23 340 läst ·
120 svar
23k läst
120 svar
Sänksåg - Beslutsångest
Låter som en rimlig orsak. Men i min hjärna snurrar då direkt tanken att när detta (eventuella) patent går ut så släpper Festool "The One Plunge Saw To Rule Them All"
Ännu en lame ursäkt för mig att inte få fingrarna ur...
Ännu en lame ursäkt för mig att inte få fingrarna ur...
Redigerat:
Efter några sporadiska tester utav ts55, som jag personligen tycktes kändes "basic" utan att egentligen imponera, så kändes den för dyr helt enkelt.
Kollade därför på makitan. Har aldrig provat den in action, men torrjuckade lite på affärn. Må hända det var ett slitet demo-ex(såg dock ny ut) för den kärvade i sänkningen och tycktes glida lite taskigt på skenan, man vill ju inte behöva ta i för att använda töcken precisonssåg.
Till sist bestämde jag mig för att gå all-in och satsa på mafell mt55. Den var dyr som attan, men shit vilken känsla. Den närmsta jämförelsen jag kan komma på då det gäller känsla och kvalite, är mina ford focus 01a vs audi a4 08a. Bil som bil. Eller?
Blir lika imponerad varje gång jag drrar igång sågen, sackar aldrig. Grym precision, smidig och bekväm helt enkelt. T o m skarvning utav skenorna fungerar felfritt varje gång, kontrollade från början mot rätskiva, men det var helt onödigt, iaf på mina 2,9m och 2 skarvar. Har 1600+800 samt vinkel-linjal på ca 400mm.
Det där med avsaknad klyvkniv var jag dock lite skeptisk till, men har ändrat mig. Har aldrig varit med om att en skiva klämmer då den alltid, i mitt fall iaf, ligger plant och stadigt på en offerskiva. Ska väl erkänna att jag dock aldrig sågat en spännig och kurvig k-plyfa eller klyvt en regel med mafellen, sådant har jag BYGG-såg till, alternativt typ vanlig handcirkel(med klyvkniv).
I mina ögon lever mt55 helt klart upp till förväntningarna och även det höga priset.
Tänk dock på att alla tillbehör är minst lika svindyra, så kalaset kan bli hur stort som helst.
Kollade därför på makitan. Har aldrig provat den in action, men torrjuckade lite på affärn. Må hända det var ett slitet demo-ex(såg dock ny ut) för den kärvade i sänkningen och tycktes glida lite taskigt på skenan, man vill ju inte behöva ta i för att använda töcken precisonssåg.
Till sist bestämde jag mig för att gå all-in och satsa på mafell mt55. Den var dyr som attan, men shit vilken känsla. Den närmsta jämförelsen jag kan komma på då det gäller känsla och kvalite, är mina ford focus 01a vs audi a4 08a. Bil som bil. Eller?
Blir lika imponerad varje gång jag drrar igång sågen, sackar aldrig. Grym precision, smidig och bekväm helt enkelt. T o m skarvning utav skenorna fungerar felfritt varje gång, kontrollade från början mot rätskiva, men det var helt onödigt, iaf på mina 2,9m och 2 skarvar. Har 1600+800 samt vinkel-linjal på ca 400mm.
Det där med avsaknad klyvkniv var jag dock lite skeptisk till, men har ändrat mig. Har aldrig varit med om att en skiva klämmer då den alltid, i mitt fall iaf, ligger plant och stadigt på en offerskiva. Ska väl erkänna att jag dock aldrig sågat en spännig och kurvig k-plyfa eller klyvt en regel med mafellen, sådant har jag BYGG-såg till, alternativt typ vanlig handcirkel(med klyvkniv).
I mina ögon lever mt55 helt klart upp till förväntningarna och även det höga priset.
Tänk dock på att alla tillbehör är minst lika svindyra, så kalaset kan bli hur stort som helst.
Appropå klyvkniven, tror jag läste i GDS nyligen när dom testade cirkelsågar... Dom hade fått reda på av tillverkarna att maskinerna är så motorstarka att det inte behövs längre, därför drog man inga minuspoäng för hajfenslösa sågar.:x
I skivmaterial så är risken för att materialet skall klämma minimal så nog därför en del skippat klyvkniven.
Enda skälet jag kan tänka mig till kommentarerna ovan.
Vad GDS skriver är bortom allt vett och sans, kan de inte skriva om barnvagnar istället?
Är ju för tusan just vid motorstyrka man vill ha klyvkniv.
/Kent
Enda skälet jag kan tänka mig till kommentarerna ovan.
Vad GDS skriver är bortom allt vett och sans, kan de inte skriva om barnvagnar istället?
Är ju för tusan just vid motorstyrka man vill ha klyvkniv.
/Kent
Som sagt, nej. Använder sågen till 90% skivor. Skall jag klyva virke(som egentligen alltid har spänningar i sig) har jag "grövre"-byggsågar för det ändamålet. I första hand klyv/byggsåg, sen vanlig cirkelsåg med kniv alt. sticksågen.Monterat skrev:
Saknaden av klyvkniv skulle kunna vara ursäkten att välja Festool (ett försök att nå nära Mafells kvalitet, men med klyvkniv, jag skulle aldrig köpa utan klyvkniv, det skulle vara i stil med att bara ta på sig bilbälte strax före olyckorna och däremellan köra utan). Jag tror inte Festool siktar på marknaden där de slår Mafell i "en till en", det skulle minska deras vinstmarginal att behöva slåss i det segment med extrem kvalitet de började sin bana i, deras mål är snarare att vara med i toppen bland de dyra och ta betalt för att de har en helhet (se bara hur mycket energi de lägger på att sälja lådor).Monterat skrev:
Det andra skälet skulle vara att till exempel en sänksåg från Festool (dock inte TS55) passar in i deras bordssågsbyggarkit och liknande.
--- Mats ---
Nu är vi off-topic, men vad får dig att vara så säker på att Festool inte siktar (och på vissa områden överträffar) Mafell? Du vet att de tidigare har tillverkat maskiner åt varandra? Mafell tillverkade tex of2000 åt Festool. Sen tillverkade Festool of2200, en maskin som grundligt piskar upp allt som Mafell har i fräsväg. Jag sitter här med Festool Domino och Mafell Duo-dowel framför mig. Trots att Mafellen är dyrare är det verkligen ingen tvekan om vilken jag skulle välja. Den stora skillnaden mellan Festool och Domino är snarare vilken kundgrupp man inriktar sig på - Festool är inriktade mot Schreiners (finsnickare som sysslade med mindre prylar, tex hyllor, skåp etc) och Mafell mot Zimmermans (finsnickare som bygger större saker, typ trappor).Mats Bengtsson skrev:Saknaden av klyvkniv skulle kunna vara ursäkten att välja Festool (ett försök att nå nära Mafells kvalitet, men med klyvkniv, jag skulle aldrig köpa utan klyvkniv, det skulle vara i stil med att bara ta på sig bilbälte strax före olyckorna och däremellan köra utan). Jag tror inte Festool siktar på marknaden där de slår Mafell i "en till en", det skulle minska deras vinstmarginal att behöva slåss i det segment med extrem kvalitet de började sin bana i, deras mål är snarare att vara med i toppen bland de dyra och ta betalt för att de har en helhet (se bara hur mycket energi de lägger på att sälja lådor).
Det andra skälet skulle vara att till exempel en sänksåg från Festool (dock inte TS55) passar in i deras bordssågsbyggarkit och liknande.
--- Mats ---
Jag tror att "finesskillnader" mellan Festool och Mafell snarare handlar om hur länge sedan respektive modell släpptes (TS55an är äldst av sänksågarna, MT55 en av de yngsta - men jag är inte säker på att jag skulle ha valt MT55 framför TS55 trots detta). Ett undantag gäller sticksågarna, där Carvex inte riktigt känns så bra som Mafells P1cc - dock har jag bara testat Carvexen (utan att bli väldigt övertygad).
Jag tror inte det är så farligt att vara off-topic, moderatorn här är bra, dessutom är det inte så off. Jag sa aldrig säker, jag sa tror, ingen kan veta något om framtiden. När jag sa det var det en känslomässig tanke baserat på hur jag tycker mig se Festool agera. Och då tänkte jag just på området Festool sågar. Nedan följer då en motivering av min känsla, istället beskriven med logiska tankar (hur kan man annars försöka förklara känslor?). Det ger säkert en cynisk bild av hur jag tror stora företag agerar, och kan få många ljusgröna anhängare att bli mer svarta runt om det gröna, så ta det för vad det är, ett försök att svara på en fråga. Det är ingen hemlighet att jag har gott om Festool, och att jag håller Dominon mycket mycket högt (dan gamla, innan de förlorade en patenststrid med det företag vi just nu pratar om, patent är till för tillverkarna, ine kunderna), likaså har jag två av deras fräsar som jag är mycket nöjd med, och en CMS som jag fortfarande kan bli tårögd över. Trots det tror jag inte Festool jobbar för att ge mig det bästa jag kan få, jag tror de jobbar för att få mig köpa nytt även när jag kunnat få något bättre mycket billigare (se bara mitt uppborrade hål på OF1400 modulen som gett mig en fräshiss, där de valde att släppa en ny platta, med en ny lyft, trots att allting redan fanns på plats hos alla existerande kunder och den nya lyften får folk att tro att den gamla inte hade kunnat användas för ändamålet). Bra indelning du gjorde mellan Festool och Mafell, den var användbar.Daniel_N skrev:Nu är vi off-topic, men vad får dig att vara så säker på att Festool inte siktar (och på vissa områden överträffar) Mafell? Du vet att de tidigare har tillverkat maskiner åt varandra? Mafell tillverkade tex of2000 åt Festool. Sen tillverkade Festool of2200, en maskin som grundligt piskar upp allt som Mafell har i fräsväg. Jag sitter här med Festool Domino och Mafell Duo-dowel framför mig. Trots att Mafellen är dyrare är det verkligen ingen tvekan om vilken jag skulle välja. Den stora skillnaden mellan Festool och Domino är snarare vilken kundgrupp man inriktar sig på - Festool är inriktade mot Schreiners (finsnickare som sysslade med mindre prylar, tex hyllor, skåp etc) och Mafell mot Zimmermans (finsnickare som bygger större saker, typ trappor).
Jag tror att "finesskillnader" mellan Festool och Mafell snarare handlar om hur länge sedan respektive modell släpptes (TS55an är äldst av sänksågarna, MT55 en av de yngsta - men jag är inte säker på att jag skulle ha valt MT55 framför TS55 trots detta). Ett undantag gäller sticksågarna, där Carvex inte riktigt känns så bra som Mafells P1cc - dock har jag bara testat Carvexen (utan att bli väldigt övertygad).
Tillbaka till varför om sågen: När man har något i bagaget har man problem jämfört med den som inte har något i bagaget. Man har en historik av saker man antingen kommer att supporta, eller får ge upp. Frågan är hur man gör det till en tillgång istället för till ett ok. Bästa sättet är att släppa något helt annat utan historiska ok, för att markera styrka genom bredd (Domino, Kapex, Rotex, DTS, ...) eller att släppa något stort och häftigt så alla kan se att den är bäst när de köper något svindyrt som inte egentligen är så bra som det kostar (dammsugare, OF1010, ...)
Festool har när det gäller sågen sin skena, som går igen till fräsen, inte minst för 32-mm hål. Den var en styrka, men utan patentet är den numera en fara. Farligt att uppgradera den utan att motivera varför (det gör man bäst genom att hävda att den kommande nya produkten bara behövs för vissa unika behov som passar till de nya produkternas arbetsområden, sedan successivt släpper man fler prylar till de nya och färre till de gamla (Basis, CMS, MFT)). De har en stark och fin 75a, och de har en klen men ändå omtyckt 55a. De har en fördel med att de har infällbar fällkniv, frågan är hur länge innan andra kan sätta på sådana med. Jämför med fräsarna, TS55an är gammal, men det är OF1010 med (också den ett resultat av ett samarbete). Ändå är 1010 kvar, istället har det kommit 1400 och 2200 (större och häftigare).
Så jo, det kommer att komma något nytt, men de har precis gjort sågklingorna till 55an smalare, en indikation i mitt huvud att de inte tänker komma med en häftig 55a, där de då skulle kämpa med den gamla skenan och ett troligen snart utgående fällkknivspatent. Istället skulle jag gissa att när de släpper nytt på sågsidan gör de det antingen som fräsen, de släpper en ännu häftigare 75a, eller mest troligt en ts85 eller vad den skall heta med en CMS modul som har zero-clearance (helhetserbjudande, i det köpsegmentet finns jag) och en tjockare skena (typ de har en speciell skena till sina byggsågar, AUP 1750). Då utnyttjar de hela sin marknadsstyrka, de gör något häftigt, och de bygger på de tillbehör de har som är starka på marknaden och svåra att konkurrera med, och de motiverar den nya skenan. De skulle troligen tilltala båda dina grupperingar ovan, och det skulle gå åt mycket för att konkurrera med dem (endast en bättre såg räcker inte). Till TS55 räcker det sedan med på sin höjd någon ny ratt av något slag för att markera att den är redan bäst, bara uppgradera, samt ett tillbehör som gör att den passar till nya skenan, och folk kommer att dregla efter TS85 och köpa TS55 för att den är prismässigt nåbar (det finns säkert många som har en OF1010 bara för att OF2200 är så himla häftig men för dyr). Jämför bilbranchen, hur många BMW 320 skulle säljas till det priset om det inte fanns BMW 750?
--- Mats ---
Det var ett väldigt tjat om de tunna klingorna och hur dåliga de skulle vara. Det är för sjutton två år sedan de gick över till endast 2,2mm klingor till TS55:an och det har inte medfört några problem med ostabila sladdriga klingor. Släpp detMats Bengtsson skrev:
Jag har inte sagt de är sladdriga. Jag tog att de gjorde sig besväret med att gå till smala klingor som en av anledningarna till varför jag inte tror de kommer med en uppgraderad TS55, vilket jag kan ha hur fel som helst om, det är bara min tro, jag har ingen inside och jag har inte googlat.phl skrev:
Jag trodde jag bara tagit upp det i en enda tråd tidigare, och den gången som ett exempel på att om de gått åt andra hållet hade alla som hade skenor kunnat behålla gummilisterna som de var och det hade fungerat kockrent, istället för att som nu behöva antingen ha ett glapp eller köpa nya lister för att anpassa sig till förändringen.
Hade du tagit upp att jag tjatat om att de sedan basis modulen inte längre håller på systemtänket hade jag erkänt mig skyldig till tjat direkt, de vet jag att jag nämnt lite oftare, så det försöker jag just nu att inte komma in på för ofta. :O
--- Mats ---
Tänkte närma mig ursprungs frågan igen.
Tänkte skillnaden mellan dessa tre maskiner då jag inte kan motivera ett sådant monster köp som Maffeln. Som ni ser i exemplet skilljer det ganska mycket om man tar Makitan från tyskland.
Festool TS 55 EBQ med 1400/2 skena i Sverige 4 999:- iTyskland ?
Makita SP6000 i Sverige med 1400 skena och tvingar 5199:- Tyskland 335 Euro med skena
DeWalt DWS520K i Sverige 4999:- + 1500 skena 799:- Tyskland 400 Euro med skena
Undrar även om det finns något bättre land än Tyskland att köpa ifrån.
Sidor jag tagit priser från:
http://www.toolab.se/?category_id=&item_id=SP6000KXX
http://www.shop-seltmann.de/makita-tauchsaege-sp6000k1-artikel-574-0-318.aspx
http://www.toolab.se/?item_id=DWS520K
http://www.shop-seltmann.de/dewalt-tauchkreissaege-incl-schiene-dws520kr-qs-artikel-3925-0-318.aspx
Tänkte skillnaden mellan dessa tre maskiner då jag inte kan motivera ett sådant monster köp som Maffeln. Som ni ser i exemplet skilljer det ganska mycket om man tar Makitan från tyskland.
Festool TS 55 EBQ med 1400/2 skena i Sverige 4 999:- iTyskland ?
Makita SP6000 i Sverige med 1400 skena och tvingar 5199:- Tyskland 335 Euro med skena
DeWalt DWS520K i Sverige 4999:- + 1500 skena 799:- Tyskland 400 Euro med skena
Undrar även om det finns något bättre land än Tyskland att köpa ifrån.
Sidor jag tagit priser från:
http://www.toolab.se/?category_id=&item_id=SP6000KXX
http://www.shop-seltmann.de/makita-tauchsaege-sp6000k1-artikel-574-0-318.aspx
http://www.toolab.se/?item_id=DWS520K
http://www.shop-seltmann.de/dewalt-tauchkreissaege-incl-schiene-dws520kr-qs-artikel-3925-0-318.aspx
För tips om hur man handlar i Tyskland kolla tysklandstråden.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-tips-foer-tysklands-shopping-av-verktyg.html
Skulle tro att du hittar makitan billigare i UK då jag har för mig att den tillverkas där.
Festool är ofta bra med tyska ebay handlare.
Frakten från UK är ofta högre än från Tyskland.
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-tips-foer-tysklands-shopping-av-verktyg.html
Skulle tro att du hittar makitan billigare i UK då jag har för mig att den tillverkas där.
Festool är ofta bra med tyska ebay handlare.
Frakten från UK är ofta högre än från Tyskland.
