28 629 läst ·
144 svar
29k läst
144 svar
Sänkt hastighet, förbud mot genomfart - enskild väg. Vad gäller?
.
Nu diskuterar jag detta specifika område i Nacka som har en stor vägförening, TS kan knappast sätta upp ngn bom etc på våra vägar på eget bevåg. Ingen vill ha mkt trafik utan för sin fastighet och vet flera som vill stänga av/ begränsa trafiken på vägar för att slippa detta. Men då ökar ju det på andra istället! Allt för många köper fastigheter utan att undersöka förutsättningarna ordentligt innan!P pmd skrev:
Eeeehhh... Du är inte barn då, inte ens om du är 24.P pmd skrev:
Utgår ifrån att vi pratar om barn mellan 5 år och, säg, 12. Under 5 år ska barnet inte vistas utanför hem eller tomt utan övervakning. Över 12 är de kapabla att förstå vardagliga faror tillräckligt för att unvika dom. Och vid den åldern vistas de ofta långt utanför "säkert" område.
Lite OT:
Antar att du försöker säga att människor är inte fullt mentalt mogna/utvecklade förrän vid 25 års ålder (begränsningen till "kognitiv" är inte särskilt relevant). Jag känner till den teorin. Den är i sig inte särskilt relevant eller användbar. Det främst pga sådant åldersamband varierar oerhört mellan individer. Mogenhet förbättras/kan förbättras kontinuerligt genom livet (om man är "normalt" utvecklad från början). Du kan vara en idiot när du är 35 och vara en vettig människa när du når 55 års ålder.
Det finns en anledning till att man valt 18 års ålder för myndighet (övergång från barn till vuxen officiellt). Då är det en hög sannolikhet att du kan förstå hur samhället fungerar och kan kontrollera ditt beteende. Att du oftast fortfarande är naiv och okunnig om mycket vid den åldern ändrar inte det.
Åldern 25 är f ö intressant av andra skäl. Mellan 25 och 30 är du på toppen av din sociala och romantiska attraktivitet, efter den åldern faller attraktiviteten kontinuerligt.
Då gäller det att bygga upp status (yrkesval?) och ekonomi för att vara valbar.
Blir frågan mer egoistiskt för att den handlar om ett specifikt område?E Ec1 skrev:
Jag tycker inte att det är överdrivet egoistiskt att ställa frågor. Om TS hade agerat utan att fråga runt lite först så hade det kanske kunna klassificeras som egoistiskt.
Klicka här för att svara