92 064 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hoppas han tar Hellden med sig i sitt "uppgivande" också, men ett stort strömavbrott under några dagar i kylan kanske får även de mest blåögda att vakna.mnils skrev:
Inget jag hoppas på dock, då blir väl husen fulla hos de flesta av oss på landsbygden där värmen inte är ett bekymmer även vid längre strömavbrott, går lite mera ved bara...
Nej, det påverkar ändå. Val av bil, val av pendlingsavstånd, incitament att åka kollektiv eller samåka, köra mjukare, minska antalet resor där det går. Så ett högt pris ger definitivt effekt i sig.A Akerfeldt skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/regler-om-byggande/laddning-av-elfordon/H HSP skrev:
Man klarar sig ganska långt med befintlig anslutning efter som lasten till laddning kan styras.H HSP skrev:Så du menar det går bra och att det inte behövs förstärkning av elanslutningen i nedanstående exempel. Husen nedan finns i verkligheten.
Ett fjärrvärmeuppvärmt äldre bostadshus med 40 lägenheter, tvättstuga elnätsanslutning på 80A.
30st parkeringsplatser.
Eller att ett fjärrvärmeuppvärmt rotat likadant bostadshus med 40 lägenheter med mekanisk ventilation, tvättstuga och hiss med en elanslutning på 160A
30st parkeringsplatser.
De som måste köra bil kommer göra det oavsett vad drivmedlet kostar, men det finns ju roligare saker lägga sina pengar på än dyrt drivmedel.johnjensen skrev:
Kostar fortfarande 7-8 kr mer per liter än innan inflationen satte fart. Det är fortfarande dyrt att köra bil. Min står för det mesta och använder cykel eller som nu när det är kallt, fötterna. Blir många goa hälso-mil i månaden. Kör jag bil så kör jag i föreskriven hastighet för att spara pengar men får då långa köer efter mig av folk som har råd att gasa på... så kanske ändå att bensinen är för billig för de flesta.
Det är möjligt det påverkar, men för många finns det inget val än fortsätta ta bilen oavsett vad drivmedlet kostar. Eller tror du majoriteten av alla bilister är ute och nöjeskör?D Daniel 109 skrev:
Nej, det tror jag inte. Men det har ändå viss påverkan. Främst på lite sikt. Valet man gör när det är dags att bytabil. Incitamentet att hitta andra alternativ som tex samåkning och kollektivtrafik ökar.
Du brukar ha mer genomtänkta inlägg än det här, så jag är övertygad att du också förstår att det är kostnaden för en given distans som är viktigt. Annars kan vi ju lika gärna tanka bilen med vatten, man kommer inte långt, men billigt blir det!D Daniel 109 skrev:
Nu var ju frågan varför man väljer att blanda in max andel etanol trotts att man inte måste.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Fast här var ju frågan varför priset vid pumpen sänktes och det har såklart inget att göra med hur långt man kommer på en liter E85 vs en liter bensin.A ajn82 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
Der beror ju på vad de olika kostar.Tomtom79 skrev:
Det kan vara både billigare och dyrare per mil med etanol jämfört med bensin. För många år sen åkte vi till fjällen med en bil som kunde köra på både E85 och bensin. E85 kostade då 9,99 kr/liter och bensinen 15,99 kr/liter. Även om bilen drog 30% mer med E85 i tanken var det givetvis billigare per mil med E85. Vid andra tillfällen har bensinen till och med varit dyrare per liter och då är det givetvis billigare per mil att köra på bensin.
En lite återanvändning av äldre material…
jag tittade på prisutvecklingen på bensin och diesel sedan 1980 (drivkraft sverige). Kompletterade med SCBs KPI. Gjorde därefter en justering mot förbrukning för en bensin och dieselbil (naturvårdsverket). Allt i dagens penningvärde.
vad man ser är ju att dieselbilen blivit dyrare i direkta drivmedelspriser. Före 2005-ich straffskattades dieselbilarna (har inte kollat upp exakt när det avskaffades). Bensinbilar lite upp och ner. Nu 2021/2022 är ju allt mer upp och 2022 är bara första månaderna av året.
jag tittade på prisutvecklingen på bensin och diesel sedan 1980 (drivkraft sverige). Kompletterade med SCBs KPI. Gjorde därefter en justering mot förbrukning för en bensin och dieselbil (naturvårdsverket). Allt i dagens penningvärde.
vad man ser är ju att dieselbilen blivit dyrare i direkta drivmedelspriser. Före 2005-ich straffskattades dieselbilarna (har inte kollat upp exakt när det avskaffades). Bensinbilar lite upp och ner. Nu 2021/2022 är ju allt mer upp och 2022 är bara första månaderna av året.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder