Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
D djac skrev:
Jag vet såklart inte vad "folket" önskade men jag tror absolut inte det var detta, några få gjorde såklart det men de flesta andra vill nog inte hade så här och en hel del är nog ganska okunniga och har bara låtit det gå.
Vi har ju ändå regelbundna opinionsundersökningar som man kan stämma av sin egen världsbild mot.

• Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det beror på ökade transporter efter pandemin. Med lägre priser skulle det öka ännu mer.

Jag är fullt medveten om att vissa ”måste” köra bil. Jag är en av dem. Men de höga priserna påverkar ändå. Jag minskar körandet något, skaffar snålare bil och lättar på gasen. Att priset inte har någon effekt är helt fel.
Det är klart pandemin spelar in då minskade antalet bilar rejält på vägarna...
Det kanske går att minska antalet resor om fler tjänstemän jobbar hemma också. nu finns det någon 51% regel om att arbeta hemma eller på kontor skattemässigt... Men det påverkar inte resorna efter jobbet och har man jobbat hemma hela dagen så kanske man tar en tur i bilen efter jobbet isället.

Jag är ganska säker på att många av de som måste köra bil och kör många mil per år optimerar sina resor och väljer en snålare bil mm, detta oavsett om bränslet kostar 18 eller 22 kr/litern. Givetvis håller jag med om att högre pris ger större motivering till att göra besparande åtgärder.

Efter som vi i Sverige var ganske ensama om att ha en så hög reduktionsplikt så borde den extra kostnaden ha landat på skattebetalarna i stort, inte på bränslepriset.
Med modellen vi hade fanns inget val medans i endel andra länder kunde man tanka HVO eller Diesel utan förhöjd reduktionsplikt.

Redigerat:
  • Gilla
sandos och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Alla som har barn kan sluta prata om miljön. Det finns ingenting någon utan barn kan göra för att bidra med 1% av utsläppen som de med barn orsakat. Vet inte om du har barn men för min del är det bara den mycket mycket lilla delen av miljörörelsen som förespråkar att man inte skaffar barn alls som faktiskt är trovärdiga i sin övertygelse.

Resten handlar mer om att man vill förbjuda olika saker man personligen inte gillar eller värdesätter för att verka "god" och känna att man gör något bra.

Det är ju samma sak med hela miljörörelsen som inte gillar kärnkraft. Hur kan man ens vara mot utsläpp och inte gilla kärnkraft? Det är liksom bara ett bevis på att det handlar om ideologi eller nåt annat än utsläpp iaf.
Ett vettigt inlägg då jag tycker likadant.
Med tanke på att jordens befolkning ökar med ca 200 000 personer per dygn så utgår jag från att de mest gapiga förespråkarna i Sverige för att vi skall göra mera tillhör dem som inte skaffar eller planerar att skaffa barn, för det är det enda som kan påverka jorden i en bättre riktning.

Det som behövs är att minska befolkningen globalt, men det vill ingen ens höra talas om eller ta tag i.
Det är tabu att ens tänka tanken på minskad befolkning, istället ska vi låtsas som att det inte är ett problem och istället hitta plåsterlösningar och tro att planeten klarar ett par miljarder till eller fler innan kollapsen kommer.

Själv som landsbygdsbo utan tendenser till överbefolkning är jag glad att politiker för en gångs skull gör vad de lovat, och inte utgår från att alla har 5 minuter till T-banan.

• Gilla
MONTREAL och 20 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Vi har en mack som säljer B0 här i stan så har gjort ett test med att tanka det nu tillsammans med en cetanhöjjare och det ser ut att kunna dra lite mindre jämfört med b7 från ok. Sen verkar den vilja regenerera partikelfiltret mer sällan på b0. Vilket drar ner på åtgången också.
Det stämmer att det finns mackar med B0, vi har också en här i närområdet som säljer B0.

RoTe
Hurra! Nu ska jag ut och bränna bensin bara för att jag kan! Eller inte... Tänker fortsätta promenera till jobbet och köra till min mor i ungefär samma intervall...

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror säkert att det förekommer men jag tror också att det är en grov underskattning av väljarna, medvetenheten ökar och här handlar det nog främst om att man vill fånga lite väljare på marginalen.
Ibland är man fel på bollen helt enkelt, det gäller även dig. Du verkar vara lite offside gällande vad andra tycker och tänker i denna fråga.

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 10 till
  • Laddar…
P
Det är för billigt.
De skulle höjt till 30 spänn och sen gjort ett riktigt avdrag för den som är tvingad att köra bilen till jobbet.

Då blir vi av med okynneskörning.

🍿🍿🍿🍿🍿🍿🫠🫠

• Haha
  • Gilla
  • Arg
kisumisu och 8 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ibland är man fel på bollen helt enkelt, det gäller även dig. Du verkar vara lite offside gällande vad andra tycker och tänker i denna fråga.
Kanske, eller tvärtom, jag tror detta kommer spä på problemen för några inblandade partier

• Haha
CM1234
  • Laddar…
Claes Sörmland
mikethebik mikethebik skrev:
Det är tabu att ens tänka tanken på minskad befolkning, istället ska vi låtsas som att det inte är ett problem och istället hitta plåsterlösningar och tro att planeten klarar ett par miljarder till eller fler innan kollapsen kommer.
Prognoserna talar sen rätt länge för att populationen på jorden snart kommer att nå sin peak. Så fort vi människor får tillräckligt välstånd så inser vi att många barn är negativt för våra bekväma liv och så drar vi ned till 0-2 barn. I Europa är vi redan där, vår stora geopolitiska utmaning är att vi saknar arbetskraft p g a att befolkningen snabbt åldras. Tyskland har kämpat sedan 80-talet med detta. Japan är redan helt inne i denna åldrade värld med brist på arbetskraft. Lustigt nog har man löst det på helt olika sätt - Tyskland med invandring och Japan med att utlokalisera sin produktion till andra länder. Ta en titt på lilla gen Z och se vilket öde Sverige kommer att gå rätt snart. Företag och organisationer kämpar redan med att hitta någon ung att anställa.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är populärt att säga det. Men så ser inte verkligheten ut.
Så du menar att jag far med osanning?
Vet med mig att vi alla är olika och har olika förutsättningar vilket påverkar våra beslut. Själv tänker jag igenom mina beslut ordentligt och när vi fått ökade levnadskostnader så har även jag sett över utgifterna men några saker är i stort oförändrade som resvanor, matinköp m.m.
...MEN jag lever ju tydligen inte i verkligheten.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är populärt att säga det. Men så ser inte verkligheten ut.
Jag har inte kört mindre när dieseln har varit dyr och kommer inte köra mer nu när den blivit billigare.

• Gilla
MONTREAL och 16 till
  • Laddar…
Farstatjej90
D djac skrev:
Jag tror säkert att det förekommer men jag tror också att det är en grov underskattning av väljarna, medvetenheten ökar och här handlar det nog främst om att man vill fånga lite väljare på marginalen.
Vilket otroligt nedsättande inlägg. Om man "förstår" och är "medveten" så tycker man som du och om man inte gör det så är man då motsatsen eller?

Och så undrar dom varför MP har 4%. Det är full kampanj i alla nationella och internationella medier - ingen annan fråga är så aktuell som klimatet. Och partiet som gått all in på den frågan klarar sig knappt in i riksdagen.

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 21 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Prognoserna talar sen rätt länge för att populationen på jorden snart kommer att nå sin peak. Så fort vi människor får tillräckligt välstånd så inser vi att många barn är negativt för våra bekväma liv och så drar vi ned till 0-2 barn. I Europa är vi redan där, vår stora geopolitiska utmaning är att vi saknar arbetskraft p g a att befolkningen snabbt åldras. Tyskland har kämpat sedan 80-talet med detta. Japan är redan helt inne i denna åldrade värld med brist på arbetskraft. Lustigt nog har man löst det på helt olika sätt - Tyskland med invandring och Japan med att utlokalisera sin produktion till andra länder. Ta en titt på lilla gen Z och se vilket öde Sverige kommer att gå rätt snart. Företag och organisationer kämpar redan med att hitta någon ung att anställa.
Ung med kompetens nog för att utföra arbetet för tilläggas. Arbetskraft finns det gott om i Sverige, kompetensen är det värre med.

• Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
RoTe
G Ganescha skrev:
Ung med kompetens nog för att utföra arbetet för tilläggas. Arbetskraft finns det gott om i Sverige, kompetensen är det värre med.
Ingen vill/kan ta kostnaden för kompetensutvecklingen heller.

useless useless skrev:
Jag har inte kört mindre när dieseln har varit dyr och kommer inte köra mer nu när den blivit billigare.
Exakt, för det är fortfarande för dyrt. Men dom små slantarna som man tjänar på denna sänkning kommer väl till pass för t ex den höjda el skatten för i år. Välkommet.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.