Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P paralun skrev:
fokusera på det som är viktigt
Och vad är det som är viktigt?

Fairlane Fairlane skrev:
Men är vi ett av världens renaste länder när det gäller utsläpp av CO2 per capita?

Det finns många länder som släpper ut mer CO2 per capita än Sverige, framförallt oljeländer, men jämfört med den fattigare delen av världen, där många säger att vi istället skulle lägga krutet, så släpper vi ut mer.
Enligt Utrikespolitiska Institutets lista (länk) så ligger Sverige på plats 80 av 188, där landet på förstaplats (Qatar) är det som släpper ut mest per capita. den listan tyder inte på att vi är bland världens renaste, utan någonstans i mitten. Om den listan är korrekt vet jag inte, det erkänner jag utan omsvep, men jag funderar lite på när folk säger att det är bättre att vi satsar pengarna i de fattiga länderna för att få ner koldioxidutsläppen (andra utsläpp och andra problem, absolut).
Jo men *fokuserar* man på CO2 problemet isf en massa "duttande" med självplågande åtgärder så gör man en ny miljöplan.
https://www.regeringen.se/pressmedd...imathandlingsplan--hela-vagen-till-nettonoll/
Mycket bra! (och ligger dessutom helt i linje med EU-Bryssel)

P paralun skrev:
Jo men vi är ju redan ett av världens renaste länder.... snarare att vi måste sluta lyssna på allt strunt som miljöreligiösa hittar på och fokusera på det som är viktigt samt vad vi har råd med.
Ja, man ser effekterna av det väldigt tydligt. Fenomenet att det kan kosta exempelvis 1000:- att halvera sitt slöseri visar sig snabbt. ex. 1000 för att minsta från 50-25% slöseri, sen 1000 25-12,5%, 12,5-6,35% osv... Har man tagit sig ner till 6,25% slöseri så kostar det mycket men smakar väldigt lite.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men *fokuserar* man på CO2 problemet isf en massa "duttande" med självplågande åtgärder så gör man en ny miljöplan.
[länk]
Mycket bra! (och ligger dessutom helt i linje med EU-Bryssel)
Jämför man sen dessutom ett land som förvisso förbrukar en större andel del olja men som också odlar skog på en stor del av sin yta som binder upp CO2 i långvariga byggnader osv med länder som eldar lite mindre olja men som samtidigt skövlar skog eller endast består av öken så ser Sverige genast lite bättre ut...

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, man ser effekterna av det väldigt tydligt. Fenomenet att det kan kosta exempelvis 1000:- att halvera sitt slöseri visar sig snabbt. ex. 1000 för att minsta från 50-25% slöseri, sen 1000 25-12,5%, 12,5-6,35% osv... Har man tagit sig ner till 6,25% slöseri så kostar det mycket men smakar väldigt lite.
Jo nu är vi inte rika längre men det spelar ju inte någon roll för kompromisslösa miljöreligiösa.
Sen riskerar vi att bli fattiga om vi inte får ihop det inom EU inkl Sverige. Mycket av de röd/gröna ideerna är ju rena korthuset. "Det kanske går?"

• Gilla
CM1234 och 7 till
  • Laddar…
Per capita är ett dåligt sätt att mäta utsläpp då länder med stora befolkningsökningar ser ut att ha mindre utsläpp trots att landets totala utsläpp växer kraftigt och skogar och övrig miljö skövlas vilket gör det svårare för naturen att återhämta sig.

Ett bättre mått vore utsläpp per beboelig yta. Förövrigt ligger Sverige i botten i både Europa och världen vad gäller koldioxidutsläpp med 3.2 ton per invånare där Tyskland och Norge ligger närmare 7. Under oss ligger i princip bara U-länder.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Men är vi ett av världens renaste länder när det gäller utsläpp av CO2 per capita?

Det finns många länder som släpper ut mer CO2 per capita än Sverige, framförallt oljeländer, men jämfört med den fattigare delen av världen, där många säger att vi istället skulle lägga krutet, så släpper vi ut mer.
Enligt Utrikespolitiska Institutets lista (länk) så ligger Sverige på plats 80 av 188, där landet på förstaplats (Qatar) är det som släpper ut mest per capita. den listan tyder inte på att vi är bland världens renaste, utan någonstans i mitten. Om den listan är korrekt vet jag inte, det erkänner jag utan omsvep, men jag funderar lite på när folk säger att det är bättre att vi satsar pengarna i de fattiga länderna för att få ner koldioxidutsläppen (andra utsläpp och andra problem, absolut).
Syns tydligt i denna graf hur väldigt mycket mindre som fattiga länder släpper ut än Sverige.
Världskarta som visar koldioxidutsläpp per capita 2022 med olika färgnyanser; källa Our World in Data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/k.../koldioxidutslapp-per-capita-internationellt/

Kollar man siffrorna mer i detalj så släpper svenskar ut 3,6 gånger mer än snittet för alla Afrikas länder.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:

Gissar att det är den totala CO2 mängden som producerar som man räknar på och det blir ju missvisande om man jämför länder som exporterar mycket "CO2 tunga" varor med länder som har 0 export.

Min gissning är att bränslepriserna kommer att vara uppe igen till påsk men då hamnar pengarna i oljebolagens ficka istället för samhällets ficka. Högerradikala partiet och dess stödpartier kommer ändå att slå sig för bröstet.för denna "framgång"

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Syns tydligt i denna graf hur väldigt mycket mindre som fattiga länder släpper ut än Sverige.
[bild]
[länk]

Kollar man siffrorna mer i detalj så släpper svenskar ut 3,6 gånger mer än snittet för alla Afrikas länder.
Vet någon om det finns andra jämförelsetal?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu är vi inte rika längre men det spelar ju inte någon roll för kompromisslösa miljöreligiösa.
Sen riskerar vi att bli fattiga om vi inte får ihop det inom EU inkl Sverige. Mycket av de röd/gröna ideerna är ju rena korthuset. "Det kanske går?"
Ja, och fattigare blir man om man jagar den sista procenten hela tiden. Minns ett besök hos en Volvohandlare för ett antal år sedan. De hade ett antal motorvarianter där den minsta fanns i en standard och en supersnål. Den kostade visserligen 40 000:- mer än standard men var ju det snålaste man kunde åstadkomma då!

Vill minnas att skillnaden var 0,42 till 0,40 liter bensin per mil. Jag frågade försynt hur många mil man måste köra för att det skulle löna sig och efter en stunds räknande insåg säljaren att det (med dåtidens pris) skulle ta 200 000 mil att spara in prisskillnaden. Han kunde inte riktigt garantera att bilen skulle klara det så diskussionen tog slut där.

Samma sak ser man i miljödebatterna idag, det viktiga är inte vilket resultat man lyckas uppnå utan hur stor uppoffring man gör för att nå det (förhoppningsvis inte negativa). I brist på uppenbara stora fiender får man uppfinna väderkvarnar.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Min gissning är att bränslepriserna kommer att vara uppe igen till påsk men då hamnar pengarna i oljebolagens ficka istället för samhällets ficka. Högerradikala partiet och dess stödpartier kommer ändå att slå sig för bröstet.för denna "framgång"
30-50kr/litern?

• Haha
TommyC
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du menar istället för i Preems fickor där de hamnade tills för ett par dagar sedan? (de som tills för en vecka sedan var tvungna att ta 5:- mer för biobränslet för att det inte gick att tillverka billigare?)

Men OM nu dieselpriset blir så högt som 22:- till påsk igen och nu Preem trots allt KAN tillverka och sälja biobränsle runt 21:- så kommer alla förstås frivilligt köra enbart HVO100. Den som lever får se, men jag tillåter mig tvivla på din profetia

• Gilla
Lajmen och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
[bild]
[länk]

Och vi skall så klart inte jaga Afrikas levnadsstandard utan verkligenheten är nog snarare precis tvärtom.. d.v.s. att dom vill ha vår standard.

• Gilla
Lajmen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.