Hej.
Är lite förvirrad nu.
Köpte ett hus privat i början av året.
Taxeringsvärdet var då på 3.5mkr.
Det togs såklart in i beräkningen då vi köpte huset.
Jag kollade även att man inte justerat upp värdet nyligen inför försäljning.
Senare i sommar höjjer man taxeringsvärdet ytterligare 175tkr pga affärer gjorda i området.

Nu får jag 10 mån senare ett brev från skatteverket att man pga begäran av tidigare ägare ang husets skick sänkt taxeringsvärdet med 1.2m kr. Denna begäran kom in Aug 2015 då vi ägt huset sedan feb..

Som sagt känner jag mig något förvirrad nu, och orolig inför bankens reaktion då det är ett renoveringsobjekt där vi kommer behöva låna en hel del pengar fortfarande..

Alltså kan man begära ändring av taxeringsvärde på någon annans hus, och får man sälja ett hus med tax värdet som argument om man vet att det är för högt?

Och är det inte konstigt att inte skatteverket kontaktat oss innan man tagit beslut?
Det är ju trots allt vi som bor i huset och man borde ju onekligen kolla med oss vad som är gjort och inte på huset?

Någon med erfarenhet kring dessa som kan hjälpa mig att få lite ordning?

Hmmmm.....taxeringsvärdet släpar ju ungefär 2 år.
Det där med begäran från säljaren fattar jag nada av! Måste ju ha med säljarens skatter att göra. Tyckte han/hon att kåk ni nu äger var "för dyr"?

Vad gäller banken så kollar ju dom framförallt på marknadsvärdet som råder, inte på taxeringen som släpar efter.

Ja tror iaf inte banken ska va nått problem men det är klart att dom måste ha tagit med taxvärdet ändå..
Troligtvis har detta något med att säljaren sålde huset ganska långt under taxeringsvärdet som satt då.

Men kan man verkligen ändra andras taxeringsvärden, dvs som tidigare ägare?

MVH/

harry73
Om taxeringsvärdet är 3,7 mln borde marknadsvärdet vara 4-5 mln. Om då huset också är ett renoveringsobjekt...
Kan ni inte fråga skatteverket på vilka grunder taxeringsvärdet sänktes?

Redigerat:
Hej, banken värderade huset vid köpetillfället till ev 4mkr och lånade utan problem ut pengarna.
Prisbilden är sån att hus för säg 2.5mkr med detta läget kan gå för sånna pengar så det är väl inte så panikartat.

Det som som sagt oroar mig är bankens inställning till detta då prisbilden kanske är något över komfortzonen för banken om man ser till vår inkomst..

MVH/

harry73
Då har jag inte så mycket att tillägga här

Redigerat:
Är inte den mest rimliga förklaringen att säljaren vill få ner tax värdet på det hus han flyttat till nu, och råkat ange fel fastighetsbeteckning? Blandar ihop den nya och den gamla. Det är ju troligen inte adressen som anges i ansökan.

Det bör inte vara några större problem att överklaga taxeringsbeslutet. En sådan sänkning av tax. värde borde betyda att huset saknar vatten, saknar avlopp och kanske el. Dessutom är värmesystemet sönderfruset.

Och i så fall antar jag att du inte hade betalat riktigt så mycket...

Nä det kan nog inte vara fallet konstigt nog.

Och jag vet inte om det är någon större fördel att ha ett högt taxvärde förutom kanske i relation till banken?
Men där tror jag absolut det kan spela in negativt i mitt fall.

Jag kommer absolut kontakta skatteverket o se vad som står på.
Och om man godtyckligt kan ändra andras taxvärden utan att diskutera det med den nya ägaren?

Har mailat förre ägaren och frågat och väntar på svar, men jag finner det konstigt att man gjort detta utan att meddela oss, då vi enligt vad jag trodde hade en öppen och bra relation..

MVH/

Redigerat:
Haft kontakt med förre ägaren och med skatteverket nu.
Ägaren sade att det var av skattemässiga skäl, och gagnade oss båda.
Vilket känns som en sanning med modifikation, nu kommer nog nuvarande värde ändå upp till maxgränsen, men i framtiden kanske.

Skatteverket verkar inte bry sig speciellt mkt om tax värdet, då allt var ok då ägaren ägde huset i januari i år fick dom justera för 2015, och vi var om vi ville fria att justera om det även om det i detta läge som sagt inte är någon fördel om banken inte har åsikter ang låneläge etc.

Så jag vet inte, rent praktiskt verkar det ju inte få så stor betydelse för oss, samtidigt känns det som vi blivit lurade på något vis.
Bankens värdering kvarstår ju och det nya tax värdet är ju i relation med det som det var då..

Om priset understiger 85% av taxeringsvärdet året innan utgår ingen stämpelskatt, men det är ju det gamla så det slipper du.

Däremot om du betalar under taxeringsvärdet så övertar du köparens anskaffnignsvärde, vilket är dumt när du sen skall sälja.

Men om taxeringsvärdet ändras efter du sålt, då vet jag inte.

Be säljaren förklara hur detta gagnar dig, och hur det gagnar honom/henne!

Man vill väl ha så lågt taxeringsvärde som möjligt. Helt plötsligt är fastighetsskatten tillbaka. Banken värderar väl ändå.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Håller med RoBO- bara bra att ha lågt taxeringsvärde - banken går ju på köpepenningen eller en värdering

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.