92 064 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ni som tycker att det är så bra att vi i Sverige skall späka oss mer och mer för att "göra något", föregår ni själva med gott exempel, t.ex använd kläderna tills de är utslitna, drar ner värmen till minimum i huset och stänger de rum ni inte behöver, cyklar gör ni förstås i ur och skur för bil har ni förstås inte.
Utlandsresor har ni heller inte gjort sedan klimatalarmismen gjorde sitt intåg, kött går bort osv osv.
Eller är det bara andra som skall göra mer?
Och under tiden vi tjabbar i den här tråden har Jordens befolkning ökat med 1000 000.
Så länge som befolkningen ökar på planeten med i nuvarande takt 7-8 Sverige varje år så spelar det absolut ingen som helst roll vad vi gör här, det är väldigt enkel matematik.
Därmed inte sagt att vi inte skall bry oss, men man undrar när alla idealister skall inse att Sverige inte är världen.
Det är få som bryr sig ett skit vad vi i lilla Sverige gör, det är nog bara Per Bolund och hans följe som tror att Sverige är avgörande för planeten.
Utlandsresor har ni heller inte gjort sedan klimatalarmismen gjorde sitt intåg, kött går bort osv osv.
Och under tiden vi tjabbar i den här tråden har Jordens befolkning ökat med 1000 000.
Så länge som befolkningen ökar på planeten med i nuvarande takt 7-8 Sverige varje år så spelar det absolut ingen som helst roll vad vi gör här, det är väldigt enkel matematik.
Därmed inte sagt att vi inte skall bry oss, men man undrar när alla idealister skall inse att Sverige inte är världen.
Det är få som bryr sig ett skit vad vi i lilla Sverige gör, det är nog bara Per Bolund och hans följe som tror att Sverige är avgörande för planeten.
Värmer offerkoftan gott i vintervädret?mikethebik skrev:
Ni som tycker att det är så bra att vi i Sverige skall späka oss mer och mer för att "göra något", föregår ni själva med gott exempel, t.ex använd kläderna tills de är utslitna, drar ner värmen till minimum i huset och stänger de rum ni inte behöver, cyklar gör ni förstås i ur och skur för bil har ni förstås inte.
Jag höll utsläppen på samma nivå i beräkningen, jag räknade bara på befolkningsökningen haft för påverkan på utsläppen så jag förstår inte riktigt din poäng. Problemet är väl snarare förövrigt att det är få områden av Sveriges storlek som bara har tio miljoner invånare.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
2020 går ju inte så bra att jämföra med pga. pandemin som gjorde att många inte behövde åka till jobbet.K Kane skrev:
2019 - 2022 ser väl ut som en nedgång med närmare 10 % på bensinen, inte så platt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Det måste ju i stor utsträckning bero på vad det är för vara. Något som där produceras lokalt för hand utan hjälp av maskiner t.ex. mat för lokalt ätande bör väl rimligen ha lägre utsläpp än mat som produceras i Sverige med hjälp av traktorer, importerad konstgödsel, lastbilar till konsument.B Byggmarodören skrev:Om man mäter utsläpp kontra produktion så ligger vi mycket bättre till än länderna i Afrika tex. Har för mig det är typ 5x högre utsläpp mot 10x mer produktion (avrundat), så vi är betydligt effektivare på använda resurserna.
Det borde vara ett minst lika intressant mått som absoluta utsläpp, ivarjefall tycker jag effektivitet är högst relevant när man mäter hur miljövänlig man är.
Jag är inte så säker på det när det gäller bränslepriser då priset redan är kännbart högt för de flesta redan vid 17-18 kr/liter. Jag tror det är få som inte redan dragit ner sin körning så mycket de tycker det är möjligt och alla jag hör som får frågan, inklusive vår egen familj, kommer inte köra mer nu när priset sänks. Lika lite kunde vi köra mindre när soppan kostade 28 kr/liter, det gjorde bara ännu ondare i plånboken.D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Jag kanske framstår som mer radikal än jag är men jag har absolut blivit mer medveten och tänker på de här frågorna i min konsumtion och vanor, jag cyklar faktiskt oftare till affären idag än förr tex, så den fick du.mikethebik skrev:
Att, som i detta ämne, öka utsläppen bara för att vara motvalls gillar jag inte, att dessutom missa sina utsläppsmål tycker jag är dåligt och falsariet att man ska öka järnet nu för att över en natt vid ett senare tillfälle gå till noll är en ren lögn såklart.
Ja, då är du unik, varje ICA-handlare i landet vet att sänkta priser ökar försäljningen, och de är inte de vassaste knivarna..M Myckling skrev:Jag är inte så säker på det när det gäller bränslepriser då priset redan är kännbart högt för de flesta redan vid 17-18 kr/liter. Jag tror det är få som inte redan dragit ner sin körning så mycket de tycker det är möjligt och alla jag hör som får frågan, inklusive vår egen familj, kommer inte köra mer nu när priset sänks. Lika lite kunde vi köra mindre när soppan kostade 28 kr/liter, det gjorde bara ännu ondare i plånboken.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Lägre priser leder t.ex. till att en (till/längre etc.) bilsemester plötsligt ryms i semesterbudgeten.M Myckling skrev:Jag är inte så säker på det när det gäller bränslepriser då priset redan är kännbart högt för de flesta redan vid 17-18 kr/liter. Jag tror det är få som inte redan dragit ner sin körning så mycket de tycker det är möjligt och alla jag hör som får frågan, inklusive vår egen familj, kommer inte köra mer nu när priset sänks. Lika lite kunde vi köra mindre när soppan kostade 28 kr/liter, det gjorde bara ännu ondare i plånboken.
det är ju en siffra som EJ inkluderar bl.a. importerad konsumtion, där vi som rikt land bla köper prylar som produceras från andra länder och transporteras tvärs över jorden. Inkluderas detta hamnar vi på ca 8,5 ton/pers o år. 3,2 ton är ju våra territoriella utsläpp 48 miljoner ton/Sveriges befolkningen. Detta kan jämföras med att det kan accepteras ett utsläpp på 2 ton per person, dvs det som de flesta ger upphov till av sitt ätande. Äta snålt o klokt vegansk minskar utsläppen (mer än halveras), men det är en stor omställning för de flesta av oss. Jag börjar bli allt mer övertygad att vi måste ha betydligt färre personer på jorden, för att dels klara CO2-målen, men även klara biologiska mångfalden o även naturresurser.Fairlane skrev:
Men är vi ett av världens renaste länder när det gäller utsläpp av CO2 per capita?
Det finns många länder som släpper ut mer CO2 per capita än Sverige, framförallt oljeländer, men jämfört med den fattigare delen av världen, där många säger att vi istället skulle lägga krutet, så släpper vi ut mer.
Enligt Utrikespolitiska Institutets lista (länk) så ligger Sverige på plats 80 av 188, där landet på förstaplats (Qatar) är det som släpper ut mest per capita. den listan tyder inte på att vi är bland världens renaste, utan någonstans i mitten. Om den listan är korrekt vet jag inte, det erkänner jag utan omsvep, men jag funderar lite på när folk säger att det är bättre att vi satsar pengarna i de fattiga länderna för att få ner koldioxidutsläppen (andra utsläpp och andra problem, absolut).