20 371 läst ·
155 svar
20k läst
155 svar
Sär skrivning - finns det nå'n som bryr sig?
Superhärligt ämne som aldrig tar slut. Min personliga favorit var på ett gatukök där man hade delat upp order hamburgare i två rader och valde denna lösningen:
hamb-
urgare
Denna skylt fanns kvar relativt länge och var till glädje många gånger.
hamb-
urgare
Denna skylt fanns kvar relativt länge och var till glädje många gånger.
Något som jag tycker är irriterande och som ställer till en del missförstånd är när idiom får en helt ny betydelse; ofta precis raka motsatsen mot vad det egentligen innebär. Några exempel jag stött på nyligen:
[TABLE="width: 500"]
[TR]
[TD]Idiom
[/TD]
[TD]Missuppfattning
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Krokodiltårar
[/TD]
[TD]Mycket stora tårar, stor sorg
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Björntjänst
[/TD]
[TD]En verkligt stor tjänst
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Syndabock
[/TD]
[TD]Den som verkligen är skyldig
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
[TABLE="width: 500"]
[TR]
[TD]Idiom
[/TD]
[TD]Missuppfattning
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Krokodiltårar
[/TD]
[TD]Mycket stora tårar, stor sorg
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Björntjänst
[/TD]
[TD]En verkligt stor tjänst
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Syndabock
[/TD]
[TD]Den som verkligen är skyldig
[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
För att fortsätta klagandes lite till, och bekännelserna; jag stör mig på folk som inte kan skilja på "tack vare" och "på grund av". Mycket vanligt även bland nyhetspratare och journalister. Han dog tack vare att han säkrat sig dåligt i berget. Hon vann på grund av att hon gissade rätt. Var det bra att han dog? Var det ofördelaktigt att vinna?
En annan irritation är förenklingen vid beskrivandet av lukt - många har börjat säga "dofta" om allt! Nej för guds skull, bajs doftar inte illa. Inget kan dofta illa. Allt som doftar luktar gott, och allt som stinker luktar illa. Däremot kan det alltså lukta olika, så använd ordet lukta, om du vill minska ditt ordförråd!
En annan irritation är förenklingen vid beskrivandet av lukt - många har börjat säga "dofta" om allt! Nej för guds skull, bajs doftar inte illa. Inget kan dofta illa. Allt som doftar luktar gott, och allt som stinker luktar illa. Däremot kan det alltså lukta olika, så använd ordet lukta, om du vill minska ditt ordförråd!
Det har väl snarare blivit en regel istf ett undantag att folk säger fel, nästan så man misstänker att "regeln" är borttagen i skolplanen, för om man försynt påpekar detta så har folk aldrig hört denna regel.elpaco skrev:För att fortsätta klagandes lite till, och bekännelserna; jag stör mig på folk som inte kan skilja på "tack vare" och "på grund av". Mycket vanligt även bland nyhetspratare och journalister. Han dog tack vare att han säkrat sig dåligt i berget. Hon vann på grund av att hon gissade rätt. Var det bra att han dog? Var det ofördelaktigt att vinna?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hoppas bara att ni inte låter sådant här förstöra era liv.Nimajneb skrev:
Ingen är ju perfekt (utom möjligen jag
I stället för att skriva "snarare blivit en regel istf ett undantag att folk säger fel" borde han naturligtvis skrivit
snarare blivit en regel än ett undantag. Det hade blivit god svenska!
Dessa kontaminationer, dvs sammanblandningar av gamla uttryck, så de får en ny, historielös form, tycker jag snarare är roande. Man stöter oftare på dem i radion, när folk pratar "fritt ur hjärtat" än i skriven text, där de flesta skribenter nog reagerar själva på tokigheterna och rättar sig.
Jag brukade notera sådant ett tag, men tröttnade snart.
Bättre att försöka förstå vad folk menar än vad de säger
Exempel
Olika falla livets skeden
Nu har jag fått vatten på skoveln
Att få hjälp att komma till bukt med sina problem
De måste lära sig att mätta mun efter matsäcken
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jo, men det blir bara mer svårläst då:
Ham-
burg-
are
H
a
m
b
u
r
g
a
r
e
Lättare faktiskt med det helsvenska
Korv
Ham-
burg-
are
H
a
m
b
u
r
g
a
r
e
Lättare faktiskt med det helsvenska
Korv
Jag kan lugna dig med att det inte är några jag umgås med som pratar på det där sättet. De där feltolkningarna har jag snappat upp på andra håll, huvudsakligen massmedia. Men det är feltolkningar som ständigt återkommer, jag har alltså hört var och en många gånger.elpaco skrev: