Jag har startat renoveringen av ett av rummen på övervåningen, det blev lite större renovering än jag först hade tänk mig :)
Nu är det så att jag gärna vill sänka mellanbjälklaget så att jag får bättre takhöjd på tredje våningen (vinden). För närvarande är det ca 2.9 i takhöjd på andra plan och max 1.95 (sluttande tak) mellan reglarna på tredje plan. Om jag tar 30 cm av andra plan så blir ju helt plötsligt tredje plan användbart.

Jag hade en snickare på besök för några dagar sedan och han föreslog att man skulle plocka bort teglet och lägga in en balk längs med väggen och sedan fästa reglarna på denna med balkskor. Själv hade jag tänk att bara plocka bort de tegelstenar jag behöver och fortsätta med infällda reglar. Tar jag dom en och en och murar upp väggen igen borde det ju gå hur enkelt som helst tänker jag.

Som det är nu så är reglarna infällda även i andra "tegelraden" (en halv tegelsten) - här tänker jag att det räcker att reglarna vilar på endast en "tegelrad".

Vad tror forumet om denna lösning?

Huset är i tegel (utsidan puts) från 1874 och jag hoppas att bilderna talar för sig sjävla.

• IMAG0237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0238.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0245.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20121027_120830.jpg
    Skapa konto
Hej!
Kul med ett så gammalt hus :)

Jag vill lyfta ett varningens finger till dina planer. Om du läser ltie på forumet så finns det folk som gjort liknande saker.

Med stor sannolikhet så är dina balkar inte bara en stomme för bjälklaget utan håller även "ihop" husets väggar från att tryckas ut av de utåtgående krafter från takkonstruktionen. En förändring i nivå utav dom skapar moment i de övre delarna i tegelväggarna och tegel tar inte hand om momentlaster så bra. Speciellt inte gammal konstruktion.

Om inte din snickare som du haft på plats har sett risken (om det nu förhåller sig på det sättet jag beskriver) så bör du inte anlita den snickaren.

Mvh: Torpalainen

Ta kontakt med en konstruktör innan du gör något mer.......

man tackar för input!
Det låter alltså som jag måste ha in en konstruktör på banan också, lite synd av vara ansvarig för att ett 139 årigt hus rasar. Jag tänkte jag skulle rita upp huset (iaf denna delen) och dela med forumet.
Är det några andra bilder som ni anses behövs för att göra en bättre analys? Det är inte så att jag går vidare utan att snacka med en konstruktör men det har ju visat sig i samtalet med snickaren att jag behöver veta lite mer och konstruktionen och ingreppet för att kunna ställa dom rätta frågorna.

Någon bild på takfoten utvändigt hade varit kul att se.

Hoppas ditt projekt blir lyckat.

/Torpalainen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.