89 434 läst ·
1 985 svar
89k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det här är också det jag undrar. Hur mycket repression är man beredd att ta till för att trycka tillbaka "populisterna"?Jonatan79 skrev:
Folk har fullt upp med att betala allt annat som blivit dyrt senaste åren. Elpriser som ökat enormt mot tidigare år, matpriser som skenar, en enormt kraftig ökning av räntan och dyrt drivmedel. Jag tror folk sitter fast i en rävsax och har inte råd köpa en ny bil som det ser ut nu, oavsett bonus eller ej och oavsett drivmedel. Eftersom tråden blivit som den blivit så ta det inte som fakta utan spekulation från min sida.BirgitS skrev:
Enligt Mobility Sweden förväntas försäljningen av elbilar sjunka i år för första gången, förutom antalet så tror de även att andelen rena elbilar sjunker från 39 till 35 %. Under 2023 kunde de se att takten bromsade in.
[länk]
Kan en del av det ha att göra med den borttagna bonusen för elbilar?
Är det bra för klimatet?
Det är ju detta som är så fantastiskt roligt. SD är ett "stolleparti" med bara galningar osv osv men det enda partiet som klarar av att dra ett större stöd är bidragspartiet socialdemokraterna.Jonatan79 skrev:
Jag försöker undvika att recensera folk men jag kan iaf svara på din recension av mig. Reaktionen att ringakta de som bara påpekar fakta är vanlig idag och vi ser regeringsföreträdare reagera förnärmat varje gång de blir påminda.Jonatan79 skrev:
Bl.a spekulationer om Åkesson, du skrev tex:
"Han vet att CO2-utsläpp förstör atmosfären och orsakar klimatförändringar men väljer ändå att öka utsläppen. Han leder ett parti som vältrar sig i martyrskap och etablissemangsförakt och då är det naturligt att jobba mot fakta och kunskap, dessa kommer ju såklart från etablissemanget, "the Swamp" i USA."
Innan det skrev du även en del om regeringen där du försökte väva in Kristersson och Åkesson. Det kommer säkert mer "foliehattspropaganda" från din sida. Anledningen var att uppmärksamma dig på att din trovärdighet sjunker varje gång grodorna hoppar ur munnen på dig, det är jag inte ensam om att tycka som jag hoppas du märker själv. Trevlig helg.
Ger dig att det finns ett (1) antagande (kalla de spekulation om du vill) och det är att Jimmy är medveten om att CO2 påverkar klimatet men jag har sett honom få det berättat för sig så många gånger att man måste anta att han nu vet.
Resten är observationer i öppna källor.
Andelen laddbara bilar ökade från 56% till 60% mellan 2022 och 2023. Att det skulle gå ner 2024 baseras på deras prognos men jag är rätt tveksam om den stämmer då hela marknaden för personbilar tvärbromsar, det kan dock stämma då elbilar är dyrare än vanliga bilar.BirgitS skrev:
Enligt Mobility Sweden förväntas försäljningen av elbilar sjunka i år för första gången, förutom antalet så tror de även att andelen rena elbilar sjunker från 39 till 35 %. Under 2023 kunde de se att takten bromsade in.
[länk]
Kan en del av det ha att göra med den borttagna bonusen för elbilar?
Är det bra för klimatet?
Sedan minskar troligen Sveriges export av elbilar kraftigt, snabbuträkning ger att det rör sig om att exporten av elbilar stod för runt 4-5% av bilförsäljningen, och eftersom den delen nu förmodligen kollapsat 2024 så är det nog en rätt rimlig anledning till varför försäljningen inte blir lika bra 2024.
https://carup.se/far-miljarder-i-bonus-och-lamnar-sverige-dubblad-export-av-elbilar/
Exporten av elbilar har mer än fördubblats i år, kan Carup avslöja. Till och med maj har över 1300 elbilar försvunnit ut från Sverige. Forfarande är det fritt fram att exportera elbilar direkt efter att de fått 70 000 kronor i bonus av staten.
Även exporten av laddhybrider ökar, upp med åtta procent till och med maj. Hittills i år har över 4000 laddhybrider lämnat Sverige. De vanligaste laddhybriderna att exportera från Sverige är Volkswagen Passat, Mitsubishi Outlander och Volkswagen Golf. Totalt sett har bilexporten minskat med 6,5 procent hittills i år, så både elbilar och laddhybrider går mot strömmen.
Redigerat:
Har du något belägg för att ICA "begått" snikinflation och att det skulle påverka inflationen?D djac skrev:
De undersökningar av ICAs marginaler jag sett har täckt 2017-2021 eftersom de ökat sina vinster kraftigt under den tiden utan att inflationen ökat så borde det inte vara en faktor.
Det visar också att den dåliga konkurrensen bland livsmedelsbolagen inte är något nytt fenomen så det är märkligt att vänstern och media har det som huvudfokus när priserna ökar istället för att kronan fallit, el- och dieselpriser ökat, gödning, spannmål, emballageplast och virke gått upp i pris kraftigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Okej, jag kan skriva om det som att det jag förde fram då skulle vara en mycket vanlig åsikt, spridd i hela befolkningen utom i en liten grupp av liberaler enligt dig. Har jag uppfattat dig på rätt sätt?Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte du ska alls tänka i termer av partier alls. De är bara organisationer och ofta breda kyrkor. T ex bara för att lilla L numera kallar sig "Liberalerna" och inte det mycket mer passande Folkpartiet så är ju partiet djupt splittrat mellan vänster (socialliberaler som vill ha kommunitär politik light med progression) och höger (liberalkonservativa light med progression som betonar politik för friheter). Och en massa folk som mest tycks ha fötts i en gammal Fp-familj.
Eftersom det verkar leda till ökade kostnader i samhället om systembolaget tas bort tycker jag inte att det är så lämpligt. Om vitt spridda åsikter fortfarande kan komma till tals efter att presstödet tas bort så går det bra att ta bort det för mig. Däremot så vore det ju inte alls bra för Sverige om bara DN och något enstaka "alternativmedia" skulle finnas kvar. Tycker du att det vore en bra situation?Claes Sörmland skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Det var du som började prata om enstaka tokar. Hur kommer du att reagera om det blir många fler?Jonatan79 skrev:
SD är näst största parti så givetvis har de stort inflytande och har en uppåtgående kurva med några procentenheter mer för varje val.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Jag håller med, det är färre bilar som köps men tydligen minskar elbilarna mer än övriga bilar eftersom andelen elbilar sjunker. En bonus på 70 000 kr skulle kunna vara det som hade gjort att folk hade kunnat köpa en elbil i stället för en annan sort. Tror du inte det?A Akerfeldt skrev:Folk har fullt upp med att betala allt annat som blivit dyrt senaste åren. Elpriser som ökat enormt mot tidigare år, matpriser som skenar, en enormt kraftig ökning av räntan och dyrt drivmedel. Jag tror folk sitter fast i en rävsax och har inte råd köpa en ny bil som det ser ut nu, oavsett bonus eller ej och oavsett drivmedel. Eftersom tråden blivit som den blivit så ta det inte som fakta utan spekulation från min sida.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg
Jag har inte sett någon som anser att det bara är galningar som röstar på SD eller är medlemmar i SD.RoTe skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 166 inlägg