Det har jag inget problem med . Skulle jag t.ex kunna sätta upp en vägbom och ge en nyckel vardera till de övriga vägägarna ?
 
Inte om föreningen har bidrag för skötseln, vilket många har. Det är också föreningens beslut om man vill bomma vägen, inte en enskild delägares. Du äger inte en delsträcka av vägen, du äger en andel i hels vägen.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Råkade posta innan jag var klar. Vet inte riktigt vad man får sätta upp, men stoppskyltar i massor är ju drygt. Ta det vid varje korsning, från alla håll. Låt skyltar med varning om jakt pågår stå kvar året om. Skogsavverkning pågår, begränsad framkomlighet, välj annan väg, följ orange pil. Låt stora jävla hål bildas av regnvattnet och fyll inte igen dem. Ett trist rykte om vägen med massa hål kommer minska trafiken.
Kommer sluta med att folk inte bryr sig i de fall det är "riktiga" varningar.
 
P
D Daniel 109 skrev:
Man får i princip inte göra något utan tillstånd.
Det är kanske lite överdrivet generaliserat, men kategoriserar det svenska samhället ganska bra. :-)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
S surfarn skrev:
Sen har jag funderat på en sån där elektronisk hastighetsskylt. Röd över 20 och grön under, men de verkar rätt så dyra tyvärr
Den bör kopplas till ett högtalarsystem som högt och ljudligt på talar om att "Du kör för fort!" när någon överskrider radarns kalibrerade maxhastighet.
 
P
T Troberg skrev:
De där är livsförliga för MC. Inte för guppet, utan för att metallen kan bli glashal. Tappa greppet med ett däck eller två med bil är på sin höjd irriterande, på MC så är det lätt hänt att man ligger ner.
Även om man håller skyltad hastighet?
 
P
U Uppner skrev:
Men - oftast är 30 en väl avvägd hastighetsbegränsning att skylta med då de flesta ändå inte kör så snabbt om omgivningen så kräver.
Om de flesta kör betydligt långsammare så är det nog ganska trafiksäkert, men betänk att den som kör i 30 km/h har en stoppsträcka på cirka 17 meter (enligt Trafikverket). 17 meters framförhållning är ganska mycket. Speciellt om det står parkerade bilar längs gatan.
 
P
U Uppner skrev:
Ni tänkte inte på det när ni flyttade dit alt. innan ni skaffade barn, att detta skulle kunna komma att bli ett problem?
Det är lite som folk som flyttar till Bromma och SEDAN börjar klaga på att flyget stör och att man bör lägga ned Bromma.
Det är mycket lättare för bilister att sänka farten i villaområden än att flytta på Bromma flygplats,
 
P
U Uppner skrev:
Men - det kan ju även vara så att det verkligen är ett problem, för flertalet?
Det räcker väl med att det är ett problem för den som får sitt barn påkört?
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
E Ec1 skrev:
en väg är heller ingen lekplats för barn!
Det är förvisso dålig stadsplanering om det inte är lätt att hålla bilar och barn åtskilda, men ska vi prioritera barn eller bilar i våra tättbebyggda områden?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den bör kopplas till ett högtalarsystem som högt och ljudligt på talar om att "Du kör för fort!" när någon överskrider radarns kalibrerade maxhastighet.
Den är sannolikt kalibrerad långt över tillåten hastighet. Det råkar inte vara så att du, liksom många andra inte vet vad kalibrerad betyder?
 
TRJBerg
P pmd skrev:
Även om man håller skyltad hastighet?
Hastigheten har inte särskilt mycket samband med risken att välta med mc om underlaget är tillräckligt halt. Det vet alla som har erfarenhet av körning med hjulförsedda fordon överhuvud.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hastigheten har inte särskilt mycket samband med risken att välta med mc om underlaget är tillräckligt halt. Det vet alla som har erfarenhet av körning med hjulförsedda fordon överhuvud.
Vid fläckvis halka så klarar man sig ofta bättre vid hög hastighet då man återfår fästet snabbare. Men det förutsätter små fläckar med halka, vid större områden gäller inte detta.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag läste om en plats någonstans i Spanien där man hade problem med att många kör för snabbt. Det var tydligen en väg som bjöd in till att "köra inspirerat". Där hade man löst det genom att en radar mäter hastigheten och en bit längre fram finns ett trafikljus. Om man kör fortare än hastighetsgränsen får man stå vid rött ljus ett par minuter, håller man sig under gränsen är ljuset grönt.
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
håller man sig under gränsen är ljuset grönt.
Förutsatt att man inte blev omkörd före trafikljuset då och får göra "fartdåren" sällskap...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.