Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det lite ursäkter för socialismens och kommunismens illdåd som jag lockade fram? Den gamla trötta: Det var inte riktig kommunism!
Ursäkta ordvalet, men är du dum eller?

Det finns ingen ursäkt för de missgärningar som utförts varken av kommunister, kapitalister, liberaler eller andra politiska/religiösa/ideologiska rörelser!

Däremot så är det bra att ha kunskap om hur & varför dessa rörelser växte fram, så att det inte sker igen.

Ett sentida exempel är bekämpandet av apartheid regimen i Sydafrika där liberala makter lämnade fritt spelrum åt ryssar & andra att påverka ANC. Sossarna var väl det närmaste nån "liberal" rörelse som försökte påverka ANC i liberal riktning.
Moderaterna & stora delar av borgerligheten tyckte väl att Sun City bara var mysigt.

Och inte lärde sig de liberala nåt, titta bara på Venezuela & stora delar av övriga Latinamerika.

För att jag gillar grundtesen "från alla efter förmåga, till alla efter behov" betyder INTE att jag är kommunist utan bara det att jag inte är egoist.

Men i väntan på ett äkta socialliberalt parti så håller jag mig vänster om centern.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jo det är väl bättre o fortsätta på en expansiva ekonomisk politik, så att massan är nöjd tills klimatet, naturen, naturresurser brakar ihop. För nu räcker inte jordens resurser till. När detta händer så har vi totalkaos, men vi är väl som ett virus som expanderar till sin egen undergång. Det lät dystert.

Inom EU sitter SD tillsammans med de ledande partier i de länder som har en nationalistisk hållning, så därmed finns det en koppling. Det är ju tydligt.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Jo det är väl bättre o fortsätta på en expansiva ekonomisk politik, så att massan är nöjd tills klimatet, naturen, naturresurser brakar ihop. För nu räcker inte jordens resurser till. När detta händer så har vi totalkaos, men vi är väl som ett virus som expanderar till sin egen undergång. Det lät dystert.

Inom EU sitter SD tillsammans med de ledande partier i de länder som har en nationalistisk hållning, så därmed finns det en koppling. Det är ju tydligt.
Ja inte går det å hvete för att Märta blir sjukskriven och reduktionsplikten dämpas iaf…
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, men lösningen kan inte bara ligga i EU, utan måste väl även arbetas med i dessa länder?
Jo men ett exempel är då en totalt oviktig fråga som att sänka reduktionsplikten, sen finns det ett antal sådana här totalt oviktiga frågor som enbart skapar polarisering. Det finns sedan då stora viktiga frågor som tex migration och energi där Europa måste ha en gemensam linje.

Sen vågar då ingen nämna EU pga risken för en Swexit-debatt. Vi måste lösa svåra frågor gemensamt i Europa, ren överlevnad.

Plus att det då är EU-val nu i Juni.............
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
Ursäkta ordvalet, men är du dum eller?

Det finns ingen ursäkt för de missgärningar som utförts varken av kommunister, kapitalister, liberaler eller andra politiska/religiösa/ideologiska rörelser!

Däremot så är det bra att ha kunskap om hur & varför dessa rörelser växte fram, så att det inte sker igen.

Ett sentida exempel är bekämpandet av apartheid regimen i Sydafrika där liberala makter lämnade fritt spelrum åt ryssar & andra att påverka ANC. Sossarna var väl det närmaste nån "liberal" rörelse som försökte påverka ANC i liberal riktning.
Moderaterna & stora delar av borgerligheten tyckte väl att Sun City bara var mysigt.

Och inte lärde sig de liberala nåt, titta bara på Venezuela & stora delar av övriga Latinamerika.

För att jag gillar grundtesen "från alla efter förmåga, till alla efter behov" betyder INTE att jag är kommunist utan bara det att jag inte är egoist.

Men i väntan på ett äkta socialliberalt parti så håller jag mig vänster om centern.
Finns ingen anledning att ursäkta kommunism och socialism. Vi vet empiriskt vad det leder till och har testat om och om igen i land efter land. Dagens Ryssland och Putin själv är en direkt produkt av denna politiska idé, han gjorde för sjutton karriär i deras säkerhetstjänst och byråkrati.

Är det inte bättre att släppa den där skiten från 1900-talet och komma in i den liberaldemokratiska värmen med oss andra?
 
  • Gilla
  • Älska
växelventil och 5 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag har länge undrat varför jag inte själv kan styra inblandningen av etanol/biodiesel, då hade vi som bryr oss men inte har nya bilar kunnat välja själva att tex köra den gamla bensinbilen på tex E30/40 vilket funkar utmärkt på även gamla bilar.
Du kan styra inblandningen själv. Om du verkligen vill. Du behöver bara tanka ur två olika pumpar på macken. 30 liter 95 och 20 liter E85 borde ge 50 liter E40.

Beroende på hur gammal bilen kan man dock behöva anpassa motorn till det bränslet, det är inte alla äldre bilar som "funkar utmärkt" med så pass hög etanolinblandning.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Finns ingen anledning att ursäkta kommunism och socialism. Vi vet empiriskt vad det leder till och har testat om och om igen i land efter land. Dagens Ryssland och Putin själv är en direkt produkt av denna politiska idé, han gjorde för sjutton karriär i deras säkerhetstjänst och byråkrati.

Är det inte bättre att släppa den där skiten från 1900-talet och komma in i den liberaldemokratiska värmen med oss andra?
Nähä, men det finns anledning att ursäkta övriga rörelser?
Allt är tillåtet i kampen mot kommunism & socialism?
Japp, då vet vi var du står?

Om du bemödade dig att läsa inlägg lika noga som du studerar byggnadslagstiftningen så hade du läst att jag ursäktar inte några övergrepp från några grupper oavsett bakgrund.

Men, jag förstår att tex Rysslands befolkning gjorde uppror mot Tsaren.

Att sedan borgerligheten, tyvärr, aldrig stått på massornas sida gentemot överheten, utan lämnat fritt spelrum åt div extremister är patetiskt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Keiller Keiller skrev:
Du kan styra inblandningen själv. Om du verkligen vill. Du behöver bara tanka ur två olika pumpar på macken. 30 liter 95 och 20 liter E85 borde ge 50 liter E40.

Beroende på hur gammal bilen kan man dock behöva anpassa motorn till det bränslet, det är inte alla äldre bilar som "funkar utmärkt" med så pass hög etanolinblandning.
Man får heller inte glömma att man behöver byta motorolja betydligt oftare med högre etanolhalter. Både Ford och Saab hade t ex byte vid halva körsträckan jämfört med ren bensin. Annars förkortas motorns livslängd.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja inte går det å hvete för att Märta blir sjukskriven och reduktionsplikten dämpas iaf…
Jag skiter väl i Märta. Mitt resonemang är rent naturvetenskapligt, utan partifärg.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
Nähä, men det finns anledning att ursäkta övriga rörelser?
Allt är tillåtet i kampen mot kommunism & socialism?
Japp, då vet vi var du står?

Om du bemödade dig att läsa inlägg lika noga som du studerar byggnadslagstiftningen så hade du läst att jag ursäktar inte några övergrepp från några grupper oavsett bakgrund.

Men, jag förstår att tex Rysslands befolkning gjorde uppror mot Tsaren.

Att sedan borgerligheten, tyvärr, aldrig stått på massornas sida gentemot överheten, utan lämnat fritt spelrum åt div extremister är patetiskt.
Du började vårt utbyte med att från det blå hävda att jag stödjer Tsar väldet. Alltså ett välde som gick ut för 107 år sedan. Känns inte så aktuellt att ens besvara eller överväga. För mig är det som: Hur ställer du dig till hattarna och mössornas policy under frihetstiden?

Sen kommer de vanliga ursäkterna för att kommunism och socialism alltid leder till elände i varje land som det prövas. Och när jag frågar om din hjärna inte hoppade in på ett galet spår här så svarar du att jag är dum i huvudet och börjar relativisera misslyckandena av denna ideologi med att andra länder och politiska system också har begått illdåd. Det brukar kallas för whataboutism, en Sovjetspecialitet i den internationella politiken.

Och nej, världen är inte perfekt och människan är inte perfekt. Liberaldemokratin är inte perfekt. Men vi får leva med det och försöka skruva på rattarna så att så många som möjligt får bättre liv. Och det har funkat förvånansvärt bra, någon revolutionsglöd är inte i sikte i väst och det fredliga överlämnandet av makten funkar oftast bra.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nähä, men det finns anledning att ursäkta övriga rörelser?
Allt är tillåtet i kampen mot kommunism & socialism?
Japp, då vet vi var du står?

Om du bemödade dig att läsa inlägg lika noga som du studerar byggnadslagstiftningen så hade du läst att jag ursäktar inte några övergrepp från några grupper oavsett bakgrund.

Men, jag förstår att tex Rysslands befolkning gjorde uppror mot Tsaren.

Att sedan borgerligheten, tyvärr, aldrig stått på massornas sida gentemot överheten, utan lämnat fritt spelrum åt div extremister är patetiskt.
Det är väl precis det sista du skriver som S och c/o gjort!! Hela samhället vill ändra på det de ställt till med under sin tid med makt!
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är väl precis det sista du skriver som S och c/o gjort!! Hela samhället vill ändra på det de ställt till med under sin tid med makt!
Och liberaldemokratin levererar även denna gång. Istället för att högafflarna och väpnad revolution så har denna folkliga opinion kanaliseras i ett parti som gör allt de kan för att få komma till köttgrytorna och påverka via de etablerade konstitutionella modellerna. Och de tar nu t ex bort reduktionsplikten.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det låter mest som att du mfl är rädda för förändring. Landet behövt förändras, speciellt genom nya/ändrade lagar och bekämpning av brottslighet som är en viktig del för politikerna. Vi ligger ljusår efter många andra länder, den naiva svensken håller på att vakna…
Jag är inte rädd för förändring i sig, men förändring åt vissa håll ja.

Jag antar att du också är rädd för en förändring åt fel håll? Säg att vi skulle ha ett driv mot kommunism i Sverige, då tror jag både du och jag hade varit rädda för den förändringen. Säker hade det kunnat dyka upp en kommunist och säga precis der du sa då till oss, att vi mest är rädda för förändring, men jag tror du håller med om att vi inte skulle är rädda för förändring generellt, bara för att vi är rädda för en förändring mot kommunism.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och liberaldemokratin levererar även denna gång. Istället för att högafflarna och väpnad revolution så har denna folkliga opinion kanaliseras i ett parti som gör allt de kan för att få komma till köttgrytorna och påverka via de etablerade konstitutionella modellerna. Och de tar nu t ex bort reduktionsplikten.
Liberaldemokratin är inte det jag och andra har problem med, men SD är verkligen inte liberalt, tvärtom.
 
  • Gilla
  • Älska
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Jag är inte heller rädd för förändringar. Särskilt inte när förändringarna sker i positiv riktning vad gäller den egna plånboken. Som t.ex sänkningen av reduktionsplikten. Det blev billigare att ta sig till och från jobbet efter årsskiftet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Boggi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.