Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför stannar du precis där med förbuden? Känns mest som du spelar miljökämpe? Kan det möjligen vara så att ditt förslag passar just din situation väldigt bra?

Jag föreslår att man gör det olagligt att ta bilen när man hade kunnat cykla. Kan du fatta hur många människor som idag tar bilen till jobbet som hade kunnat cykla bara dom gick upp en eller två timmar tidigare? Eller är det för "jobbigt" för dig med en planet man kan leva på?

Tio års straffarbete (trädplantering) för den som tar bilen när de hade kunnat cykla. Kommunernas miljöavdelningar får nya befogenheter inklusive tjänstevapen. Greta blir GD för nya myndigheten med övergripande ansvar.
Oj, min raljans träffade visst en känslig punkt😆. Tar du SUV:en till gymmet 500 bort från din trendiga innerstadslägenhet? Jag nämnde dessa bilar eftersom de är det bensinsnålaste jag kan komma på. Visa mig bilar som är rena bensinbilar och som är snålare och går att köpa idag?

Sedan håller jag med om att små elbilar för ett par hundra tusen är vad vi behöver men jag väntar på nya Dacia Spring som förhoppningsvis kommer nästa når.

Farstatjej90
A Anders_Nilsson skrev:
Oj, min raljans träffade visst en känslig punkt😆. Tar du SUV:en till gymmet 500 bort från din trendiga innerstadslägenhet? Jag nämnde dessa bilar eftersom de är det bensinsnålaste jag kan komma på. Visa mig bilar som är rena bensinbilar och som är snålare och går att köpa idag?

Sedan håller jag med om att små elbilar för ett par hundra tusen är vad vi behöver men jag väntar på nya Dacia Spring som förhoppningsvis kommer nästa når.
Alright kompis, kör du din Dacia Spring så sköter jag mitt. Du behöver inte oroa dig för att du träffat något hos mig. Det är nog mer sannolikt att du råkar träffa dig själv.

• Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
P
R Riverground skrev:
HVO100 har ju dessutom gått från 30kr litern till 20kr litern efter att reduktionsplikten sänktes (och efterfrågan på HVO100 minskade kraftigt) så den praktiska effekten för bensin är inte den minimala sänkningen av inblandningen utan att HVO100 gått ned med 30% i pris.
Och tydligen går det alldeles utmärkt att sälja HVO100 för 20kr/litern, någon måste ha tjänat väldigt bra när priset var 50% högre!

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
B
mnils skrev:
Och tydligen går det alldeles utmärkt att sälja HVO100 för 20kr/litern, någon måste ha tjänat väldigt bra när priset var 50% högre!
De får täckning för rörliga kostnader i alla fall med 20kr/liter, men det är inte förrän bokslutet för producenten kommer som man kan se om de får kostnadstäckning för investeringarna också....

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
N
Fairlane Fairlane skrev:
Detta är riktigt svagt. Är man med på ett beslut får man ta ansvar för det och inte skylla på någon annan. Det är som att någon föreslår att man ska råna banken och de andra är med, det är svagt att skylla på den som föreslog det, man får ta sitt eget ansvar för att man beslutade att följa med.

Det är en svaghet som delas av många politiker i många partier.
S har väl kommit till insikt med att man gjorde fel. Att i efterhand skylla ifrån sig när man själv stod bakom beslutet är dock svagt.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
"Siktar på att ligga sist" ta gärna fram några siffror på det, tex har Sverige lägst koldioxid skatt?
Nja, vi ligger nog sist i den utvecklade delen av världen i det hänseende att vi, när alla andra försöker minska sin klimatpåverkan, får fram med kraftiga medvetna ökningar. Vi gasar på med utsläpp när det är hålla igen man är överens om att göra.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Detta är riktigt svagt. Är man med på ett beslut får man ta ansvar för det och inte skylla på någon annan. Det är som att någon föreslår att man ska råna banken och de andra är med, det är svagt att skylla på den som föreslog det, man får ta sitt eget ansvar för att man beslutade att följa med.

Det är en svaghet som delas av många politiker i många partier.
Detta var ju nallemans tolkning..

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta var ju nallemans tolkning..
Det var i sin tur Aftonblaskans scoop och allt annat än tolkning eftersom dom säger det ordagrant i intervjuerna. Sossarna skyller sin tidigare miljöpolitik på Mp och anklagar därtill M för situationen kring invandring. Att dom själva dansade med var sedan Sds fel. Noll och åter noll självinsikt i vad de ställt till med.

• Gilla
MONTREAL och 11 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Nja, vi ligger nog sist i den utvecklade delen av världen i det hänseende att vi, när alla andra försöker minska sin klimatpåverkan, får fram med kraftiga medvetna ökningar. Vi gasar på med utsläpp när det är hålla igen man är överens om att göra.
Ja, men då börjar vi på en relativt låg nivå. Kunde varit bättre om inte de röd/gröna hjälpt till att lägga ner befintliga reaktorer.
Sen håller jag inte med om orden "kraftiga medvetna ökningar". Jag kommer inte köra mer bil i alla fall.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Ja, men då börjar vi på en relativt låg nivå. Kunde varit bättre om inte de röd/gröna hjälpt till att lägga ner befintliga reaktorer.
Sen håller jag inte med om orden "kraftiga medvetna ökningar". Jag kommer inte köra mer bil i alla fall.
Nej, vi ska dra ner rätt mycket på bilkörningen för att kompensera för detta, många som inte kan köra alls från och med idag.

D djac skrev:
Nej, vi ska dra ner rätt mycket på bilkörningen för att kompensera för detta, många som inte kan köra alls från och med idag.
Hur hanterar Tyskarna detta om nu källan jag visade förut stämmer. Att reduktionsplikten du vurmar så för reduceras från 8 ned till 2,8% i år (lägre än Sverige mao) för att sedan avsluta på 0 till år 2030. Har de gröna där nere insett att de inte kan äta biokakan (skogen) och samtidigt ha den kvar för att göra biobränsle eller vad händer?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Och du menar att "inga andra" bryr sig?
Här där man gnäller hur mycket som helst på att tyskar avvecklat en massa kolkraft, liksom danskar & många andra.
Om du nu läser tidningar så har du kanske hört talas om COP 28 & vad man kom fram till där?
Om man hade brytt sig.. så hade man inte eldat däck i miljontals eller dumpat lastbilar med skräp i floder osv…

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att vara föregångsland bör vi absolut vara. Varför skulle vi ligga efter. Men det betyder inte att man menar att man tror att vi kan rädda världen. Nu siktar vi i stället på att ligga sist. Tror du det ger incitament för någon annan att göra något?
Vad var tanken med iblandningen av "skräp" i drivmedlet från början, att vara mindre omiljövänliga eller att pungslå bilisterna så att de kör mindre?

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad var tanken med iblandningen av "skräp" i drivmedlet från början, att vara mindre omiljövänliga eller att pungslå bilisterna så att de kör mindre?
Bådadera. Sen även att göra sig mindre beroende av oljeländerna och kanske vinna över en och annan centerpartist/skogsägare till den rödgröna slagsidan.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.