bygget har kommit, hur stora material och arbetskostnader du har haft. Så dem ber dig att snällt berätta om det för dem. Så du kan skatta för hur mkt din tomt har ökat i värde.
När huset är färdigbyggd gäller ju beräkningstabellerna och vad grannarna har sålt/köpt sina hus för.
Vid köp/sälj jag kan tänka mig att i fall du säljer mkt över angiven taxeringsvärde så kan Skatteverket vilja komma och kolla vad som hänt (hade du "glömt" att deklarera marmor i badrummet må hända.....) och vid för låg säljpris kan man också undra om affären har gått rätt till. Annars blir det mest dem som har kvar sina hus där som blir berörda, eftersom din "affär" kommer att påverka deras taxeringsvärde nästa år....
När huset är färdigbyggd gäller ju beräkningstabellerna och vad grannarna har sålt/köpt sina hus för.
Vid köp/sälj jag kan tänka mig att i fall du säljer mkt över angiven taxeringsvärde så kan Skatteverket vilja komma och kolla vad som hänt (hade du "glömt" att deklarera marmor i badrummet må hända.....) och vid för låg säljpris kan man också undra om affären har gått rätt till. Annars blir det mest dem som har kvar sina hus där som blir berörda, eftersom din "affär" kommer att påverka deras taxeringsvärde nästa år....
Är det till fördel för taxeringen om man anger att huset inte är färdigbyggt? Vi har fortfarande ett rum kvar att bygga (endast platta och tak är klart).
Du kan inte ange att den inte är färdig i fall du har folkbokförd dig ditt redan. Skattar du för icke färdigbyggd så får du betala skatt på det jobb och material du har investerat. Skattar du för färdigbyggd så träder dem vanliga fastghetstaxerings reglerna in och skatten beror i största del på "taxeringsvärdet i området". Har du klart bättre standard än granfastigheterna kan du då ange detta och försöka få upp taxeringsvärdet.
cyanna skrev: "Du kan inte ange att den inte är färdig i fall du har folkbokförd dig ditt redan."
Inte det?
Det gick alldeles utmärkt för oss vid den allmänna deklaratione förra året, och på den nya blanketten skulle det gått utmärkt en gång till, om vin inte var klara alltså. Vi byggde visserligen inte nytt, men blanketten tar ju ingen hänsyn till om du bygger nytt eller -till.
Inte det?
Det gick alldeles utmärkt för oss vid den allmänna deklaratione förra året, och på den nya blanketten skulle det gått utmärkt en gång till, om vin inte var klara alltså. Vi byggde visserligen inte nytt, men blanketten tar ju ingen hänsyn till om du bygger nytt eller -till.
Hur många fält är det på den rackarns blanketten som man ska fylla i? Det står ju klart och tydligt att den ska spegla läget vid årsskiftet.
Vårt hus började byggas 2003 och stod färdigt mars 2004. Så som jag ser det så ska jag bara fylla i:
Vårt hus började byggas 2003 och stod färdigt mars 2004. Så som jag ser det så ska jag bara fylla i:
- Nedlagd kostnad
- Beräknad återstående kostnad
- Uppgifter om tomten
Jag diskuterade detta med RSV i Göteborg. Dom anser ett hus "färdigt" med tanke på skatter när det är beboeligt. Ett rum kvar, eller lite lister och målning duger alltså inte. Inget vatten eller el är nog däremot inte färdigt.cyanna skrev:
Berit
Isåfall skulle jag aldrig slutbesiktiga huset och därmed undvika fastighetsskatten på hela husets värde helt. Min ide var att ha en tegelpanna edyl liggande så att huset aldrig blev klart. Det förklarade RSV att så fungerar det inte.David skrev:
Berit