Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
mikethebik mikethebik skrev:
Det är få som bryr sig ett skit vad vi i lilla Sverige gör, det är nog bara Per Bolund och hans följe som tror att Sverige är avgörande för planeten.
Bolund har ju gett upp eller vad det heter så inte ens han verkar bry sig längre...

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
mnils skrev:
Bolund har ju gett upp eller vad det heter så inte ens han verkar bry sig längre...
Hoppas han tar Hellden med sig i sitt "uppgivande" också, men ett stort strömavbrott under några dagar i kylan kanske får även de mest blåögda att vakna.
Inget jag hoppas på dock, då blir väl husen fulla hos de flesta av oss på landsbygden där värmen inte är ett bekymmer även vid längre strömavbrott, går lite mera ved bara...

• Gilla
  • Haha
johnjensen och 4 till
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Möjligt att det får en minskad effekt med högt pris, men de flesta behöver ändå göra alla sina resor avsett pris på drivmedlet och uppenbarligen minskar du ju bara din egen konsumtion av fossilbränsle när det blivit billigt tanka HVO.
Nej, det påverkar ändå. Val av bil, val av pendlingsavstånd, incitament att åka kollektiv eller samåka, köra mjukare, minska antalet resor där det går. Så ett högt pris ger definitivt effekt i sig.

H HSP skrev:
När då? Vart regleras detta för äldre fastigheter?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/
H HSP skrev:
Så du menar det går bra och att det inte behövs förstärkning av elanslutningen i nedanstående exempel. Husen nedan finns i verkligheten.

Ett fjärrvärmeuppvärmt äldre bostadshus med 40 lägenheter, tvättstuga elnätsanslutning på 80A.
30st parkeringsplatser.

Eller att ett fjärrvärmeuppvärmt rotat likadant bostadshus med 40 lägenheter med mekanisk ventilation, tvättstuga och hiss med en elanslutning på 160A
30st parkeringsplatser.
Man klarar sig ganska långt med befintlig anslutning efter som lasten till laddning kan styras.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Om de nu behåller 10% etanol i bensinen varför sänker de då priset?

Jag gissar för övrigt att bensin och diesel blandas ut i Sverige vid de svenska raffinaderierna.
Etanol är billigare än bensin

B Brevduva skrev:
Etanol är billigare än bensin
Per liter ja, men inte per mil.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
johnjensen johnjensen skrev:
Kostar fortfarande 7-8 kr mer per liter än innan inflationen satte fart. Det är fortfarande dyrt att köra bil. Min står för det mesta och använder cykel eller som nu när det är kallt, fötterna. Blir många goa hälso-mil i månaden. Kör jag bil så kör jag i föreskriven hastighet för att spara pengar men får då långa köer efter mig av folk som har råd att gasa på... så kanske ändå att bensinen är för billig för de flesta.
De som måste köra bil kommer göra det oavsett vad drivmedlet kostar, men det finns ju roligare saker lägga sina pengar på än dyrt drivmedel.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men du köper bränsle per liter, inte per mil.

• Gilla
Brevduva och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det påverkar ändå. Val av bil, val av pendlingsavstånd, incitament att åka kollektiv eller samåka, köra mjukare, minska antalet resor där det går. Så ett högt pris ger definitivt effekt i sig.
Det är möjligt det påverkar, men för många finns det inget val än fortsätta ta bilen oavsett vad drivmedlet kostar. Eller tror du majoriteten av alla bilister är ute och nöjeskör?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nej, det tror jag inte. Men det har ändå viss påverkan. Främst på lite sikt. Valet man gör när det är dags att bytabil. Incitamentet att hitta andra alternativ som tex samåkning och kollektivtrafik ökar.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men du köper bränsle per liter, inte per mil.
Du brukar ha mer genomtänkta inlägg än det här, så jag är övertygad att du också förstår att det är kostnaden för en given distans som är viktigt. Annars kan vi ju lika gärna tanka bilen med vatten, man kommer inte långt, men billigt blir det!

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Nu var ju frågan varför man väljer att blanda in max andel etanol trotts att man inte måste.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
A ajn82 skrev:
Du brukar ha mer genomtänkta inlägg än det här, så jag är övertygad att du också förstår att det är kostnaden för en given distans som är viktigt. Annars kan vi ju lika gärna tanka bilen med vatten, man kommer inte långt, men billigt blir det!
Fast här var ju frågan varför priset vid pumpen sänktes och det har såklart inget att göra med hur långt man kommer på en liter E85 vs en liter bensin.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fasthet var ju frågan varför priset vid pumpen sänktes och det har såklart inget att göra med hur långt man kommer på en liter E85 vs en liter bensin.
Sant

Fairlane
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Der beror ju på vad de olika kostar.
Det kan vara både billigare och dyrare per mil med etanol jämfört med bensin. För många år sen åkte vi till fjällen med en bil som kunde köra på både E85 och bensin. E85 kostade då 9,99 kr/liter och bensinen 15,99 kr/liter. Även om bilen drog 30% mer med E85 i tanken var det givetvis billigare per mil med E85. Vid andra tillfällen har bensinen till och med varit dyrare per liter och då är det givetvis billigare per mil att köra på bensin.

En lite återanvändning av äldre material…

jag tittade på prisutvecklingen på bensin och diesel sedan 1980 (drivkraft sverige). Kompletterade med SCBs KPI. Gjorde därefter en justering mot förbrukning för en bensin och dieselbil (naturvårdsverket). Allt i dagens penningvärde.
vad man ser är ju att dieselbilen blivit dyrare i direkta drivmedelspriser. Före 2005-ich straffskattades dieselbilarna (har inte kollat upp exakt när det avskaffades). Bensinbilar lite upp och ner. Nu 2021/2022 är ju allt mer upp och 2022 är bara första månaderna av året.

Linjediagram som visar KPI-indexerade bränslekostnader för bensin och diesel per mil över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.