Håller med vojma - Har TS55'an men jag förstår inte varför den är så dyr jämfört med Makitan.vojma skrev:
Makita maskinen har dessutom små saker som gör den ganska så attraktiv - Bla hål på klingskydfdet för enkelt byte av klinga som festool saknar - Ett h-vete att skruva lös 5 små torx var gång det är klingbyte.
M har dessutom en klack som gör att den kan sitta fast vid skenan som underlättar vid kapning på vägg - Ngt som inte finns på festool, hade det funnits hade en 1400 skena skonats för mig i vart fall.. :blushing:
Men är man fast i Plug-It träsket så är man! :wow:
Fastfix används väl vid klingbyte på festool, då hålls klingan nere och der räcker med en insex får att lossa klingan, skyddet skall inte skruvas loss.
Jag tror att du gör fel när du byter klinga på TS55. Fäll upp fast fix spaken, sänk ned klingan tills den klickar i låsläget, öppna med insexnyckeln som är instucken i det främre handtaget och lirka ur klingan. Det går jättesmidigtslacker skrev:Håller med vojma - Har TS55'an men jag förstår inte varför den är så dyr jämfört med Makitan.
Makita maskinen har dessutom små saker som gör den ganska så attraktiv - Bla hål på klingskydfdet för enkelt byte av klinga som festool saknar - Ett h-vete att skruva lös 5 små torx var gång det är klingbyte.
M har dessutom en klack som gör att den kan sitta fast vid skenan som underlättar vid kapning på vägg - Ngt som inte finns på festool, hade det funnits hade en 1400 skena skonats för mig i vart fall.. :blushing:
Men är man fast i Plug-It träsket så är man! :wow:
Skickat med Tapatalk
Jag tror jag är rätt ensam om detta på detta forum, men jag väljer aktivt bort Festool numera :blushing:
De är inte längre bättre än övriga märken enligt mig, och framförallt så motiverar inte priset det. Lite som att jag även väljer aktivt bort alla Mac:s produkter inom data.
Vet att huvuddelen anser att jag har fel.
För att återgå till ämnet så hade jag valt Makita alla dagar i veckan.
Dock utan att ha koll på varken Hiltis lösningar eller Milwaukees.
När jag är klar med mina projekterade byggen så kommer kap/gersågen säljas till förmån för en cirkelsåg med skena!
De är inte längre bättre än övriga märken enligt mig, och framförallt så motiverar inte priset det. Lite som att jag även väljer aktivt bort alla Mac:s produkter inom data.
Vet att huvuddelen anser att jag har fel.
För att återgå till ämnet så hade jag valt Makita alla dagar i veckan.
Dock utan att ha koll på varken Hiltis lösningar eller Milwaukees.
När jag är klar med mina projekterade byggen så kommer kap/gersågen säljas till förmån för en cirkelsåg med skena!
Ja var länge inne på att TS55an skulle bli min första Festool, men jag är mer och mer övertygad om att det blir en Makita sänksåg istället för en Festool.
Tycker det är lite märkligt att inte Bosch fått fram en sänksåg än också.
Tycker det är lite märkligt att inte Bosch fått fram en sänksåg än också.
Det beror sig på vad det handlar om. Jag köper Festool där jag tror de är bäst. Annat när jag tror motsatsen. Skruvdragare och sticksåg är bortvalda för att jag tycker annat är bättre. MFT-bordet avstår jag ifrån. CMSen skall man inte köpa om man inte har platsbrist, men då är den suverän. Fräsen är mycket bra, men Leigh har bättre jiggar. MFSen är en mycket bra idé. TS55 är jag väldigt tveksa till, men 75an är igen suverän.skalman1 skrev:
Så jagade jag en sänksåg med skena och möjlighet sitta i bord skulle jag fortfarande troligen ha köpt vad jag köpte (Festool 75). Köpte jag maskiner separat från start nu hade Mafell varit med i listan väldigt ofta.
--- Mats ---
Själv sågar jag stort sett allt med sänksågen, har en cirkelsåg också men den vet jag knappt vad man ska ha den till, reglar kanske, men dem kör jag ju i kap och gersågen...
Cirkeln ligger kvar i lådan i alla fall, inte ens uppackad..
Cirkeln ligger kvar i lådan i alla fall, inte ens uppackad..
Det enda som talar för Festools sänksåg är i mitt tycke PlugIt-kontakten till nätsladden.
Vad gäller handcirkelsåg versus sänksåg så skulle jag vilja säga att åtminstone en del handcirklar saknar den precision som sänksågarna har. Körde länge med en blå Bosch handcirkelsåg med Festool 48T klinga samt hemmabyggd skena. Det blev aldrig så fina snittytor med Boschen som med sänksågen. Min teori ligger i att det är lägre precision på spindelglappet samt att eventuellt hela motorpaketet glappar mot sulan på handcirkeln. Vill dessutom påstå att det gäller generellt för handcirkelsågar då de är ämnade för annat bruk.
Vad gäller handcirkelsåg versus sänksåg så skulle jag vilja säga att åtminstone en del handcirklar saknar den precision som sänksågarna har. Körde länge med en blå Bosch handcirkelsåg med Festool 48T klinga samt hemmabyggd skena. Det blev aldrig så fina snittytor med Boschen som med sänksågen. Min teori ligger i att det är lägre precision på spindelglappet samt att eventuellt hela motorpaketet glappar mot sulan på handcirkeln. Vill dessutom påstå att det gäller generellt för handcirkelsågar då de är ämnade för annat bruk.
Det blir i praktiken annorlunda hållning mellan en hemmabyggd skena/rätskiva och styrskena. Jag tror det kan bero på att man måste trycka mot skenan/rätskivan om man vill kunna följa spåret och det blir sidolaster på klingan. Medan på en riktig styrskena så åker man på rälsen så det blir inga sidolaster.
Sen det där med toe-in kan nog ha med snittet att göra också.
Sen det där med toe-in kan nog ha med snittet att göra också.
Kanske skulle ha läst manualen trots allt... :blushing:mattiasp skrev:
Skulle det inte vara möjligt att bygga en vettig styrskena med spår till en cirkelsåg?End skrev:Det blir i praktiken annorlunda hållning mellan en hemmabyggd skena/rätskiva och styrskena. Jag tror det kan bero på att man måste trycka mot skenan/rätskivan om man vill kunna följa spåret och det blir sidolaster på klingan. Medan på en riktig styrskena så åker man på rälsen så det blir inga sidolaster.
Sen det där med toe-in kan nog ha med snittet att göra också.
Nu har jag inte tängt den tanken eftersom jag har en sänksåg med skena men det skulle väl inte vara omöjligt,eller? Iof.skulle väl kanske detta innebära att man var tvungen att "modda" cirkelsågen lite. Finns här ingen uppfinnarjocke som kan klura lite kring detta? Eller det kanske redan har klurats kring
Vad är det för fördel att ha en löstagbar kabel från maskinen, bortsett från att man enkelt kan byta den när man sågat av den?phl skrev:
Jag har sett att dom finns att köpa i olika längder men dom är ju allt annat än billiga... (som allting annat med Festool-märket på)
Det handlar om mängden maskiner med en sådan plugg. Jag tycker det finns fler fördelar med deras sänksåg, om man behöver och köper TS75 som är kraftfull och exakt.vojma skrev:
Men frågan om sladden: eftersom jag har ett antal festool, och en Bosch sticksåg, så är nackdelen med Bosch stickså att den inte har plugit kontakten. Det gör att jag måste sätta i sticksågskontakten i rätt kontakt, den som är kopplad till dammsugaren, istället för att bara sätta i kontakten från dammsugaren i nuvarande verktyg. Det sista är fiffigt, ha inte elkontakten i verktyget och sätt in den i väggen, ha istället en elkontakt som man sätter in i verktyget vid behov.
Speciellt om man tittar på Daniels tråd om hur dammsugarslang och elkontakt limmas ihop till en enda slang som inte fastnar.
Har man bara ett fåtal Festool så man ändå måste byta sladd har det ingen betydelse, Men som det är nu är Bosch sticksågs enda nackdel att den inte har plugit kontakten, och det just för att den måste hanteras som en extra sladd.
Samma sak när man är uppe på vinden, det räcker med en sladd dit där man jobbar, om alla sladdar har plugit.
--- Mats ---