Har insett att vi har väldigt torrt inne och har testat att dra ner flödet på ventilationen.

Är det stora risker inblandat i detta? Nu är RF ca 30%

Sen undrar jag om man kan spara några pengar på att byta från gammalt RDAA Fläktwoods från 1994 till en roterande växlare från konfovent? Tänkte man kanske kan återkoppla på RF och programmera lägre fläkthastighet när man är borta?

Idag värms huset med L/L pump och elspiraler i luftsystemet..

en roterande växlare, även en icke-hygroskopisk, återvinner fukt, så det blir aldrig lika torr luft som med platt/korsväxlare.

Det finns andra åtgärder som kan hjälpa. Se till att ha gott om växter i fönstren, sådana gamla "element-koppar" som man hänger på radiatorer och fyller med vatten. Jag har en luftfuktare i sovrummet som går på automatik som återfuktar rummet, den går att ställa in på börvärden på t.ex. 55% RF så försöker den hålla det med automatisk on/off funktion. Hygrometern är inte direkt exakt men den gör ett bra jobb med att hydrera ett sovrum iallafall.

IMG_1400-174x300.jpg

Vänta du tills det börjar bli rejält kallt ute då kommer det bli rejält torrt. Nedåt 7-10% är inte konstigt. Enda som hjälper rejäkt är att ventilera mindre eller att ha kallare inomhus. Inget av sätten är vidare trevligt!

Vänta nu - kallare luft bär mindre fukt än varm. Varför skulle man ha det kallare inomhus för att få ökad luftfuktighet?

osiris skrev:
Vänta nu - kallare luft bär mindre fukt än varm. Varför skulle man ha det kallare inomhus för att få ökad luftfuktighet?
Du svarade på din egen fråga: Kallare luft kan bära mindre fukt.

Med oförändrad fuktmängd får därför kallare luft en högre relativ luftfuktighet, det vill säga, luften bär en större del av det vatten den kan hålla och kommer därför vara mindre hungrigt vad gäller att suga upp allt annat vatten.

Men nu har jag ventilationen på lägsta läget och upplever inte luftkvalitén eller annat som påverkat öht. Förra ägaren körde på maxläget av 12. Jag kör på min....

Känner absolut att det drar ut luft och kommer in luft, men mkt lugnare än innan då man nästan störde sig på bruset.

Var ska man vara uppmärksam på fukt? Badrummet torkar upp fint och imman släpper snabbt på speglar osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.