81 757 läst ·
96 svar
82k läst
96 svar
Sänksåg "Meec" 1199 kr på Jula
Jag är övertygad om att man kan shimsa bottenplattan så att den blir oglapp. 24-klinga av bra kvalitet duger till det mesta. Frågan är om själva klingan är oglapp och axeln ovobblande. i så fall kan nog sågen leverera så länge den håller. Jag är inte helt negativ till sågen om man kan justera den så att den håller vettig precision. Ingen sänksåg slår ändå en bra bordssåg i precision och framför allt repeterbarhet. (mina referenser är F:l TS55 och F:l CS70)
Shimsa bottenplattan? Hur skulle det gå till menar du? Den är ju antagligen helt konvex.mattiasp skrev:Jag är övertygad om att man kan shimsa bottenplattan så att den blir oglapp. 24-klinga av bra kvalitet duger till det mesta. Frågan är om själva klingan är oglapp och axeln ovobblande. i så fall kan nog sågen leverera så länge den håller. Jag är inte helt negativ till sågen om man kan justera den så att den håller vettig precision. Ingen sänksåg slår ändå en bra bordssåg i precision och framför allt repeterbarhet. (mina referenser är F:l TS55 och F:l CS70)
kul att det går att inspirera! Mer bilder här:woodchuck skrev:
http://www.byggahus.se/forum/golv/184087-fiskbensparkett-sa-funkar-det-2.html
Nej.thomasx skrev:
Och jag håller med mattiasp, det bör gå att fixa till om man vill lägga någon timme på det.
Jag har nämligen också varit och kikat på både Scheppachen och Meecen. Som Bråkis skriver så är det helt klart samma såg, alla reglage osv exakt lika. Båda vickade på skenan exakt likadant.
Skenan är helt plan, sågens bottenplatta också.
Vickningen sker över mittre plastbanan på skenan, för längst från klingan saknas stöd och tyngdpunkten är lite väl nära den mittre plastbanan.
Så ifall man t.ex. limmade dit en tunn plast under sågens sula så kunde vickningen elimineras, men det gäller att finna exakt rätt tjocklek.
Sen förutom ev glapp i axeln så bör sågen även kunna justeras för att bli exakt 90° i snittet för att slutligen kunna börja vara i närheten av banan, jämfört med de riktiga sänksågarna.
kollade just på julas hemsida och fick se att dom sålde ett tillbehörskitt för 199 kr, då fick man ett par tippskydd som ska monteras mellan sågen och skenan. Är det någon som provat om glappet som nämns i tråden försvinner med monterade tippskydd?
Köpte den just innan jag läst det är inlägget. Trots allt är jag helt nöjd. Det är ju så att man får vad man betalar för och det är kändes som en rimlig nivå för det jag ska använda den till. En slöjdlärare har ju inte direkt guldbyxor...
Om man sätter en m8skruv med låsmutter i det lilla hålet till vänster på sågen bottenplatta går det alldeles utmärkt att få bort glappet. Konstigt att den inte är med från början?
Skenan är rak o fin fast kall som ormen när det är runt nollan i snickeriet. Men det går ju alltid att förvärma den lite.

Jämför med den tokbilliga cirkelsågen från Harald så är den här ju en dröm att jobba med. Det ska bli lite enklare inredningsprylar, det duger den gott till. Det är klart det hade varit bättre med en Festool men priset per sågsnitt blir ganska högt då...

Om man sätter en m8skruv med låsmutter i det lilla hålet till vänster på sågen bottenplatta går det alldeles utmärkt att få bort glappet. Konstigt att den inte är med från början?
Skenan är rak o fin fast kall som ormen när det är runt nollan i snickeriet. Men det går ju alltid att förvärma den lite.

Jämför med den tokbilliga cirkelsågen från Harald så är den här ju en dröm att jobba med. Det ska bli lite enklare inredningsprylar, det duger den gott till. Det är klart det hade varit bättre med en Festool men priset per sågsnitt blir ganska högt då...

Ja, det är inte helt rättvist att jämföra mot festool, och med tanke på hur smidigt det är så är den nog värd sina pengar ändå. Å festool är trots alla som höjer den till skyarna inte fulländad, som att man bara kan ställa in djupstoppet på hela millimetrar t.ex. å inte är den smidig att ställa in heller. (Tar skydd)Vidar skrev:
Vill inte starta något 'krig' men blev ändå nyfiken på vad som är svårt att ställa in på sågen. Föresten, för att ställa sågdjup mindre än hel mm så finns ett gängat hål där man med hjälp av en skruv kan finjustera sågdjupet, tror att det tom står i den 'utförliga' manualen don skickar med.
Till att börja med skrev jag inte att det var svårt, utan att det inte var smidigt, ganska stor skillnad imo.krijo1 skrev:
Men, du svarade ju själv, t.ex. att man behöver en skruvmejsel för att justera sågdjupet. Jag tror iofs att den är till för att kalibrera djupinställningen så det blir 12mm när man ställt 12mm, för den kommer ju helt off och med pilen mitt emellan skaldelarna. Som vissa andra i tråden tycker jag det är urdåligt på en så dyr och "exklusiv" pryl.
Svårt eller smidigt, men visst det är inte samma sak ordagrant men du förstod säkert vad jag menade. Varför är det så viktigt att det blir exakt? Men vad är det mer som inte är smidigt att ställa in, i ditt inlägg syftar du på två saker, dels djupet och sen någonting till
Glappet du påvisar i filmen är helt oväsentligt. Sågen glider på de röda remsorna och känns tight i sidled. När man gör sänkrörelsen kan jag inte riktigt förstå hur man ska kunna vingla så att glappet du visar på filmen påverkar sågningen...Bråkis skrev:Jag brukar hyra en Festool + 140cm-skena när jag ska göra sänksågsjobb. Det brukar kosta cirka 250 kr för en helg.
Men det har blivit några gånger, så jag tänkte jag skulle köpa en egen. Har gjort några försök på blocket men gått bet.
Så då bestämde jag att titta närmare på julas Meec-sänksåg.
1190 för sågen, plus 395 för en skena.
Fanns inget provex, att klämma på i butiken så jag köpte för att testa hemma.
För det första. Meec och Scheppach verkar vara samma, har folk tidigare sagt. Klingan på Meec är också märkt scheppach. Se här:
[bild]
Jag hade inget att såga men jag tänkte kolla hur skenan var. Den var så här:
[länk]
Som ni ser, glappig. Inget kul att jobba med. Jag lämnar tillbaka min och fortsätter hyra.
Bra verktyg är a och O för att det ska bli ett bra resultat och för att det ska vara kul att jobba. Det blir inte kul att jobba när man har sånt glapp!
Det är min åsikt.
/Bråkis
Jag har använt min i en månad och är nöjd. Satsen som säljes för att skarva skenorna med känns däremot väldigt rapplig.