vojma skrev:
Vad är det för fördel att ha en löstagbar kabel från maskinen, bortsett från att man enkelt kan byta den när man sågat av den?

Jag har sett att dom finns att köpa i olika längder men dom är ju allt annat än billiga... (som allting annat med Festool-märket på)
Ytterligare en fördel är ju att det blir mycket färre sladdar där man jobbar. Använder det själv sällan och har ett grenuttag i dammsugaren, det spelar ju ingen roll så länge man inte använder mer än en maskin i taget.

Daniels superstrumpa som Mats skriver om löser ju också problemet att man ändå behöver flytta utsuget. På så vis klarar man sig bra med en enda superstrumpa som får flyttas mellan maskinerna.

Som Mats skriver så blir det ändå problem när man har andra maskiner än Festool, eller Festoolmaskiner som inte har Plug-It. Om de inte vore så dyra kunde man kanske sätta dem på alla maskinerna...
 
finns det en lös honkontakt till plugit kabel? så man kan använda den som skarvsladd?
 
nino skrev:
finns det en lös honkontakt till plugit kabel? så man kan använda den som skarvsladd?
Är inte riktigt med på vad du menar... honkontakten sitter på plug-it kabeln och hanen i maskinen.
 
bygga_bo skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar... honkontakten sitter på plug-it kabeln och hanen i maskinen.
Potato, potato Bosse ;)
Ja, nino, man kan hålla på och klabba med att byta ut befintliga sladdställ till plugit.

Jag fattar ändå inte varför folk höjer det här till skyarna? :x
Det ska ju ändå bytas kontakt, vad spelar det för roll vilken ände av sladden man flyttar??
Och dammutsuget ska också flyttas oavsett om det sitter ihop med sladden eller inte.
Och jag har ändå övervägande skitdyra tyskar i verkstan...

Nåja, to each his own..
 
Plugit är trevligt när man köper maskinen i UK. Man slipper klydda med byte av stickpropp eller sladdställ. Det är bara att ta en av sina befintliga plugit-kablar


Skickat med Tapatalk
 
  • Gilla
migro
  • Laddar…
Vart hittar man makitan billigast då?Gissar på UK men någon bra välkänd firma som inte är skitdyr
på frakten?
mvh
M
 
På toolstop har dom den för 3300:- men dom verkar inte vilja skicka den till sverige?
/
M
 
Sänksåg.. är det något man använder till ståplatserna i nybroviken?
 
Lightning skrev:
Skulle det inte vara möjligt att bygga en vettig styrskena med spår till en cirkelsåg?
Nu har jag inte tängt den tanken eftersom jag har en sänksåg med skena men det skulle väl inte vara omöjligt,eller? Iof.skulle väl kanske detta innebära att man var tvungen att "modda" cirkelsågen lite. Finns här ingen uppfinnarjocke som kan klura lite kring detta? Eller det kanske redan har klurats kring:)
Absolut enklaste sättet att såga rakt nog är -> http://www.youtube.com/watch?v=CH5dW-QcgeI

Kostar dig 50 spänn och funkar fantastiskt ute på bygget. Ska man ge sig i kast med mer exakta prylar som exempelvis bygga möbler kanske en sänksåg börjar bli av intresse. Man måste ju sätta maskinens pris lite i relation till vad det är man håller på med.
 
  • Gilla
migro
  • Laddar…
Evil Presley skrev:
Absolut enklaste sättet att såga rakt nog är -> [länk]

Kostar dig 50 spänn och funkar fantastiskt ute på bygget. Ska man ge sig i kast med mer exakta prylar som exempelvis bygga möbler kanske en sänksåg börjar bli av intresse. Man måste ju sätta maskinens pris lite i relation till vad det är man håller på med.
Jo,den där har jag sett o det är en riktigt bra lösning som fungerar,som du säger.Nu hade jag tängt mig en styrning med spår i så man inte behöver "trycka" sågen mot kanten hela tiden för att det ska bli rätt.Mao.tillverka en skena likt den till en sänksåg som kan fungera med en cirkelsåg.
 
För att det ska fungera så krävs det att du har eller kan göra ett spår i foten till din cirkelsåg, alternativt att du limmar/skruvar dit en remsa/list av något slag och gör en urgröpning för denna i skenan. Dock - om du monterar en remsa under foten - så kan du inte använda sågen på "normalt" sätt eftersom den då kommer att luta.
 
vojma skrev:
För att det ska fungera så krävs det att du har eller kan göra ett spår i foten till din cirkelsåg, alternativt att du limmar/skruvar dit en remsa/list av något slag och gör en urgröpning för denna i skenan. Dock - om du monterar en remsa under foten - så kan du inte använda sågen på "normalt" sätt eftersom den då kommer att luta.
Det var ungf.så jag menade med att man kanske behöver "modda" sågen.Nu går det väl att göra en dylik "remsa" avtagbar så sågen går att använda "normalt".....
 
en vanlig honkontakt menade jag, stoppa plugit sladden i väggen, koppla på en vanlig honkontakt på sladden, koppla in icke festool maskin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.