Mycket rolig diskussion! Som fritidsjournalist borde jag väl försvara min yrkesgrupp, men ärligt talat känner jag mer att för varje stavfel som går i tryck borde det utdelas ett slag med gummislang under fötterna på den som stoltserar med namn i bylinen.

Och angående invandrare med dålig stavning: jag har jobbat på SFI för barn, där övrig personal tyckte att jag var en rättstavnings-Führer. Men man hjälper väl inte eleverna om man är "snäll" och låter dem stava fel? Vissa av eleverna tyckte att jag var en riktig pain in the ass, men uppskattade att de exempelvis kunde skilja på hjärna och gärna.

När jag gjorde praktik på lokaltidningen ville redaktören korrekturläsa mina artiklar innan de gick i tryck, lite förvånad blev han allt när jag hade bättre språkbruk än övrig personal där. Skyller på min mor, även hon en språkdiktator (ärftligt, måhända?) och dessutom lågstadielärare.

Särskrivning ska vi inte ens ta upp, anser att det är en våldtäkt på vårt svenska språk. Rysligt...

• Gilla
vedit och 1 till
  • Laddar…
Saker som jag tycker är illa när det kommer till journalister är när de bara vägrar lära sig att sportdykare inte har syrgastuber när de dyker, utan lufttuber, eller när de hittar på att man kan se mässingsatomer med elektronstrålemikroskop och liknande totala galenskaper när det blivit viktigare att få till en klatschig text än att faktiskt rapportera korrekta fakta. Om de sedan inte kan stava, fixa grammatiken och särskriver, så är det ju etter värre.

Kudos till din gamle redaktör som faktiskt korrekturläste, det verkar ju inte hända för ofta nu för tiden ;)

Haha, ja det enda jag är 120% noga med när jag skriver är att jag får namn, ålder och fakta rätt. Om jag är osäker på om jag förstått rätt så låter jag bli att skriva det eller så ringer jag upp personen jag pratade med och ber om en ytterligare förklaring. Google kan ju inte hjälpa en med allt...

Innan jag började med tidningen satt jag en gång med en av min mors röda pennor och markerade alla stav- och grammatikfel, kan ju säga att just det numret var ganska rött!

Troberg skrev:
En annan käpphäst: Glöm inte ordet "att"!

Såg exempelvis förljande på en station: "Förbjudet beträda spåren". Nej, det ska vara "Förbjudet att beträda spåren".

Variant på temat: Folk som har "och" där det ska vara "att".

Exempel: "Det kommer och regna i morgon", "Brorsan kommer och döda mig för att jag åt hans godis".

Annat problem: Prismärkning. Hur jäkla svårt är det att sätta rätt enhet?

Exempel: "6-pack öl, 36 kr/st". Är det 6 öl för totalt 36 kr, eller är det 6 öl för totalt 216 kr? Skriv istället "6-pack öl, 36 kr/förpackning" eller "6-pack öl, 26 kr/paket". Nu var det här ett rätt så uppenbart exempel, men det kan bli väldigt förvirrat ibland när det är 3-för-2-erbjudanden och sånt. Likaså, använd kg, l, m och så vidare när det är rätt enhet, sätt inte st på allt.
Tre ord är något du "ser" på en gång så det kan vara förklaringen till skylten.

Det finns någon "undersökning" på att man i de flesta fall har snabbare att se att det är tre saker än t.ex. fyra. Man ska tydligen då börja räkna när man överstiger tre till antalet. Om det har något samband med att man ser och läser tre ord på en gång utan att börja läsa ord för ord låter jag vara osagt.

Och förpackningarna i sig är ju också ett stycke, 5 st sexpack öl a' 36kr, 5 sexpack för 36kr stycket eller 5 sexpack öl för 36kr förpackningen. Det måste väl vara godkända variationer på språket?

Men så länge man undviker att skriva enkätundersökning så är jag nöjd.

Att det rör sig om en förpackning har man redan sagt iom att det skrivs "sexpack".

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Jag tar "paketet" med öl för det kostade bara 26 kronor. :p

Min åsikt i det hela är att folk får iofs skriva efter egen förmåga men inombords så knyter jag ibland näven i fickan och tycker att om man vet att man är dålig på att skriva så kanske man kan ta sig en extra minut och lugnt läsa igenom det man nyss skrivit, innan man skickar iväg det. Problemet som jag ser det är inte mitt utan det blir snarare så att om jag ser en slarvigt skriven text tenderar jag att strunta i den. Vem som lider mest av det kan man ju iofs fundera över...

Det som stör mig mest är i ungefärlig ordning: Särskrivning, avsaknad av punkt och stor bokstav, allmänt dåligt användande av ord, dålig grammatik samt felstavningar. Särskrivning stör mig rätt mycket, felstavade ord stör mig inte mycket alls. Dock; om felen förekommer i mängd så stör det mig oavsett vad de är av för karaktär.

Jag vill också ta upp två nya fenomen som stör mig. De förekommer dock mest i tal men inte sällan i skrift.
Många har problem med skillnaden på plural- respektive singularformen på vissa ord, exempelvis varsågod/varsågoda. Om jag står i en butik och precis har betalat och fått tillbaka växel eller fått kassen med varan överräckt så säger påfallande många just "varsågoda". Jag brukar ibland se mig om över axeln efter min följeslagare och medbetalare som jag inte visste att jag hade med mig. Fånigt, jag vet. :D Jag är EN person! Det heter "varsågod"!
Det andra är skillnaden mellan objekt och person och då specifikt användandet av "bland andra/bland annat".
Man kan exempelvis ofta läsa i tidningsartiklar om filmer; "... skådespelare som bland annat Arnold Schwarzenegger och Glenn Close..." De gånger man ser någon använda "bland andra" i det läget är försvinnande få. Det märkliga är att folk verkar ha full koll på motsvarande skillnad mellan något/någon.

Kom att tänka på en massa andra saker som ungarna hemma (6&9) säger fel (enligt mig) och som jag funderar över om det kommer bli vardagstal så småningom. :confused: "Eller hur att Messi är bäst i fotboll?" Que? Det heter antingen "Visst är Messi bäst i fotboll" eller möjligen "Messi är bäst i fotboll, eller hur." Ett annat exempel: "Går det att Arvid kommer hem och leker hos oss idag?" "Kan (eller får) Arvid komma hem..." Lillgrabben har dessutom svårt att skilja mellan "vilken" och "vem" men det hoppas jag är övergående. :D

Mitt eget största problem (tror jag) är att jag tenderar att skriva väldigt långa meningar. :rolleyes: Sen är jag egentligen rejält dålig på ordklasser, jag kan inte säga om "göra" är ett verb, substantiv eller adjektiv till exempel. Däremot tycker jag själv att jag har en relativt bra svenska, både i skrift och tal. Jag är dock ibland osäker på när man ska och inte ska använda komma, (alltså inte ordet utan tecknet. ;)) Borde jag till exempelvis använt kommat efter "komma" i den förra meningen? Hur är det med komma innan ord som "men" och "eller"? Exempel: "Jag tycker du har en fin bil, men jag hade köpt en annan." Inte komma där va?

• Gilla
vedit
  • Laddar…
ToRy skrev:
- - -Sen är jag egentligen rejält dålig på ordklasser, jag kan inte säga om "göra" är ett verb, substantiv eller adjektiv till exempel. - - -
Då påmminer jag om följande gamla goda minnesregel:

"Substantiv är ord som du sätter "-fan" eller -"jävel" efter: klockfan, gubbjävel, hammarjävel etc.
Adjektiv är ord som du sätter "skit-" före: skitbra, skitsnygg, skithäftig etc.
Verb är ord du sätter "utav bara helvete" efter: Drack utav bara helvete, körde utav bara helvete, dansade utav bara helvete etc.
Så nu är det skitenkelt för ungjävlarna att lära sig utav bara helvete."
:rolleyes:

Fast nu kom jag på att i ditt fall kan ju "göra" passa in både på "skitgöra" (som egentligen borde vara ett substantiv) och "göra utav bara helvete". Nedrans också...

Redigerat:
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
ToRy skrev:
...
Mitt eget största problem (tror jag) är att jag tenderar att skriva väldigt långa meningar. :rolleyes: Sen är jag egentligen rejält dålig på ordklasser, jag kan inte säga om "göra" är ett verb, substantiv eller adjektiv till exempel. Däremot tycker jag själv att jag har en relativt bra svenska, både i skrift och tal. Jag är dock ibland osäker på när man ska och inte ska använda komma, (alltså inte ordet utan tecknet. ;)) Borde jag till exempelvis använt kommat efter "komma" i den förra meningen? Hur är det med komma innan ord som "men" och "eller"? Exempel: "Jag tycker du har en fin bil, men jag hade köpt en annan." Inte komma där va?
Tory, du har en utomordentlig språkbehandling, även om du inte kan rabbla ordklasser och prepositioner som styr dativ.
Språkkänslan ligger till stor del i att man har läst mycket, och lyssnat mycket.
Och då menar jag på "god" litteratur och "goda" talare.

Beträffande dit exempel på kommatering är båda sätten ok, men jag skulle nog själv satt ut kommat.
När jag gick i skolan kallades det pauskommatering, nu heter det visst tydlighetskommatering.
I motsats till grammatisk kommatering, där det bara gäller att dela upp en mening i avgränsade satser.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kommatering

Så till sist:
Skriv antingen Borde jag till exempel eller Borde jag exempelvis. Annars gör du dig skyldig till en språklig sammanblandning, s.k. kontaminering ;)

Tackar allra ödmjukast! :blushing: Läst har jag gjort mycket, min mamma brukade säga att jag troligen skulle bli professor. Sorry morsan! :D Lyssnat också. God litteratur vete fan dock, mest Bengan Linder (Dante & Tvärsan) och Biggles och liknande. På senare år skönlitteratur som Stephen King och Dean Koontz.

Kommat placerade jag ut som pauskommatering i så fall, jag började nästan på en annan mening fast bara nästan. Typ så tänker jag där.

"Borde jag till exempelvis....." :banghead: Hål i hövvet! Jag får skylla på mitt-i-skrivandet-ändringar kombinerat med undermålig korrekturläsning. :D Jag vet ju....

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
ToRy skrev:
...
"Borde jag till exempelvis....." :banghead: Hål i hövvet! Jag får skylla på mitt-i-skrivandet-ändringar kombinerat med undermålig korrekturläsning. :D Jag vet ju....
Det är nog ingen annan som bryr sig.

Trevlig helg, och tack för en intressant diskussion :beer:

KnockOnWood skrev:
Det är nog ingen annan som bryr sig.

Trevlig helg, och tack för en intressant diskussion :beer:
Förmodligen inte. :D Trevlig helg, tack själv och skål!

b8q skrev:
Då påmminer jag om följande gamla goda minnesregel:

"Substantiv är ord som du sätter "-fan" eller -"jävel" efter: klockfan, gubbjävel, hammarjävel etc.
Adjektiv är ord som du sätter "skit-" före: skitbra, skitsnygg, skithäftig etc.
Verb är ord du sätter "utav bara helvete" efter: Drack utav bara helvete, körde utav bara helvete, dansade utav bara helvete etc.
Så nu är det skitenkelt för ungjävlarna att lära sig utav bara helvete."
.
Hmm, "sig" är ett verb alltså, det hade jag då inte trott ;)

thomasx skrev:
Hmm, "sig" är ett verb alltså, det hade jag då inte trott ;)
"Sig utav bara helvete."
????

tio_Pepe skrev:
"Sig utav bara helvete."
????
Så nu är det skitenkelt för ungjävlarna att lära sig utav bara helvete
Den klumpige snickaren slog sig utav bara helvete på tummen

:)

Det finns inga genvägar till det perfekta språket.

Hört om reflexiva verb? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.