nino skrev:
en vanlig honkontakt menade jag, stoppa plugit sladden i väggen, koppla på en vanlig honkontakt på sladden, koppla in icke festool maskin
Typ så här...

5eeaaa05-f4e2-d23f.jpg
 
lillePer skrev:
Typ så här...

[bild]
Fattar inte :S

Hur har du gjort och vad är fördelen?
 
Plugit-anpassat en icke Festoolmaskin?
 
FredrikR skrev:
Plugit-anpassat en icke Festoolmaskin?
Såklart :blushing:

Man klipper alltså elsladden och lämnar bara tillräckligt mycket för att man ska kunna sätta dit en Festool honkontakt?! :wow:
 
  • Gilla
migro
  • Laddar…
Det är brorsans såg. Han sålde precis sin ts55 och köpte mafel istället... Men fördelen är ju som nämnts tidigare inte så många kablar men framförallt plug it slangen. Inte gratis men guld värd...
5eeaaa05-af5a-1fa4.jpg
Jag tror nästan helt bestämt om jag inte minns fel att han använde denna...
5eeaaa05-af97-cb9c.jpg
 
Såg en styrskena för cirkelsåg på jula. Den ska ju passa de flesta sågar.

Någon som har provat en sådan?

050026-jpg.jpg
 
Wolfcrafts skena har jag testat med grannens såg och det funkar helt ok men går tyvärr inte alls att jämföra med en sänksåg när det gäller precision och smidighet. För rätt pengar så ersätter den att köra mot rätstege, regel eller annat men är inte ett riktigt alternativ till en sänksåg i mina ögon
 
Snikversionen på festolplugg skulle ju kunna vara vanlig apparat kontakt.
 
Slogs också av den tanken. De ser misstänkt lika ut.
 
Snikversionen på festolplugg skulle ju kunna vara vanlig apparat kontakt.
Jag har vid något tillfälle använt en apparatkontakt i stället för festools plugin kontakt.
Funkar om man karvar lite i apparatsladden först...
Dock saknas låsningen.
 
Ring skrev:
Jag har vid något tillfälle använt en apparatkontakt i stället för festools plugin kontakt.
Funkar om man karvar lite i apparatsladden först...
Dock saknas låsningen.
Den modellen av kontakt som används på rakapparater då? Det är lite för brett mellan stiften på den som används till tex radioapparater (provade en gång när jag glömt plug-it kabeln på annat ställe).

Även om kontakten skulle passa så tänk på att ledarna i dylika kablar brukar vara väldigt klena - de klarar ofta bara ett par ampere, vilket är för lite för sänksåg, fräs, mm.
 
Så hur grova ledare är den tunna festool sladden då?
 
Mikael_L
bygga_bo skrev:
Även om kontakten skulle passa så tänk på att ledarna i dylika kablar brukar vara väldigt klena - de klarar ofta bara ett par ampere, vilket är för lite för sänksåg, fräs, mm.
2x1mm2 för en kort anslutningsladd (typ upp till 5meter) funkar bra till 2000W.
2x0,75mm2 skulle jag nog inte vilja kräma mer än 1500W i.
 
Jag har ingen susning om hur grov en ledare i en typisk "rakapparatssladd" är, men på de två jag precis gick och kollade stod det max 2,5 A (motsv ca 600 W) på båda. Om det är kabeln i sig som sätter begränsingen, eller något annat, låter jag vara osagt. Eller så är det bara god marginal...

Ledarna i plug-it kabeln är 1 mm^2.
 
Mikael_L
bygga_bo skrev:
Jag har ingen susning om hur grov en ledare i en typisk "rakapparatssladd" är
Jag har givetvis inte en susning, men skulle jag få gissa så skulle jag just på rakapparats-sladd gissa på 2x0,5 eller möjligen 2x0,75.
Jag tror även rakapparatens kontaktdon begränsar, det är nämligen relativt lite kontaktyta och sen kan standarden dessutom ha relativt lågt satta krav för att möjliggöra billigare tillverkning. Så jag misstänker att 2,5A-gränsen är ganska mycket satt av kontaktdonet.
Det ganska vanliga platta klass II kontakten (eurokontakt) är såvitt jag vet specad till 2,5A trots att ledarna ofta är 0,75mm2. Det är standarden för kontakten som sätter den begränsningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.