29 146 läst ·
144 svar
29k läst
144 svar
Sänkt hastighet, förbud mot genomfart - enskild väg. Vad gäller?
Japp.P pmd skrev:
Har inte sett videos på det här, men det finns gott om videos på hojar som går omkull på spårvagnsräls.
Trafikverket lade dessutom nyligen ner projekten med strömskena i vägbanan, just av samma anledning.
Själv har jag nästan kanat omkull på en sån där plåt de lägger över gropar vid vägarbeten, och den kröp jag verkligen över. Det enda som räddade mig var att jag precis orkade hålla mot med foten, men jag fick en sträckning som gjorde ont i en vecka. Blött stål blir glashalt.
Delvis irrelevant anekdot: många år sedan i Stockholmstrafiken var det väldigt halt när jag körde där. På ett ställe där jag höll en hastighet under 30, kanske 20, och var väldigt noga med att inte röra bromspedalen och inte trycka mer än absolut nödvändigt på gaspedalen så sladdade/snurrade jag runt >200 grader. Jag hade bra vinterdäck.
På samma tema, jag har en sluttning ned från min tomt. När det är riktigt halt så har jag några gånger tagit den i sidled i zick-zack. Man får fäste när man kommer ut på gräset på bägge sidor. Problemet är bara på slutet där det är dike, där får man lita på högre makter och ha låsta bromsar.
Detta är med dubbdäck! Utan dubbdäck går det inte alls. Jag har en liten parkering mittemot, den har fångat upp bilen ett par gånger, men det förutsätter att man har tillräckligt låg hastighet, om det är blankis, vilket vi pratar om i dessa fall.
Numera har jag alltid en stor hink med salt till dessa tillfällen, det fungerar väldigt bra om man bara ger det en kvart att verka först.
Detta är med dubbdäck! Utan dubbdäck går det inte alls. Jag har en liten parkering mittemot, den har fångat upp bilen ett par gånger, men det förutsätter att man har tillräckligt låg hastighet, om det är blankis, vilket vi pratar om i dessa fall.
Numera har jag alltid en stor hink med salt till dessa tillfällen, det fungerar väldigt bra om man bara ger det en kvart att verka först.
Med modern AI-teknik hade det nog gått att bygga trafikreglering som optimerar trafikflödet istället för de röda vågor som ofta finns i storstäderna. De skapar fler köer och inbjuder till vissa som lärt sig sekvenserna att köra racing mellan ljusen för att hinna med.M Myckling skrev:Jag läste om en plats någonstans i Spanien där man hade problem med att många kör för snabbt. Det var tydligen en väg som bjöd in till att "köra inspirerat". Där hade man löst det genom att en radar mäter hastigheten och en bit längre fram finns ett trafikljus. Om man kör fortare än hastighetsgränsen får man stå vid rött ljus ett par minuter, håller man sig under gränsen är ljuset grönt.
Lösningen på problemet brukar vara mer reglering, som bara förvärrar det, kanske kryddat med avstängning av en gata vilket utökar problemet till att inkludera några gator till.
Hur menar du nu, vägar skapas för att vi ska kunna transportera oss. I nämnda område är få tomter under 2000kvm, finns lekplatser och stora skogsområden, avsevärt mkt lämpligare än att sparka boll bland bilar och bussar.P pmd skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 637 inlägg
Ursprungsfrågan var att TS vill sänka, stänga av, begränsa trafiken utanför sitt hus. Bor och är uppvuxen själv i nämnda område och detta tankesätt är enligt mig egoistisk, köper man hus måste man se vilka förutsättningar som finns. Inte komma efteråt och vilja begränsa trafikflöden för andra i sin omgivning.Workingclasshero skrev:
Var en som byggde en fågelholk som var väldigt lik en fartkamera, av en händelse placerad precis vid väg 34 mellan Lkpg och Motala. Inte sett den på länge nu.pacman42 skrev:
Har för mig det var diverse tjafs, om det var polisen eller trafikverket som ville ha bort den men de hade inget stöd för att beordra borttagandet av en fågelholk bara för den "råkade" likna en fartkamera.
Den liknade något som skulle kunna vara en fartkamera, men det var långt ifrån likt de riktiga fartkamerorna. Så det var nog svårt att motivera ett borttagande. Men borta är den.
Ahh, dy menar zåå?TRJBerg skrev:
Ja, jag har vält med MC på lösgrus i max 5 km/h, men det var i en sväng. Rakt fram har jag kört på blankis utan att välta.
Barns kognitiva förmåga är inte fullt utvecklad förrän vid cirka 25 års ålder.E Ec1 skrev:
Jag tycker inte att det så värst egoistiskt att kasta ut en fråga till potentiellt kunniga människor om vad man får göra för att begränsa trafiken.E Ec1 skrev:Ursprungsfrågan var att TS vill sänka, stänga av, begränsa trafiken utanför sitt hus. Bor och är uppvuxen själv i nämnda område och detta tankesätt är enligt mig egoistisk, köper man hus måste man se vilka förutsättningar som finns. Inte komma efteråt och vilja begränsa trafikflöden för andra i sin omgivning.
Att stätta upp farthinder och bommar utan att ta reda på lagligheten i det vore egoistiskt.