Byggahus.se

Såplutat ...

1. yonna
    Medlem · Österlen · 6 953 inlägg

yonna

Medlem
    arny gav mig en väldigt bra länk till brädgolv utan golvvärme. Men jag har svårt övertyga entreprenören >:( (skall bygga på totalentreprenad). Nu en fråga som jag nästan skäms för att ställa men ändå chansar (och duckar).

Alla entreprenörer föredrar att lägga ekparkett vilket tydligen är både billigt och lätt att lägga i nybyggt hus.

Kan man såpluta ett ekparkettgolv eller förstörs lamellskivan undertill fullständigt ... ?

Gäller platta på mark utan golvvärme.

Jag gillar inte oljat golv eftersom jag har extremt hårande hund och räknar med att oljningen innebär en minitiös renngöring innan man kan lägga på olja. Och oljning måste ske ganska ofta i början. Jycken (i framtiden jyckarna) kommer att kuta ut och in i huset hela tiden.

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 274 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Såplutat ...

Ek är ett surt träslag och reagerar starkt på lut. Det blir brunsvart helt enkelt. En inredingsarkitekt jag känner hävdar att trenden med mörkbetsade ekgolv kommer från det faktum att man såpskurade förr i tiden. Eken mörknade helt enkelt av den basiska såpan.

3. yonna

yonna

Medlem

hm ... *funderar* ... egentligen hade jag velat lägga in pangapanga dvs så gott som helsvart golv ... men arkitekten gillar inte så mörkt golv  ;) (nå - jag är helt övertygad om att hans estetiska känsla övergår min  ;)). Iofs är jag alltså personligen inte emot väldigt mörkt golv.

Intressant detta med ekens reaktion på den basiska såpan. Men förr i tiden låg ju inte eken på lamellskivor så frågan kvarstår ändå - klarar dagens ekparkett sådan behandling?

4. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Resultatet är nog väldigt svårt att styra. Det är ju en "felbehandling". Bättre då att betsa ekgolvet.

5. EB
    Medlem · 439 inlägg

EB

Medlem

Vi har eklist mellan köksgolvet i furu och groventrens klinker. Vi har kalkat och såpat furugolvet, men naturligtvis har även listen blivit behandlad. Den ser precis likadan ut som innan. Den ser inte ut att vara behandlad på något sätt, den är inte blank och ser inte alls lackad ut.

Så om inte lut är bra för ek, kanske kalk skulle fungera.

/EB

6. Johan Gunverth

Johan Gunverth

Diversearbetare

Det finns speciell "lut" för ek när jag tänker efter. Det är en sur (ph=2) lösning som konserverar ytskiktet. Har sock aldrig testat. Fråga efter lövträdslut i färgaffären.

7. yonna

yonna

Medlem

Luta är ju en sak - det är framför allt såpningen jag eftertraktar ;) dvs att lättsamt dammsuga & såpa golvet så att det känns rent samtidigt som varje såpning gör golvet hårdare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.