92 064 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Oj, min raljans träffade visst en känslig punkt😆. Tar du SUV:en till gymmet 500 bort från din trendiga innerstadslägenhet? Jag nämnde dessa bilar eftersom de är det bensinsnålaste jag kan komma på. Visa mig bilar som är rena bensinbilar och som är snålare och går att köpa idag?Farstatjej90 skrev:
Varför stannar du precis där med förbuden? Känns mest som du spelar miljökämpe? Kan det möjligen vara så att ditt förslag passar just din situation väldigt bra?
Jag föreslår att man gör det olagligt att ta bilen när man hade kunnat cykla. Kan du fatta hur många människor som idag tar bilen till jobbet som hade kunnat cykla bara dom gick upp en eller två timmar tidigare? Eller är det för "jobbigt" för dig med en planet man kan leva på?
Tio års straffarbete (trädplantering) för den som tar bilen när de hade kunnat cykla. Kommunernas miljöavdelningar får nya befogenheter inklusive tjänstevapen. Greta blir GD för nya myndigheten med övergripande ansvar.
Sedan håller jag med om att små elbilar för ett par hundra tusen är vad vi behöver men jag väntar på nya Dacia Spring som förhoppningsvis kommer nästa når.
Alright kompis, kör du din Dacia Spring så sköter jag mitt. Du behöver inte oroa dig för att du träffat något hos mig. Det är nog mer sannolikt att du råkar träffa dig själv.A Anders_Nilsson skrev:Oj, min raljans träffade visst en känslig punkt😆. Tar du SUV:en till gymmet 500 bort från din trendiga innerstadslägenhet? Jag nämnde dessa bilar eftersom de är det bensinsnålaste jag kan komma på. Visa mig bilar som är rena bensinbilar och som är snålare och går att köpa idag?
Sedan håller jag med om att små elbilar för ett par hundra tusen är vad vi behöver men jag väntar på nya Dacia Spring som förhoppningsvis kommer nästa når.
Och tydligen går det alldeles utmärkt att sälja HVO100 för 20kr/litern, någon måste ha tjänat väldigt bra när priset var 50% högre!R Riverground skrev:
De får täckning för rörliga kostnader i alla fall med 20kr/liter, men det är inte förrän bokslutet för producenten kommer som man kan se om de får kostnadstäckning för investeringarna också....mnils skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
S har väl kommit till insikt med att man gjorde fel. Att i efterhand skylla ifrån sig när man själv stod bakom beslutet är dock svagt.Fairlane skrev:
Detta är riktigt svagt. Är man med på ett beslut får man ta ansvar för det och inte skylla på någon annan. Det är som att någon föreslår att man ska råna banken och de andra är med, det är svagt att skylla på den som föreslog det, man får ta sitt eget ansvar för att man beslutade att följa med.
Det är en svaghet som delas av många politiker i många partier.
Nja, vi ligger nog sist i den utvecklade delen av världen i det hänseende att vi, när alla andra försöker minska sin klimatpåverkan, får fram med kraftiga medvetna ökningar. Vi gasar på med utsläpp när det är hålla igen man är överens om att göra.G OMathson skrev:
Detta var ju nallemans tolkning..Fairlane skrev:
Detta är riktigt svagt. Är man med på ett beslut får man ta ansvar för det och inte skylla på någon annan. Det är som att någon föreslår att man ska råna banken och de andra är med, det är svagt att skylla på den som föreslog det, man får ta sitt eget ansvar för att man beslutade att följa med.
Det är en svaghet som delas av många politiker i många partier.
Det var i sin tur Aftonblaskans scoop och allt annat än tolkning eftersom dom säger det ordagrant i intervjuerna. Sossarna skyller sin tidigare miljöpolitik på Mp och anklagar därtill M för situationen kring invandring. Att dom själva dansade med var sedan Sds fel. Noll och åter noll självinsikt i vad de ställt till med.D djac skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, men då börjar vi på en relativt låg nivå. Kunde varit bättre om inte de röd/gröna hjälpt till att lägga ner befintliga reaktorer.D djac skrev:
Sen håller jag inte med om orden "kraftiga medvetna ökningar". Jag kommer inte köra mer bil i alla fall.
Nej, vi ska dra ner rätt mycket på bilkörningen för att kompensera för detta, många som inte kan köra alls från och med idag.G OMathson skrev:
Hur hanterar Tyskarna detta om nu källan jag visade förut stämmer. Att reduktionsplikten du vurmar så för reduceras från 8 ned till 2,8% i år (lägre än Sverige mao) för att sedan avsluta på 0 till år 2030. Har de gröna där nere insett att de inte kan äta biokakan (skogen) och samtidigt ha den kvar för att göra biobränsle eller vad händer?D djac skrev:
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Tolkning?? Du har väl själv sett hur S gjort en helomvändning?D djac skrev:
Även SVT "tolkar" det på samma sätt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-sagar-sin-egen-klimatpolitik-och-beskyller-mp
Om man hade brytt sig.. så hade man inte eldat däck i miljontals eller dumpat lastbilar med skräp i floder osv…L lat skrev:
Vad var tanken med iblandningen av "skräp" i drivmedlet från början, att vara mindre omiljövänliga eller att pungslå bilisterna så att de kör mindre?D Daniel 109 skrev:
Bådadera. Sen även att göra sig mindre beroende av oljeländerna och kanske vinna över en och annan centerpartist/skogsägare till den rödgröna slagsidan.Jonatan79 skrev: