Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Ytterligare en fördel är ju att det blir mycket färre sladdar där man jobbar. Använder det själv sällan och har ett grenuttag i dammsugaren, det spelar ju ingen roll så länge man inte använder mer än en maskin i taget.vojma skrev:
Daniels superstrumpa som Mats skriver om löser ju också problemet att man ändå behöver flytta utsuget. På så vis klarar man sig bra med en enda superstrumpa som får flyttas mellan maskinerna.
Som Mats skriver så blir det ändå problem när man har andra maskiner än Festool, eller Festoolmaskiner som inte har Plug-It. Om de inte vore så dyra kunde man kanske sätta dem på alla maskinerna...
£14 hos Miles... http://www.mtmc.co.uk/Festool-491144-UBS-PUR-360-Plug-It-Conversion-Kit-240-Volt__p-38837.aspx. Inte såååå blodigt i min mening, kunde i varje fall varit värreMr Handyman skrev:
Potato, potato Bossebygga_bo skrev:
Ja, nino, man kan hålla på och klabba med att byta ut befintliga sladdställ till plugit.
Jag fattar ändå inte varför folk höjer det här till skyarna? :x
Det ska ju ändå bytas kontakt, vad spelar det för roll vilken ände av sladden man flyttar??
Och dammutsuget ska också flyttas oavsett om det sitter ihop med sladden eller inte.
Och jag har ändå övervägande skitdyra tyskar i verkstan...
Nåja, to each his own..
Absolut enklaste sättet att såga rakt nog är -> http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeILightning skrev:Skulle det inte vara möjligt att bygga en vettig styrskena med spår till en cirkelsåg?
Nu har jag inte tängt den tanken eftersom jag har en sänksåg med skena men det skulle väl inte vara omöjligt,eller? Iof.skulle väl kanske detta innebära att man var tvungen att "modda" cirkelsågen lite. Finns här ingen uppfinnarjocke som kan klura lite kring detta? Eller det kanske redan har klurats kring![]()
Kostar dig 50 spänn och funkar fantastiskt ute på bygget. Ska man ge sig i kast med mer exakta prylar som exempelvis bygga möbler kanske en sänksåg börjar bli av intresse. Man måste ju sätta maskinens pris lite i relation till vad det är man håller på med.
http://www.shop-seltmann.de/makita-tauchsaege-sp6000k1-artikel-574-0-318.aspx ligger bra till, Rubart.de tar 367 för samma.trojlee skrev:
Båda skickar dock bara med en skena, medans Axminster har erbj. om 1 extra 1.4m skena och väska på köpet.
Jo,den där har jag sett o det är en riktigt bra lösning som fungerar,som du säger.Nu hade jag tängt mig en styrning med spår i så man inte behöver "trycka" sågen mot kanten hela tiden för att det ska bli rätt.Mao.tillverka en skena likt den till en sänksåg som kan fungera med en cirkelsåg.Evil Presley skrev:Absolut enklaste sättet att såga rakt nog är -> [länk]
Kostar dig 50 spänn och funkar fantastiskt ute på bygget. Ska man ge sig i kast med mer exakta prylar som exempelvis bygga möbler kanske en sänksåg börjar bli av intresse. Man måste ju sätta maskinens pris lite i relation till vad det är man håller på med.
För att det ska fungera så krävs det att du har eller kan göra ett spår i foten till din cirkelsåg, alternativt att du limmar/skruvar dit en remsa/list av något slag och gör en urgröpning för denna i skenan. Dock - om du monterar en remsa under foten - så kan du inte använda sågen på "normalt" sätt eftersom den då kommer att luta.
Det var ungf.så jag menade med att man kanske behöver "modda" sågen.Nu går det väl att göra en dylik "remsa" avtagbar så sågen går att använda "normalt".....vojma skrev:För att det ska fungera så krävs det att du har eller kan göra ett spår i foten till din cirkelsåg, alternativt att du limmar/skruvar dit en remsa/list av något slag och gör en urgröpning för denna i skenan. Dock - om du monterar en remsa under foten - så kan du inte använda sågen på "normalt" sätt eftersom den då kommer att luta.