Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
R RoAd skrev:
Nej, man kan gott tycka att klimathotet är vår viktigaste fråga just nu och samtidigt tycka att miljöpartiets lösningar är dåliga.

Precis som jag tycker invandring och integration är viktigt men att SDs lösningar är katastrofdåliga. Eller att välfärdsfrågan är något V ska hållas utanför.

Bara för att man skriker högst om ett ämne betyder inte det att man har rätt.
Om du tycker klimatförändringarna är vår viktigaste politiska fråga och tror att inrikespolitik i Sverige verkligen kan bidra på ett signifikant sätt att stoppa förändringarna, varför skulle du välja att rösta på de partier som har "sämst klimatpolitik" (utifrån den föreställningen), t ex M, KD eller SD?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du tycker klimatförändringarna är vår viktigaste politiska fråga och tror att inrikespolitik i Sverige verkligen kan bidra på ett signifikant sätt att stoppa förändringarna, varför skulle du välja att rösta på de partier som har "sämst klimatpolitik" (utifrån den föreställningen), t ex M, KD eller SD?
Nu blev det ju mycket politiska observationer men många av mina vänner är "vanliga moderater", av vana och ideologi, men de är inte antiintellektuella för det, tilltag som stora CO2-ökningar gör att de kommer att tvingas välja något annat parti och jag tror inte att det är unikt, det är nog en överhängande risk att regeringspartierna kommer bli straffade för detta, och andra liknande tilltag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu blev det ju mycket politiska observationer men många av mina vänner är "vanliga moderater", av vana och ideologi, men de är inte antiintellektuella för det, tilltag som stora CO2-ökningar gör att de kommer att tvingas välja något annat parti och jag tror inte att det är unikt, det är nog en överhängande risk att regeringspartierna kommer bli straffade för detta, och andra liknande tilltag.
Jaha, jag känner många som röstar på M och ingen känner sig besvärad av vår ”nya” klimatpolitik….

• Gilla
Ec1 och 3 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, jag känner många som röstar på M och ingen känner sig besvärad av vår ”nya” klimatpolitik….
Nä, det är såklart anekdotiskt så jag gjorde inte anspråk på att omfatta alla, min gissning kvarstår dock, att ju mer extrem politik som går på tvärs mot etablerad kunskap man genomdriver, ju större kil drivs det in mellan partiet och väljare som inte lever på det sättet.

Claes Sörmland
D djac skrev:
Så inte ens dina vänner sätter klimatfrågan överst på den politiska agendan. Jag tror du just argumenterade för det jag försöker säga.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har heller inte hört någon kritik från det hållet. Men vänsterfolk i min omgivning är mycket upprivna och besvikna.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
Extremt dåligt argument. Även om man inte skulle uppskatta en handfull av dina exempel så betyder det inte per automatik att nuvarande åtgärder är något slags facit på hur det måste vara och att folk måste acceptera det. Det kommer bli ett sedvanligt krig runtom i världen långt innan folk går med på denna utveckling.

Har inget emot företag som arbetar med CCS, fossilfritt stål, miljöbränsle etc. Så länge deras experiment inte landar på vår skattesedel så är jag helt nöjd.
Jag har inte påstått att nuvarande åtgärder, vilka de nu skulle vara, är hur det måste vara.
Vilken utveckling är det som folk ska gå med på, att klimatet blir allt sämre för mänskligheten?
Alltså det är rätt obegripligt vad du menar egentligen.

Någon kommer ju att betala för nya produkter på något sätt, precis som folk har betalat för värmepumpar etc. vilka ju knappt fanns innan 80-talet men nu är väldigt vanliga.

D
Så inte ens dina vänner sätter klimatfrågan överst på den politiska agendan. Jag tror du just argumenterade för det jag försöker säga.
Det tror jag inte, jag undrar hur många som verkligen gör det men de flesta klara att kombinera ett miljö och klimathänsyn med sina andra tankar, att fanatiskt driva på för att öka utsläppen, bara för att man kan, går nog bara hem hos en begränsad del av befolkningen. Det är som vanligt, normalfördelningen gäller, väldigt få är beredda att offra allt för miljön och detsamma gäller de som är beredda att offra all miljö. Inget konstigt, de flesta är normala och det är onormalt att vilja göra mer skadliga handlingar mot liten eller ingen vinning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
I en parlamentarisk demokrati som vår är det rösten på parti som avgör hur man tar ställning i enstaka frågor. Vi har nästan inga direkta val som beslutar om enskilda frågor.
Det håller jag inte alls med, det är ju för att folk tar ställning i enstaka frågor på egen hand och driver de åsikterna som partier byter åsikt. Aldrig hört talas om gräsrotsrörelser, tänkt på hur allmän och lika rösträtt och varför förskoleverksamheten växte fram, varför alla partier började prata miljöpolitik när miljöpartiet växte osv.?

Direkta val om enskilda frågor är något helt annat.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
BirgitS
Storstockholm ca 2,4 milj. Stockholm stad ca 0,9 milj.
Det är mycket mer än själva Stockholms stad som är stad.

R
Skrev ingenting om hur jag tror att svensk inrikespolitik påverkar världsläget. Håll dig till vad jag faktiskt skrev: att man inte alls måste tycka att MP har bäst klimatpolitik bara för att man anser klimathotet vara vår tids viktigaste fråga.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte påstått att nuvarande åtgärder, vilka de nu skulle vara, är hur det måste vara.
Vilken utveckling är det som folk ska gå med på, att klimatet blir allt sämre för mänskligheten?
Alltså det är rätt obegripligt vad du menar egentligen.

Någon kommer ju att betala för nya produkter på något sätt, precis som folk har betalat för värmepumpar etc. vilka ju knappt fanns innan 80-talet men nu är väldigt vanliga.
Utvecklingen jag talar om är fördelningspolitik, i vilken form den nu än uppenbarar sig. Dvs att vi i Sverige med flera andra länder ska "få det sämre" (dyrare, kallare, mindre mat, specifik mat, mindre bil, mindre frihet). Kort och gott en standard sämre mätt med vad vi har idag. Det är ju ett klassiskt vänstertänk att ta fram de "rika" och ge till "de fattiga" fast nu på klimatnivå. Världen är inte så solidarisk och sådana åtgärder kommer som sagt att leda till folkligt uppror, krig om det är så och sådana medel har min fulla sympati ifall makthavarna inte är lyhörda.

Vanliga företag m.m. som utvecklar sina produkter med sin R.D. bekostas av produkten och konsumenterna. Inte genom skattesedeln!

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Det tror jag inte, jag undrar hur många som verkligen gör det men de flesta klara att kombinera ett miljö och klimathänsyn med sina andra tankar, att fanatiskt driva på för att öka utsläppen, bara för att man kan, går nog bara hem hos en begränsad del av befolkningen. Det är som vanligt, normalfördelningen gäller, väldigt få är beredda att offra allt för miljön och detsamma gäller de som är beredda att offra all miljö. Inget konstigt, de flesta är normala och det är onormalt att vilja göra mer skadliga handlingar mot liten eller ingen vinning.
Nu börjar vi närma oss varandra i beskrivningen av verkligheten. Och för att återknyta till varför jag länkade till pollofpolls.se när du gjorde märkliga uttalanden om vad folket egentligen tycker. Nej, de tycker inte egentligen något annat än de har röstat på utan de ser klimatfrågan som en stor och svår fråga bland andra stora svåra frågor. Detta representeras väl i partiopinionen och utfallen i val.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Det är mycket mer än själva Stockholms stad som är stad.
"Innerstad" var det. Mycket mindre skulle jag säga. De stora områdena i väst och syd är t ex del av kommunen men är knappast innerstad.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Abuquir Abuquir skrev:
När tror ni detta Vindkraftverk blir CO2 neutralt?
Hitta det mitt ute i Nordsjön vid Ekofisk fältet om jag inte minns fel, i Augusti 2022. Det kom ifrån Norge och var antagligen på väg till England. Notera de 3 båtarna som drar/ släpar detta vindkraftverket.
Och för att inte prata om vilka undersökningar man måste göra med UXO (Unexploded ordonances), Sidescan sonars och Magnetometrar innan man sätter de på plats.
Jag har bland annat gjort Kriegers Flak II och Hässlö park på Dansk sektor. Det går åt djävligt mycket diesel för att Miljö mupparna skall kunna kalla detta en hållbar utveckling åt fossilfritt!
Det är klart att man kan helt sluta att tillverka nya kraftverk av något slag och fortsätta att elda fossila bränslen. För du tror väl inte att ett bygge av ett kärnkraftverk inte innebär några koldioxidutsläpp?
Massor av betong, som under produktionen släpper ut en massa koldioxid, går det åt till ett sånt bygge.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.