God kväll.

Sitter här och glor upp i taket av spännpapp som är målad med limfärg. Fattar inte vad grejen med spännpapp är. Fula strimmor/skarvar och limfärgen gör mig irriterad.
Ska sätta upp nya vita tapeter och ett vitlaserat laminatgolv. Att inte passa på att måla taket först känns väldigt onödigt. Det är i fint skick men någon har försökt torka runt uttaget för taklampa så det är missfärgat.

Den jädrans limfärgen är ju så jobbig! Vill inte tvätta bort den eftersom jag är lat och har ont. Har inte råd att köpa speciell patenterande färg för 800kr/hink. Är dock rädd att taket kommer se gult ut mot de vita tapeterna om jag inte gör något alls.

Men så läste jag att man kan pensla flödigt med stark såpalösning och när det torkat ska det gå att måla med helt vanlig takfärg. Låter ju för bra för att vara sant. Någon som har testat detta?

L
God afton,

Annars kunde du ju köra med emulsionsfärg direkt så slipper du upp och krångla två gånger gissar jag (eftersom det låter som att det är ganska vitt och fint redan förutom den mindre missfärgningen).

Sen kan man ju om man vill blanda till limfärg själv för en billig penning, men det blir ju kanske ändå lite mer pyssel ...

L Lärospånet skrev:
God afton,

Annars kunde du ju köra med emulsionsfärg direkt så slipper du upp och krångla två gånger gissar jag (eftersom det låter som att det är ganska vitt och fint redan förutom den mindre missfärgningen).

Sen kan man ju om man vill blanda till limfärg själv för en billig penning, men det blir ju kanske ändå lite mer pyssel ...
Jag googlade lite snabbt och fy vad dyr färg! Tusen spänn för fem liter på eoc. Det är tyvärr inte aktuellt.

Jag har läst att man måste tvätta ner ner limfärgen om man ska måla med limfärg igen.

L
EmmaSmåland EmmaSmåland skrev:
Jag googlade lite snabbt och fy vad dyr färg! Tusen spänn för fem liter på eoc. Det är tyvärr inte aktuellt.

Jag har läst att man måste tvätta ner ner limfärgen om man ska måla med limfärg igen.
Om du målar med magrare limfärg än den som redan sitter där, ska det funka.

Men du kan ju också måla allt med mager, matt linoljefärg direkt.

L Lärospånet skrev:
Hittade den här artikeln från "färgkungen" Pontus Tunander.
[länk]
Ja där har du ju artikeln jag läst! Är det han som är färgkungen vågar jag nog lita på honom hihi ;)

L Lärospånet skrev:
Om du målar med magrare limfärg än den som redan sitter där, ska det funka.

Men du kan ju också måla allt med mager, matt linoljefärg direkt.
Det har jag också läst men jag är lite korkad och förstår inte vad som menas med magrare än den färgen som redan sitter i taket. Hur vet man det och hur blandar man en magrare? Mindre del krita?

L
Ja där har du ju artikeln jag läst! Är det han som är färgkungen vågar jag nog lita på honom hihi ;)
Ja han var ju en riktig legend så honom kan man nog lita på :)

L
jag är lite korkad
Det tror jag inte på!

Det var jag som var korkad som skrev "mager" istället för "limsvag" som ju vår vän Tunander skrev. Så du har helt rätt - en tunnare limfärg alltså med mindre krita i! :)

L Lärospånet skrev:
Det tror jag inte på!

Det var jag som var korkad som skrev "mager" istället för "limsvag" som ju vår vän Tunander skrev. Så du har helt rätt - en tunnare limfärg alltså med mindre krita i! :)
Äh i så fall är ingen av oss korkade!

Jag litar på honom och tackar dig för hjälpen!

L
Äh i så fall är ingen av oss korkade!

Jag litar på honom och tackar dig för hjälpen!
Tyvärr inte mycket hjälp tänker jag - men lycka till!

L Lärospånet skrev:
Tyvärr inte mycket hjälp tänker jag - men lycka till!
Jag kör. I värsta fall får jag väl tvätta ner all limfärg ändå. Nu när jag skrapar det sista av tapeterna högst upp på väggarna är jag hur smutsigt o fult det är. Kommer ångra mig när vita tapeter kommer upp och nytt golv lagts. Tänkte lägga möda o tid på att fixa till dörrfoder o sånt också. Många tjocka lager färg utan att ha lagat bortskavd och flagad färg däremellan. Lika bra att köra all in när man ändå skalar väggarna helt rena. Jag är väl klar till jul haha.

L
Låter som ett enormt jobb - men kommer ju kännas toppen när du är klar! Lägg gärna upp före- och efter-bilder! Hur gör du med dörrfoder mm då - spacklar du färgflagor och sprickor - eller skrapar du trärent?

Ja det lär också ta sin tid. Men att måla med såpa känns ändå som ett lättare alternativ där det andra är att torka bort all limfärg. Men jag kan ha fel.

Jag kommer skrapa, slipa med maskin så mycket jag kan o tycker det behövs, spackla, slipa och sen måla. Jag får leva med att resultatet inte blir perfekt. Jag tyar inte ta bort all färg. Det är trots allt en hyreslägenhet. Väggar och tak känns viktigast.

L
Ja det lär också ta sin tid. Men att måla med såpa känns ändå som ett lättare alternativ där det andra är att torka bort all limfärg. Men jag kan ha fel.

Jag kommer skrapa, slipa med maskin så mycket jag kan o tycker det behövs, spackla, slipa och sen måla. Jag får leva med att resultatet inte blir perfekt. Jag tyar inte ta bort all färg. Det är trots allt en hyreslägenhet. Väggar och tak känns viktigast.
Låter klokt. Hoppas att du får någon form av hyresreducering!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.