Jag ska lägga nytt golv av massiv furu i några rum och står och tvekar mellan obehandlat som jag såpskurar eller vaxat. Huset är från 40-talet och jag vill ha något som ser tidstypiskt ut. Är såpskurade golv så fantastiska eller är de överskattade jämfört med borstade och vaxade golv?
Sen funderar jag på om man ska ha lite rörelsemån mellan brädorna vid läggning så att de inte kupar sig när de sväller till sommaren. Jag hade tänkt att skruva fast plankorna i golvspånet.
Under furugolvet tänker jag lägga spårade spånskivor med vattenburen golvvärme. Alla beskrivningar rekommenderar grålumppapp, men jag undrar om det är ett måste. Jag tänker att det är lättare att undvika att skruva i slangarna om man skippar papper. Kan man skippa pappen?

Sök vidare i forumet. Jag har lagt gran som såpskuras.

Kan inte svara på hur du ska lägga ditt golv, men några andra synpunkter.

40 tal: Då tänker jag stavparkett i vardagsrum och korkmatta i resten huset (undergolv av furubrädor)
Rent furugolv är tidigare då man hade mattor på golven och senare, typ 60/70 tal med furu på väggar golv o tak.
Gissningsvis var virket då betydligt bättre och mer långsamväxande = hållbarare.
Vi köpte ett hus -16 med nylagt Furugolv, bodde bara där i 3 år, men vi önskar oss aldrig mer ett nytt furugolv.
Om man fick tag i 40-50 år gamla brädor vore det en annan sak, furu blir hårt med tiden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.